První část nového tunelu Nordfjordur, který má nahradit dosavadní jednopruhový, odpálila v polovině listopadu ministryně vnitra Hanna Birna Kristjándsdóttir.
Stavba by měla v srpnu 2017, kdy má být dokončena, usnadnit cestování lidem v tamním regionu, protože propojí místa, která jsou kvůli horskému terénu přes celou zimu obtížně dostupná.
Pro české stavbaře je zakázka další zkušeností v regionu. Před třemi lety na Islandu stavěli už dva silniční tunely Siglufjordur a Ólafsfjordur o celkové délce téměř 11 km. Nový tunel bude mít po dokončení téměř osm kilometrů.
"Předpokládáme, že nás čeká opět velmi tvrdá práce, ale to už k naší profesi patří. Při předchozím projektu jsme narazili na obtíže spojené s enormními přítoky vody o vysokém tlaku, což nás, jak doufáme, na projektu Nordfjordur nečeká," říká David Cyroň, výrobní náměstek divize 5 společnosti Metrostav.
Techniku si Metrostav dováží na Island z Česka
Metrostav přitom nepracuje na Islandu s místní technikou, ale dováží si z Česka vlastní. Na ostrov si tak dopravil například vrtací či stříkací vůz. "Stroje jsme na Island přepravili lodí z Finska, kde jsme pomocí nich razili traťové tunely metra pod městy Helsinky a Espoo," vysvětlil Cyroň.
Současný jednopruhový tunel dlouhý 640 metrů je pro spojení vesnice Eskifjordur s městečkem Neskaupstadur nedostatečný. Komplikace způsobuje řidičům hlavně v zimním období, kdy se mohou se svými auty navzájem vyhýbat jen díky několika rozšířením.
Tunel NordfjordurTunel hloubí sdružení firem Metrostav (na zakázce se podílí 66 %, a Sudurverk (34%). Stavět ho firmy začaly v září 2013 a dokončit ho mají v srpnu 2017. Celková délka - 7 908 m (po dokončení bude nejdelším silničním tunelem Islandu) Další parametry tunelu: Celková cena: Přes 12 miliard ISK (včetně technologie, kterou Metrostav nedodává), což je v přepočtu více než 2 miliardy Kč. Stavbaři dostanou 9,252 miliardy ISK (1,58 miliardy Kč). Způsob ražby: |