Twitter.

Twitter.

Twitter vstupuje na burzu, podrobnosti k první nabídce akcií tají

  • 2
Internetová sociální síť Twitter na svém profilu oznámila vstup na burzu. Žádné další podrobnosti společnost ke své první veřejné nabídce akcií nezveřejnila. Tržní hodnota firmy, která má přes 200 milionů uživatelů, se odhaduje na deset miliard dolarů, téměř 200 miliard korun.

Nabídka Twitteru je nejvíce očekávaným vstupem na burzu od loňského debutu sociální sítě Facebook.

Podle agentury AP využil Twitter amerického federálního zákona přijatého loni, který umožňuje firmám s ročním příjmem nižším než miliarda dolarů držet detaily k první nabídce akcií v tajnosti. Vstup společnosti na burzu se však již delší dobu očekával, o čemž svědčila také řada jejích nákupů cílená na posílení příjmů. Zatím posledním byla tento týden akvizice firmy MoPub, která se zabývá reklamou v mobilních zařízeních a pomůže Twitteru zautomatizovat systém prodeje reklamy a rozšíří jeho partnerství s mediálními společnostmi.

Twitter

Internetová sociální síť, přes kterou si její uživatelé mohou sdělovat vzkazy ve zprávách o délce do 140 znaků. Služba byla spuštěna v roce 2006 a od té doby se dynamicky rozvíjí. V současnosti ji každý měsíc podle firmy využívá pravidelně přes 200 milionů lidí.

Podle zákona musí Twitter zveřejnit účetní závěrku a další citlivé informace důležité pro primární nabídku nejméně 21 dní před zahájením takzvané road show. To je proces, kdy výkonní představitelé firmy cestují po zemi a setkávají se s potenciálními investory. Podle analytiků rozhodnutí firmy oznámit nabídku tweetem a další informace ponechat v tajnosti signalizuje, že Twitter chce dokončit primární nabídku velmi rychle. Detailní informace by tak mohly být zveřejněny již příští měsíc, nebo v listopadu.

"Trh je rozpálený a konec roku je obvykle dobrou dobou pro vstup na burzu," uvedl analytik Wedbush Securities Michael Pachter. "Myslím si, že budeme mít možnost vidět dokumenty do Halloweenu a primární nabídka se uskuteční do Dne díkůvzdání," dodal. Halloween se slaví 31. října a Den díkůvzdání čtvrtý čtvrtek v listopadu.

Načasování primární nabídky však záleží hlavně na Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC), protože ta musí před začátkem prodeje akcií podepsat všechny dokumenty.

Firma poskytující bezplatnou službu krátkých zpráv získává většinu příjmů z reklamy. Společnost eMarketer odhaduje, že příjmy firmy letos stoupnou na 582,8 milionu dolarů (asi 11,3 miliardy korun) z loňských 288,3 milionu. Do roku 2015 se pak mají zvýšit až na 1,33 miliardy dolarů. Pro srovnání příjmy konkurenčního Facebooku v letošním druhém čtvrtletí činily 1,6 miliardy dolarů.

Facebook zklamal, investoři hledají lepší nabídku

Vstup Twitteru na burzu přichází v době zvýšeného zájmu investorů o primární nabídky akcií. Podle údajů Renaissance Capital se od počátku letošního roku uskutečnilo 131 primárních nabídek. Je to o 44 procent více než ve stejném období loni. Pokud bude situace pokračovat ve stejném duchu až do konce roku, uskuteční se letos nejvíce nabídek od roku 2007, což byl rok před začátkem krize.

Primární nabídka konkurenčního Facebooku se uskutečnila loni v květnu. Jeden z nejvíce očekávaných burzovních debutů však byl pro investory velkým zklamáním a provázely ho velké technické problémy v obchodním systému Nasdaq. Akcie Facebooku vstoupily na burzu s cenou 38 dolarů za kus. Během prvního dne se cena vyšplhala až na 45 dolarů, poté však rychle klesla, a od té doby se až do konce letošního července držela pod emisní hodnotou.

Loni v září se akcie propadly až na 17,55 dolaru. Na konci července se jim poprvé podařilo vystoupit na emisní hodnotu a tento týden se vyhouply na nové maximum nad 45 USD.

,