Autofotka týdne: Vzácné maserati bylo na pár dnů v Praze

aktualizováno 
Maserati letos slaví sto let. Čtyři unikátní kousky se na pár dnů setkaly v pražském Národním technickém muzeu. Maserati 6C-34 ze sbírky muzea Panini bylo jedním z nich. V roce 1934 závodil se stejným modelem na brněnském Masarykově okruhu slavný Tazio Nuvolari. Rudý závodní unikát prý pojistili na milion eur.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Závodní monopost modenské značky závodil v sezonách 1934 a 1935 a vzniklo jich pouhých sedm. Maserati Squadra Corse tehdy nasadila stroj s novým kompresorem přeplňovaným šestiválcem objemu 3,7 litru a výkonem kolem 270 koní při 5 300 otáčkách.

Maximální rychlost byla 250 kilometrů v hodině, k tomu přidejte bubnové brzdy s mizernou účinností. To znamená, že pilot musel kromě řidičských schopností oplývat také nezměrnou dávkou odvahy.

Rozměry jsou v porovnání s dnešními pětimetrovými formulemi velmi malé, závodní speciál měří pouze 385 centimetrů.

Třičtvrtětunová formule s hliníkovou karoserií na ocelovém rámu jela v roce 1934 pátý ročník velké ceny formule na brněnském okruhu. Tazio Nuvolari tehdy dojel třetí za Stuckem a Fagiolim za volanty auto unionu a mercedesu.

Brněnská záhada

K závodnímu maserati, které patřilo ve své době ke špičkovým strojům, se váže tragická událost s dodnes nevysvětlenými okolnostmi. Hlavní roli v ní kromě 6C-34 má ještě mladý Čechoslovák Josef Brázdil.

Píše se o něm jako ambiciózním, ale také jako o úplně neznámém muži bez jakýchkoliv závodních zkušeností. 

S úplně novým vozem se měl postavit na start brněnské Grand Prix vedle Nuvolariho a chtěl se stát prvním domácím vítězem brněnské Grand Prix. 

Pětadvacetiletý Brázdil se ale před startem při neoficiálním tréninku v zatáčce u Ostrovačic zabil. Pravděpodobně kvůli řidičské chybě nezvládl řízení, naboural do tří stromu a zlomil si vaz. Brázdil se tak 28. září 1934 brzy ráno, ještě před startem oficiálního tréninku stal první obětí devětadvacetikilometrového velmi náročného okruhu. 

Ještě bizarnější je, že se vlastně dodnes neví, jak ke špičkovému závodnímu velmi řidičsky náročnému stroji přišel; původně měl snad startovat s alfou romeo. Prý pro něj nové, velmi drahé auto koupila neznámá bohatá Američanka přímo v Itálii. Tím ale neskutečný příběh neznámého závodníka nekončí. Brázdil měl totiž kvůli dluhům potíže se zákony a dostal se do vězení. Po přímluvě organizátorů velké ceny a Brázdilově slibu, že se po závodě do vězení vrátí, ho pustili na několik dní ven. Mladý muž, který je dnes jednou z nejzáhadnějších postav historie motorsportu se ale už do vězení nevrátil. Dokonce se mluví o tom, že Brázdil mohl kvůli tomu spáchat v zatáčce "u kříže" sebevraždu.

FOTOGALERIE

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze
Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze
Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 6C-34 v NTM - podívejte se na fotky ZDE

Rudé maserati z nejvybranější sbírky Maserati muzea Panini bylo v Praze pouhé čtyři dny. Tento konkrétní exponát prý pojišťovna ocenila na milion eur (to je 27 a půl milionu korun). Expozice v Národním technickém muzeu otevřela v úterý 22. dubna a skončila v pátek 25. dubna. Další kousky, které byly k vidění, si můžete prohlédnout v reportáži na iDNES.cz.

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
15. 1. (San Juan - Pisco )
16. 1. (Pisco)
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Česko jde do Bruselu na kobereček kvůli ovzduší. Evropa bojuje s prachem

Smogová situace v Plzni.

Zítra, 11. ledna, jedou do Bruselu zástupci českého ministerstva životního prostředí. Musí tam prezentovat, jak se...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Japonský Nissan slaví 85 let, trápí ho obvinění Carlose Ghosna

Datsun 240Z a Nissan 350Z

V historii Nissanu založeného před 85 lety, 26. prosince 1933, je mnoho zajímavých modelů, kromě kultovních sportovních...

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

Najdete na iDNES.cz