Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Klenoty Maserati jsou k vidění v Praze. Urozená značka slaví 100 let

  16:39
Unikátní výstava čtyř vozů Maserati v Národním technickém muzeu probíhá u příležitosti stého výročí založení této značky. Některé exponáty se objevují v České republice vůbec poprvé.

Letos je tomu přesně 100 let od založení značky Maserati a významné jubileum připomíná také výstava v Národním technickém muzeu v Praze. K vidění jsou celkem čtyři vzácné exempláře.

Dva exponáty, Maserati A6G 54 Coupé Allemano a Maserati 6C-34, jsou zapůjčeny ze světoznámé sbírky rodiny Panini, největších sběratelů vozů s trojzubcem ve znaku na světě.

V novodobé historii se tyto dva unikáty na území České republiky objevují vůbec poprvé. Další dva vozy, Maserati MC 12 a model 3500 GT Iniezione, pocházejí od českých majitelů.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Pokud si chcete unikátní vozy prohlédnout na vlastní oči, budete si muset pospíšit, výstava totiž potrvá pouze do pátku 25.dubna. "Když se vystavují korunovační klenoty, je to také na krátkou dobu," říká s nadsázkou ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Delšímu termínu brání právě probíhající oslavy Maserati v Itálii a také pojištění dvou exponátů z muzea Panini. "Náklady na pojištění vozidel jsou enormní, nicméně alespoň tyto vozy se nám podařilo získat," říká Robert Pergl, generální ředitel firmy Scuderia, která je spoluautorem výstavy.

Skromně stranou je na výstavě kolekce zapalovacích svíček, na které se továrna Maserati v počátcích zaměřila. Podle vedoucího oddělení dopravy NTM Petra Kožíška ji muzeum získalo ve 20. letech od firmy darem.

Počet registrovaných vozů této značky je v Česku kolem dvou stovek, z toho veteránů jsou necelé dvě desítky.

Mezi traktory a sýry

Historie automobilky se začala psát v roce 1914 a za jejím vznikem stojí šest bratrů Maserati. Firma původně sídlila v Boloni, ve čtyřicátých letech se však sídlo přemístilo do Modeny.

Zatímco sídlo firmy se změnilo jen jednou (dnes je v modenské ulici Via Ciro Menotti), majitelé se u Maserati mění téměř pravidelně. Ještě před stěhováním z Boloně prodali Maseratiové všechny akcie rodině Orsi. Na konci šedesátých let firmu převzal Citroen, v sedmdesátých letech pak Alejandro de Tomaso. Na konci devadesátých let se stal majitelem koncern Fiat, o pár let později začala úzká spolupráce s Ferrari.

Když šla před lety značka z ruky do ruky, bylo k mání i muzeum. Samolepkový magnát Umberto Panini nechtěl nechat kolekci napospas supům a koupil ji celou.

Když se chcete do Paniniho muzea dostat, musíte se předem objednat a pak najít statek pojmenovaný "Hombre" v polích u Modeny. Minete halu, kde parkují a opravují traktory, napravo je zas sýrárna.

Poslední hala vlevo, lemovaná zvenku sbírkou stařičkých traktorů, ukrývá poklad v ceně stovek milionů. Jsou tu závoďáky, limuzíny, prototypy, ale také motorky, kterých Maserati pár vyrobilo. Ještě loni tam pan Panini se starým vlčákem po boku hrdě koukal na své bouráky.

Vystavené exponáty

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 6C-34 - V letech 1934-35 vyrobila továrna Maserati pouze sedm těchto závodních vozů a jeden z nich závodil také u nás. V roce 1934 se s tímto vozem zúčastnil 5. Velké ceny Masarykova okruhu v Brně Ital Tazio Nuvolari. Podvozkově vychází vůz ze starší formule Maserati 8CM. Motoricky jde o šestiválec o objemu 3 700 ccm a výkonu 270 koní. Váží 750 kg.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati A6G 54 Coupé Allemano - Dvoulitrový řadový šestiválec pochází z rukou konstruktérů Gioachima Colomba a Vittoria Bellantaniho. Celkový počet vyrobených kusů v letech 1954-1957 s karoserií od Carrozzeria Allemano je pouhých 20 vozů. Motor je řadový šestiválec o objemu 1 985 ccm a výkonu 150 koní. Maximální rychlost je 190-210 km/h, hmotnost 840 kg.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 3500 GT - Vůz s řadovým šestiválcem se vyráběl v letech 1957-1964 v počtu 1 972 kusů. Od roku 1962 se dodával na přání se vstřikováním paliva pod označením GTI. Vozy měly čtyř nebo pětistupňovou manuální převodovku, na přání mohl být vůz vybaven automatem. Od roku 1959 měly vozy kotoučové brzdy. Řadový šestiválec má objem 3 500 ccm a výkon 220-235 koní. Hmotnost vozu činí 1 200 kg. Toto oblíbené kupé vlastnilo mnoho slavných osobností, například monacký princ Rainiera III nebo herec Anthony Quinn.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati MC12 - Unikátní supersport nese rukopis Giorgetta Giugiara, má podvozek z Ferrari Enzo, pohání ho silný dvanáctiválec a bylo ho vyrobeno jen 50 kusů ve dvou sériích.

V sériové verzi jde o typ roadster, tedy s pevnou odnímatelnou střechou a v České republice je jediný kus. Vedle silniční verze vznikl i závodní sourozenec, který od roku 2005 na pět let ovládl závody sportovních vozů FIA GT. Motor V12 má objem 5 998 ccm, výkon 630 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximální rychlost dosahuje 330 km/h.

Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...