Dva Finové se vyjímají v galerii vítězů Barum rally. V roce 1990 triumfoval dnes už nežijící Mikael Sundström, loni vyhrál Juho Hänninen. Letos se k těchto úspěchům zkusí přiblížit jejich krajan Esapekka Lappi. Člen továrního týmu Škoda Motorsport je ve Zlíně poprvé.
"Tak vysoké ambice si nedávám. Ale udělám všechno pro to, abych nebyl poslední," pousmál se 22letý Lappi, kterého ve Škodě Fabii S2000 doplňuje krajan Janne Ferm.
Esapekka LappiFinský jezdec a člen továrního týmu Škoda Motorsport se narodil 17. ledna 1991. Jeho spolujezdcem je Janne Ferm. Členem české stáje je od letošního roku. Ještě předtím, loni na podzim, vyhrál při zkušebním startu Rajd Polski. Doma ve Finsku v roce 2012 jako druhý jezdec v historii ovládl všechny podniky tuzemského šampionátu, čímž získal titul. Škoda jej nasadila do asijsko-pacifického šampionátu. Po čtyřech soutěžích ze šesti je druhý o půl bodu za týmovým kolegou Gauravem Gilem. |
Váš týmový kolega Jan Kopecký vám ovšem věří. Řadí vás do okruhu favoritů.
Doufám, že ho nezklamu. Mohl bych tady překvapit, i když je mi jasné, že budu muset riskovat.
Barumka se jede na asfaltu, s nímž máte na rozdíl od šotoliny minimální zkušenosti. Na druhou stranu zdejší asfalt bývá hodně rozbitý, takže zahraniční jezdci považují soutěž za šotolinovou. Může to být vaše výhoda?
To uvidíme až v neděli. V posledním měsíci jsem dvakrát závodil na šotolině, takže trošku potrvá, že si zase zvyknu na asfalt. Na přípravu mám jenom shakedown (testovací rychlostní zkouška). Takže se může stát, že mi bude trvat celou sobotu, než najdu optimální styl, a svou rychlost ukážu teprve v neděli.
Kolik toho musíte na asfaltu najezdit, abyste si na pevný povrch pořádně zvykl a stačil jezdcům, kteří na něm vyrostli?
Testovat můžete celý život, je to dlouhá cesta.
V rámci přípravy jste letos dvakrát startoval v Česku na sprintech. Pomohlo vám to v přípravě na barumku?
Rozhodně. Zvláště Pačejov byl velmi dobrý. Tam jsem cítil, že jsem se na asfaltu zlepšil. Navíc jsem si mohl vyzkoušel nové pneumatiky pro mistrovství Evropy.
A dokonce jste vyhrál. Čekal jste to?
Vůbec. Bylo to velké překvapení. Ale potěšilo mě to.
Co vůbec víte o Barum rally?
Jenom základní věci. Tratě jsou rychlé, uskákané a zároveň úzké. Taky jsem slyšel, že během soutěže tady pravidelně prší.
Přál byste si déšť?
Abych se přiznal, v dešti jsem toho moc nenajezdil. Loni v Německu při mistrovství světa jeden den pršelo. Na vodě to může být zábavné, ale taky těžké.
Před týdnem jste závodil v Malajsii v rámci asijsko-pacifického šampionátu. Do něj vás Škoda přesunula poté, co jste v Monte Carlu rozjel mistrovství světa. Je to velká změna?
Hlavně v tom, že mám nalítaných spoustu kilometrů (úsměv). Ze začátku jsem byl zklamaný, protože jsem chtěl jet mistrovství světa, ale tým tak rozhodl a já to respektuji. Je to i dobrá zkušenost.
V čem hlavně?
Soutěže v Austrálii a na Novém Zélandu jsou velmi dobře zorganizované a taky se mi tam dařilo (Lappi obě vyhrál – pozn. aut.). Mnohem horší to bylo v Nové Kaledonii a Malajsii. Nejsou to rallyeové země. A je jedno, jestli se bavíme o počasí nebo o cestách. V Kaledonii to vypadalo, jako byste vzal obrovský stroj na odhrnování sněhu, projel s ním mezi stromy a tak vznikla cesta pro rallye. A po této cestě jsme jeli třikrát jedním směrem a třikrát v protisměru.
A co diváci?
Není jich moc. Možná stovky. Ani organizace není na tak vysoké úrovni jako v Evropě.
Jakou úroveň soutěže mají?
Neškodilo by, kdyby tam závodilo víc jezdců na stejné úrovni, jako jsem já a můj týmový kolega Gaurav Gil.
V Austrálii a na Zélandu se jezdí i mistrovství světa. Starty v těchto zemích můžou být dobrou přípravou, ne?
Bezesporu. To samé platí pro Japonsko a Čínu, kde ještě budeme závodit. Jsou to velké země, mistrovství světa už tam bylo a nikde není psané, že se tam nevrátí.
Poslední otázku se vraťme do Zlína. Sportem číslo 1 je tady hokej. Finové ho milují stejně jako Češi. Jak jste na tom vy?
Nikdy jsem ho nezkoušel. Domácí ligu nesleduju, jenom reprezentaci. Ale když jsem letěl z Helsinek do Vídně, potkal jsem na letišti finský národní tým, který k vám letěl na turnaj.