Podle požadavků v dokumentaci měla mít firma zkušenosti s dodávkou pohonných hmot ve výši nejméně 200 tisíc litrů měsíčně. Movi Oil však provedl registraci na distribuci pohonných hmot teprve v únoru letošního roku. (Ilustrační snímek)

Podle požadavků v dokumentaci měla mít firma zkušenosti s dodávkou pohonných hmot ve výši nejméně 200 tisíc litrů měsíčně. Movi Oil však provedl registraci na distribuci pohonných hmot teprve v únoru letošního roku. (Ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Naftu za půl miliardy dodá liberecké krajské společnosti firma bez praxe

  • 46
Společnost Silnice LK, kterou nedávno založil Liberecký kraj, má za sebou velký podezřelý tendr. Zakázku na dodávku nafty a benzinu do jejích aut v hodnotě 575 milionů korun vyhrála společnost Movi Oil. Ta začala s pohonnými hmotami obchodovat jen pár týdnů vyhlášením tendru. Podivný obchod kritizuje i státní firma Čepro.

Pro krajskou firmu to podle všeho není příliš výhodný obchod. Movi Oil se zavázal, že bude dodávat pohonné hmoty o 2,15 % levněji, než je průměrná cena na benzinových pumpách podle ČSÚ. Při ceně nafty 37 korun za litr to znamená, že Movi Oil bude silničářům účtovat zhruba o osmdesát haléřů méně.

To není ale v porovnání s jinými firmami příliš velká sleva: podle Vladimíra Starosty, šéfa sdružení autodopravců Česmad Bohemia, mají kamionové firmy dohodu s řetězci na slevu kolem dvou korun za litr oproti ceně pro běžné řidiče.

Cena nafty a benzinu měla v hodnocení jen 70% váhu. Zbytek komise vybírala podle návrhu evidenčního a platebního systému a také podle výše nájemného za pumpu ve vlastnictví libereckého dopravního podniku. Proč právě tato kritéria, není jasné.

Ředitel Silnic LK Jan Bergler odpověděl jen na část dotazů MF DNES, se zbytkem odkázal na připravovanou tiskovou konferenci. "Díky dobře připravenému výběrovému řízení se organizaci podařilo na období šesti let získat výraznou slevu z ceny motorové nafty a zracionalizovat zásobování palivem," řekl Bergler.

Registrace firmy pár dní před soutěží

Podle požadavků v zadávací dokumentaci měla firma mít už zkušenost s dodávkou pohonných hmot ve výši nejméně 200 tisíc litrů měsíčně. Jak toto splnil Movi Oil, není jasné: registraci na distribuci pohonných hmot provedla firma u celního úřadu 2. února letošního roku.

Zakázka byla přitom vyhlášena na konci března, ještě poslední dny platnosti starého zákona o veřejných zakázkách. Nabídku podaly ale jen dvě firmy.

"V zadání byla velmi nestandardní kombinace požadavků, nabídková cena je bohužel součást obchodního tajemství," řekla mluvčí Čepra Lenka Svobodová. Čepro ale bylo ze soutěže vyloučeno, i když je díky svým skladovacím kapacitám pro většinu firem nepostradatelným dodavatelem.

MF DNES se zajímala o vyjádření vítězné firmy, ale marně. Jednatel a majitel Movi Oil Tomáš Blažek dva týdny na zaslané dotazy neodpověděl. Firma nemá ani vlastní webové stránky.

Soutěž na provoz autobusů šitá na míru

Majitel navíc dříve působil podle obchodního rejstříku v minulosti ve firmě společně s Jiřím Vařilem, současným předsedou představenstva společnosti BusLine a současně členem dopravního výboru za KSČM.

BusLine a kraj mají k sobě v poslední době velmi blízko: kromě každoroční platby za objednanou krajskou autobusovou dopravu vypsal kraj soutěž na provoz autobusů na dalších deset let, která je podle konkurentů BusLine šitá na míru právě této firmě s majiteli v daňových rájích.

Vařil odmítl na dotazy odpovědět. Dozorčí rada Silnic LK, které předsedá krajský náměstek pro dopravu Martin Sepp, po několika dotazech MF DNES uvedla, že se bude případem zabývat. "Dozorčí rada jako dozorující orgán na této konkrétní zakázce žádné závady neshledala, na váš podnět vznesu na představenstvo dotaz a dozorčí rada se tím bude zabývat na svém dalším zasedání," řekl Sepp.

Podle starosty Hrádku nad Nisou a lídra Starostů pro Liberecký kraj Martina Půty je soutěž příkladem toho, jak by se nemělo s veřejnými prostředky zacházet.

"Trochu to připomíná model vyvádění veřejných peněz použitý v pražském Dopravním podniku. Toto výběrové řízení považuji za zásadní selhání členů dozorčí rady, kteří mají hájit zájmy vlastníka - tedy obyvatel Libereckého kraje," řekl Půta. Podle něj budou starostové po volbách navrhovat provedení forenzního auditu v Silnicích LK a prozkoumání všech smluv.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video