Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tady vzniká elektrické BMW i3. Je i ze starých plechovek a PET lahví

  15:40
V lipské továrně vzniká auto, které může změnit rezervovaný postoj motoristů k elektrickému pohonu. Vůz složený výhradně z karbonu a hliníku bude relativně lehký, přitom robustní a levný na údržbu. A kdo nebude chtít platit vyšší účty za elektřinu, tomu BMW postaví na střeše domu malou solární elektrárnu.
Skelet BMW i3 v továrně firmy v Lipsku

Skelet BMW i3 v továrně firmy v Lipsku | foto: BMW

Provoz v půlmiliónovém saském městě je na německé poměry až divoce svižný. Rozhodnout se pro správný směr vedoucí k továrně BMW tak musí být otázkou sekundy. Obrovitý komplex budov na severním předměstí Lipska naštěstí nelze přehlédnout. Pět stožárů větrných elektráren je spolehlivým navigačním bodem pro každého, kdo by chtěl navštívit "továrnu budoucnosti", jak hlásá nápis u vchodu.

Ale zatímco školní výpravy tu míří do míst, kde z výrobních pásů sjíždějí konvenční modely řady 1, redakce iDNES.cz dostala možnost nahlédnout do prostor, odkud už za pár měsíců vyjedou první čistě elektrická auta s modrobílou vrtulkou na kapotě a označením i3. "V těchto prostorách je přísný zákaz focení," říká na úvod exkurze milá hosteska, která následně přelepí červenou samolepkou vše, co se tváří jako objektiv. Prohlídka může začít.

Na ochozu výrobní haly, zhruba sedm metrů nad zemí, je docela dusno. Ale Christian Lang, který je u BMW zodpovědný za výrobu karbonových výlisků, přítomné ujišťuje, že budova navržená londýnskou architektkou Zahou Hadidovou nepotřebuje klimatizaci. "Tady je teplo, ale dole už je příjemně," říká a má pravdu. Stačí sejít se schodů mezi roboty a teplota klesá. "Budova má dobrou tepelnou izolaci, takže v létě ji slunce nerozpálí." Automobilka, která chce nalákat zákazníky k nákupu auta neprodukujícího emise, musí postupovat ekologicky i při jeho výrobě.

V Lipsku by chtěl pracovat každý

Když teplota v hale stoupne, místo chlazení tu udělají průvan. A osvětlení? To za pěkného počasí zajistí střešní okna. BMW se zavázalo, že výroba jeho elektrických aut nespolkne víc energie, než kolik jich vyprodukují větrné elektrárny postavené na pozemcích firmy. Proto se musí šetřit, a nejen s elektřinou, ale třeba také s vodou. Té je k výrobě jednoho i3 potřeba o polovinu méně, než spolkne produkce auta s ocelovou karosérií.

Továrnu BMW na severním předměstí Lipska navrhla slavná architektka Zaha Hadidová. Původně automobilka uvažovala i o tom, že by ji postavila v Česku.

I když podrobnosti o novém modelu automobilka ještě tají, jeho předsériová výroba už tady běží na plné obrátky. Na první pohled to ovšem není moc znát, protože ve výrobní hale chybí obligátní hluk, který automobilovou výrobu doprovází. Christian Lang to vysvětluje výrobním postupem aut s karbonovou karosérií. "Karosérii nelisujeme, ale formujeme. A jednotlivé díly k sobě nesvařujeme, ale lepíme.

Pracovat v automobilové továrně s tichým provozem, denním světlem a průvanem je samo o sobě výhrou, pan Lang však přidává ještě jeden důvod, proč se sem dělníci rádi hlásí. Výroba elektrického BMW probíhá na zemi, žádný z pracovníků se nemusí při práci namáhat zvedáním rukou nad hlavu.

Auto z lahví a plechovek

Prodat tradičním zákazníkům BMW malé auto s omezeným dojezdem za odhadovanou cenu kolem 900 tisíc korun, to už chce silný příběh. Ekologie a polidštění výroby jsou v zemi, kde většina obyvatel třídí i víčka od jogurtů, silná témata. Není proto náhodou, že karbonová střecha elektrického i3 nevypadá tak fešácky, jako u sporťáku M3, ale působí spíše jako produkt z recyklovaných plastů. Askeze v kombinaci s prestižním logem na kapotě je rafinovaným tahem, jak spolu s autem prodat zákazníkovi i trochu čistého svědomí.

Základním stavebním prvkem uhlíkové karosérie je polyakrylové vákno. Tmavě šedou barvu získá po tzv. karbonizaci, která probíhá při teplotě 1200 °C.

Odbornice na recyklaci Hanne Dinkelová má proto při své přednášce také plechovku od coca-coly. Pro hliníkový podvozek jich automobilka spotřebuje 580. Potahy sedadel jsou pro změnu vyrobeny z vlákna pocházejícího z PET lahví. A samotné auto? Všechny jeho díly jsou znovu recyklovatelné. Zvláštním způsobem zachází automobilka jen s bateriemi, jejichž životnost odhaduje na deset let. I po této době jsou baterie funkční, jen mají nižší kapacitu. Stanou se proto součástí výbavy slunečních elektráren v Kalifornii, kde budou kumulovat elektrickou energii.

Opravy nemusí být drahé

Nápad vyrobit malé auto z ušlechtilých materiálů už mělo před pár lety Audi, ale jeho hliníkový model A2 právě kvůli tomu brzy skončil. Platit nákladné opravy hliníkové karosérie se chtělo jen málokomu, financovat opravy karbonových částí auta však musí být ještě větší finanční dobrodružství. "Uvažujete jako pojišťovny," reaguje na poznámku odborník na opravy Michael Geiger, který se podle svých slov snaží tyto ústavy přesvědčit, že opravy karbonové karosérie nemusí nutně být dražší než u konvenčního auta. "Karbon je dozajista velmi drahý materiál, ale k jeho poškození dochází až u vážnějších nehod."

Jak pevný je ve skutečnosti karbonový skelet karosérie malého auta, ukazuje pan Geiger na příkladu otlučeného vozu, který je součástí jeho přednášky. Zdá se to až neuvěřitelné, ale tento lehce pomuchlaný bavorák s prasklým čelním sklem má za sebou hned tři nárazové testy: čelní a boční podle normy Euro NCAP a také náraz zezadu podle amerických standardů. "Když už dojde k narušení karbonového skeletu, nemusí se hned měnit celý díl," říká Michael Geiger a vytahuje malou kotoučovou pilku, kterou lze poškozenou karbonovou část odříznout a následně nahradit novou. Podobně je možné postupovat i při opravách hliníkových částí podvozku, které vypadají, jako by byly sestaveny ze stavebnice Merkur.

Díky tuhé uhlíkové karosérii nepotřebuje BMW i3 středový sloupek.

Skutečným trumfem elektrického bavoráku jsou však opravy svrchních částí karosérie, které jsou vyrobené z termoplastu. Bez poškození odolají běžným nehodám při parkování, nevadí jim ani šťouchance od dveří sousedního auta, které u ocelové karosérie končí těžko opravitelným ďolíčkem.

A když už je potřeba díl vyměnit, stačí několik naučených hmatů a Michael Geiger drží vrchní část dveří v ruce. Právě nejvíc exponované díly nejsou ke karosérii přišroubovány, ale jednoduše "přicvaknuty". Tento konstrukční fígl má za následek, že opravy svrchních poškození karosérie vyjdou o 40 procent levněji než u referenčního modelu 118d. K tomu majitel i3 ušetří pětinu nákladů za servisní prohlídky ve srovnání s malým naftovým bavorákem.

Na dovolenou v pětce

Malému elektromotoru nad zadní nápravou dodává energii 69 lithium-ionových baterií, rozčleněných do osmi samostatných jednotek. Ty jsou ukryty v prostřední části podlahy a k jejich chlazení se nepoužívá obvyklý ventilátor, ale trubky s chladicím médiem klimatizace. Celková hmotnost baterií je 200 kilogramů, lehká karosérie to však částečně kompenzuje. Pohotovostní hmotnost čtyřmetrového BMW je tak 1 190 kilogramů, tedy zhruba o půl metráku víc, než váží Škoda Fabia.

Teoretický dojezd i3 má být 190 kilometrů, ale v praxi to bude zhruba o 50 kilometrů méně. Achillovou patou elektromobilů je především zimní provoz, kdy si posádka vozu musí v rámci zachování zdraví alespoň trochu přitopit. Pak klesá dojezd drasticky, někdy i na méně než polovinu letních hodnot. BMW se proto snaží spotřebu topení zmírnit instalováním tepelného čerpadla, které podobně jako u vytápění domů šetří část elektrické energie.

Výrobní hala pro BMW i3 v Lipsku nepotřebuje klimatizaci

Standardní výbavou všech i3 bude nabíječka, kterou lze zapojit do běžné domácí zásuvky. Tímto způsobem se baterie na plnou kapacitou dobijí za osm hodin. Automobilka však zájemcům za příplatek namontuje i domácí rychlonabíječku, která zkrátí dobu nabíjení zhruba na tři hodiny. Podmínkou je však dostatečná kapacita elektrické sítě.

Kdo nechce být závislý na cizích elektrárnách, tomu BMW instaluje na střechu jeho domu sluneční kolektory. Energie potřebná pro provoz pak nebude stát majitele i3 ani korunu, ale špatné počasí může odložit plánovanou cestu klidně i o několik dnů.

Ani BMW i3 tedy nepřináší zázračný recept na omezenou mobilitu, která elektroauta současnosti doprovází. BMW sice tvrdí, že typický majitel i3 najede denně maximálně osmdesát kilometrů a pohybuje se uprostřed civilizace plné veřejných dobíjecích stanic. Lidé však milují své auto také proto, že s ním mohou jet třeba na druhý konec Evropy, kdykoliv se jim zamane.

Kupodivu i na tuto eventualitu BMW myslelo. Kdo si jejich elektroauto koupí, tomu automobilka na určitý počet dnů v roce zdarma půjčí BMW řady 5 s konvenčním motorem. Na druhý konec Evropy se tak majitelé i3 přece jen dostanou, jen si svou cestu musí včas naplánovat.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

  • Nejčtenější

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...