Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Supersporty se budou muset ztišit. Evropa zpřísní hlukové limity aut

Evropský parlament schválil návrh nařízení, které by přikázalo výrobcům automobilů výrazně snížit hlučnost nových vozidel. Cesta návrhu do praxe bude ještě spletitá, nicméně zpřísnění hlukových limitů je téměř jisté. Týkat se bude i supersportů.

Supersporty mají speciální podmínky, mohou být o něco hlučnější než obyčejná auta. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Návrh nařízení o snížení hlukových limitů počítá se snížením maximální povolené hladiny intenzity zvuku ze současných 74 decibelů pro běžná auta na 68 decibelů. Změnit se má i metodika testování automobilů. Návrh zároveň počítá s tím, že by například elektromobily měly být vybaveny zařízením, které by naopak vytvářelo hladinu hluku tak, aby byli chodci dostatečně informováni o přítomnosti takového vozu.

Decibel

Decibel je logaritmická jednotka vyjadřující podíl dvou hodnot. Pokles o 3 dB vyjadřuje zeslabení na poloviční hluk, naopak zesílení o 3 dB znamená dvojnásobný hluk.

20 dB - šeptaný hlas
50 dB - hovor, tiše jedoucí automobil, tiché ulice
80 dB - křik, hlučné ulice
90 dB - pneumatická vrtačka
100 dB - v blízkosti vlaků, těžkých nákladních aut
120 dB - rachot hromu
140 dB - siréna námořní lodi, proudové letadlo
150 dB - sopečný výbuch
160 dB - start rakety

Hluk od zhruba 120 dB je už vnímán jako bolest.

Vzniknout by také měla metodika testování povrchů silnic, EU chce vytvořit tlak na to, aby se stavěly takzvané tiché vozovky. Automobily by také mohly dostat hlukové štítky, podobně jako mají své energetické štítky pneumatiky. Poslanci tak výrazně pozměnili návrh Evropské komise, který byl podle jejich mínění příliš zjednodušující. Konkrétní předpis tak ještě zřejmě dozná řady změn.

"Negativní účinky chronického působení hluku jsou vědecky přesvědčivě dokázány, návrh komise se však zaměřil v podstatě pouze na hluk vytvářený motory automobilů," řekl po přijetí návrhu zpravodaj Miroslav Ouzký. "Moje představa byla vždy o něco komplexnější a jsem přesvědčen, že by v budoucnu tato legislativa měla mapovat i vliv silničního povrchu, kvality pneumatik, aerodynamického hluku a řízení dopravy," dodal.

To v podstatě potvrzuje i europoslankyně a členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Olga Sehnalová: "Zavedení nových pravidel pro hladinu hluku z aut musí jít ruku v ruce s budováním kvalitních silnic. Prostředí, ve kterém se auta pohybují, má na tento problém nemalý vliv," uvedla a dodala, že orgány by také měly věnovat pozornost podpoře MHD.

Snížení hlukového limitu ze 74 na 68 decibelů znamená prakticky snížení maximální intenzity zvuku téměř na čtvrtinu. To bude od automobilek vyžadovat další výrazné investice, přitom již v současnosti si výrobci lámou hlavu s tím, jak mají splnit nároky na emise CO2. Výsledkem zřejmě budou opět o něco přiškrcené motory, které sice nabídnou zajímavou hodnotu maximálního výkonu, ale odezva na sešlápnutí plynového pedálu bude ještě letargičtější než u již dnes euronormami svázaných jednotek.

Doslova likvidační by pak mohly nové hlukové limity být pro výrobce supersportovních vozů, kteří si na dokonalém zvuku svých motorů dávají záležet. Dnes pro ně platí výjimka, takzvaná Lex-Ferrari, která dovoluje vozům s výkonem nad 140 kW (a výkonovou hmotností přes 75 kW na tunu) současný limit překročit o jeden decibel, intenzita zvuku u nich tedy může být o čtvrtinu vyšší.

Návrh s podobnou výjimkou pro superauta počítá, avšak konkrétní podoba zatím není jasná, navíc i tak bude snížení pro supersporty velmi citelné. Podle původního návrhu komise měly vozy s poměrem výkonu k hmotnosti větším než 150 kW na tunu dostat limit 69 decibelů, tedy onu výjimku jednoho decibelu.

Poslanci však v pozměňovacím návrhu přece jenom na superauta mysleli víc. Pro auta s poměrem výkonu ke hmotnosti menším než 125 kW/t by platil limit 68 dB, pro vozy s poměrem mezi 125 kW/t a 150 kW/t by platil limit 70 dB a auta s poměrem větším než 150 kW/t mají mít limit 73 dB. Speciální kategorií by pak měla být opravdová superauta se čtyřmi a méně sedadly a poměrem výkonu k hmotnosti větším než 200 kW (a sedadlem řidiče nejvýše 450 mm nad zemí). Pro ta by pak mohl platit limit 74 dB. I to je však proti současnému stavu snížení a ryk a zpěv motorů by se tak přece jenom měl zklidnit.

Navíc není jisté, která varianta nakonec bude přijata, byť návrh poslanců je samozřejmě tou pravděpodobnější verzí. Podobná nejistota panuje i v oblasti nákladních automobilů, tam byl původně navržen maximální limit 78 decibelů pro nejtěžší vozy nad 12 tun, v návrhu poslanců zůstává zachována současná hodnota 81 dB, pro lehčí náklaďáky se však mají normy zpřísnit.

I rychlost zavádění nového předpisu zůstává otázkou, v návrhu komise se počítalo s postupným snižováním ve třech fázích, které by začaly platit dva, pět a sedm let po jeho schválení. Poslanci navrhují skokové zavedení přísnějších limitů do šesti let po schválení s tím, že do osmi let by se vozidla, která sice byla schválena ještě podle starých metod, ale nové limity neplní, už nemohla prodávat.

Jak se měří hluk

ISO 362

V současnosti se hluk motorových vozidel pro účely homologace měří podle normy ISO 362. Vozidlo se přibližuje konstantní rychlostí k testovacímu úseku o délce 20 metrů. Jakmile příď auta dosáhne začátku úseku, je plynový pedál sešlápnut naplno a akcelerující vozidlo projede úsekem. Když záď auta opustí měřicí oblast, je plynový pedál zcela povolen. V polovině měřicího úseku se nachází ve vzdálenosti 7,5 metru od jeho osy mikrofony umístěné ve výšce 1,2 metru nad vozovkou. Ty měří hluk auta, test se typicky opakuje třikrát a jako rozhodující údaj je brán ten nejvyšší naměřený. Norma definuje i tvar a minimální velikost plochy pokryté zkušební komunikací předepsaných parametrů. V okolí 50 metrů od středu oblasti se navíc nesmí nacházet žádné objekty výrazně odrážející zvuk. Definován je i převodový poměr, který má mít automobil zařazený. Při nájezdové rychlosti 50 km/h to má být takový stupeň, při kterém bude motor točit 75 % otáček maximálního výkonu u vozů s výkonem do 225 kW, pro auta silnější je to 50 % otáček. Obdobně se určuje převodový poměr v druhém možném způsobu měření, kdy naopak má auto po akceleraci dosáhnout rychlosti 50 km/h na konci testovacího úseku (a nájezdová rychlost tak musí být určena předchozími pokusy).


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

Největší bateriové úložiště energie v Evropě se nachází v Pillswoodu ve...

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...