Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Olomouc chce začít stavět novou tramvajovou trať ještě letos

  15:27
Se stavbou nové tramvajové tratě, která dovede soupravy za křižovatku Rooseveltovy a Velkomoravské ulice, chce olomoucká radnice začít už letos. Druhá etapa by pak měla trať protáhnout až do srdce sídliště Nové Sady.

V roce 2014 by se měli Olomoučané projet po nové části tramvajové sítě do komplexu Šantovka. Poté by město chtělo koleje co nejdříve protáhlo až do srdce sídliště Nové Sady. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Nová tramvajová trať by tak neměla skončit na okraji patnáctitisícového sídliště, ale povede až do jeho středu. Nebude to ovšem hned. Její první část po zmíněné křižovatky má být hotová v roce 2014, kdy se ale bude pokračovat ve druhé, která má koleje protáhnout přes Zikovu ulici až po křižovatku se Schweitzerovou, bude záležet na finančních možnostech města.

I zástupci města ale uznávají, že by trať měla k sídlišti vést co nejdříve. "Stavba bude mít smysl a přínos, až bude hotová celá. Bylo by absurdní, kdybychom postavili první část, a pak se třicet let nic nedělo. To by bylo směšné gesto," řekl primátor Olomouce Martin Novotný.

Nová tramvajová trať se letos napojí na současnou síť u městské tržnice. Koleje protnou budoucí novou čtvrť Šantovka, kterou začne v létě stavět soukromý investor, a po pravém břehu Mlýnského potoka pak tramvaje dojedou k Velkomoravské ulici, kterou překříží. Podél této ulice soupravy dovezou cestující za křižovatku s Rooseveltovou. Úsek měří celkem jeden a půl kilometru.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.
Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady a rozdělení jednotlivých fází její výstavby. Pro zvětšení klikněte. zdroj: Magistrát města Olomouce

Se zahájením stavby, která přijde na půl miliardy korun, město čeká na formality - územní rozhodnutí a stavební povolení. Stihnout chce letos terénní úpravy a přeložky inženýrských sítí, samotné koleje začne pokládat až příští rok. To už bude vědět, jestli na stavbu dostane víc než dvousetmilionovou dotaci z fondů švýcarsko-české spolupráce.

Na první etapu tratě přispěje i firma stavící Šantovku

Plány na pokračování tramvajové trati totiž slouží i jako vzkaz Švýcarům, kteří budou o dotaci rozhodovat, že to město s tratí myslí vážně. "Chceme tramvaje dostat do Zikovy ulice a k supermarketu za křižovatku se Schweitzerovou, protože to je srdce sídliště. Je to oblast, kde se v posledních letech postavilo hodně nových bytů," vysvětlil primátor.

Radní tento týden řešili, kudy trať vést po Zikově ulici. Jestli jejím středem, nebo po okraji. A rozhodli se pro první možnost. Čtyři zastávky, které na této části trati město vybuduje, budou takzvaného vídeňského typu. To znamená, že tu nebudou ostrůvky - na tramvaje budou cestující čekat na chodníku.

"Kdyby tam byly tramvajové ostrůvky, auta by ulicí jezdila velmi rychle. Takhle budou muset při příjezdu tramvaje zastavit. I když to pro řidiče bude méně komfortní, pro celkové zklidnění lokality to z našeho pohledu bude lepší," popsal Novotný.

Na financování stavby první části tramvajové trati se bude podílet firma SMC Development, která přispěje 51 miliony korun. Dvojkolejná trať totiž přivede tramvaje do čtvrti Šantovka, kterou chce společnost postavit v areálu bývalých závodů Milo.

První zastávka bude přímo před vchodem do nákupního a zábavního centra, které tu vyroste jako první. "Všechno jde podle našich plánů. S výstavbou začneme v letních měsících," sdělil mluvčí Šantovky Juraj Aláč.

Kdy začne stavba druhé etapy tratě by mělo být jasnější v září

Poslední tramvajový úsek zprovoznila Olomouc naposledy v roce 1997. Tramvaj tehdy poprvé spojila tržnici s hlavním nádražím po třídě Kosmonautů. Současná tramvajová síť v Olomouci měří celkem třicet kilometrů. Trať na Nové Sady ovšem nemá být v budoucnu jediným rozšířením tramvajové sítě, v územní plánu město vytyčilo dalších sedm směrů, kam by jednou měly tramvaje jezdit (více čtěte zde).

Plán nových tratí dle připravovaného územního plánu, jako první má vzniknout

Plán nových tratí dle připravovaného územního plánu. Jako první se mají koleje protáhnout do Šantovky (zeleně). Pro zvětšení a zobrazení legendy klikněte.

Stavba druhé části tramvajové trati bude stát 200 až 250 milionů korun. Časový harmonogram ale nechtěli radní ještě upřesňovat. Tvrdí, že jasnější bude situace až v září, kdy zastupitelé projednají střednědobý výhled financování. Ten ukáže, zda město zvládne kromě opravy nebo výstavby nového zimního stadionu také dalších 1 350 metrů tramvajové trati.

"Považoval bych ale za správné, abychom po dokončení první části pokračovali hned v letech 2014 nebo 2015 další etapou," podotkl ekonomický náměstek primátora Ivo Vlach.

  • Nejčtenější

Největší šelma zpět na Olomoucku. Místo výskytu medvědů svědci tají

20. května 2024

Premium Medvědice s medvídětem, která si na Libavé došla za potravou až do blízkosti lidského obydlí a...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

Kandidáti Olomouckého kraje figurují v letošních eurovolbách vysoko

27. května 2024  5:27

Politici z Olomouckého kraje mají slušnou šanci na zvolení do europarlamentu. Regionu by to navíc...

Prolezl jsem v Olomouci všecko, říká osmdesátiletý průvodce. Našel i poklad

26. května 2024

Premium Maluje obrazy, sbírá „parníky“ a hlavně zná Olomouc jako málokdo. Proto také Vladimír Gračka dělá...

Na fotbalovém stadionu opět zazní hity v nezvyklém podání s filharmonií

25. května 2024  6:56

Prostory určené běžně hráčům a fanouškům fotbalu budou již za necelé dva týdny hostit velkolepý...

Živé pasti. Lidé uvidí v Olomouci hladové masožravky, některé spolknou i hlodavce

24. května 2024  14:12

Masožravé asijské liány lovící hlodavce i velké exempláře masožravek staré třicet let představují...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...