Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Olomouc plánuje desítky kilometrů nových tramvajových tratí

  18:55
Z centra až do nejvzdálenějších okrajových částí by se v budoucnu měli pohodlně dostat obyvatelé Olomouce. Město má totiž protkat hustá síť nových tramvajových tratí v osmi různých směrech. Mezi další změny patří i přesun autobusového nádraží.

Plán nových tramvajových tratí mířících do osmi směrů. Po kliknutí se zobrazí i s bližším popisem. | foto: Architektonická kancelář Knesl+Kynčl; idnes.cz

To vše jsou novinky, které do dopravy v Olomouci vnáší nový územní plán. Architekti, kteří zpracovali koncept tohoto dokumentu, chtějí, aby Olomoučané dojeli tramvají z centra do většiny stávajících nebo budoucích obytných čtvrtí. Návštěvníkům města zase plánují umožnit rychlejší přesun z vlaků na dálkové autobusy.

Všechno jsou to ale zatím jen vize. Zda bude Olomouce hustě protkaná kolejemi a na hlavním nádraží bude jednou stát kompletní dopravní terminál, bude záležet na vůli místních politiků, penězích a také na Olomoučanech. Proti některým plánům totiž obyvatelé už nyní protestují.

"Nové trasy tramvají doplňujeme tam, kde dnes chybí, nebo kde plánujeme nová městská centra či jiné významné aktivity. Po nové trati by tramvaj mohla lidi vozit například k Holickému lesu, který se bude teprve zakládat," vysvětlil Jakub Kynčl z brněnské architektonické kanceláře Knesl+Kynčl, která nový územní plán Olomouce rýsuje.

Kromě Holického lesa chystají urbanisté v územním plánu místo pro koleje například z třídy Míru k nákupním centrům v Pražské ulici, nebo odbočku tramvajové trati z Wolkerovy ulice přes Hněvotínskou až na Okružní. Tramvají se Olomoučané dostanou také až k akvaparku. K dalšímu rozšíření tramvají má posloužit dokonce i železnice (čtěte také Tramvaj na železnici, i to může být budoucností olomoucké lokálky).

"Územní plán ale neznamená, že se tratě začnou ihned stavět. Má pouze dělat prostorovou rezervu pro to, aby tam tramvaje mohly jezdit třeba za třicet let," podotkl Marek Černý z odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu.

První nová trať bude zřejmě na Nové Sady

Nejrychleji by se nových zastávek mohli dočkat obyvatelé sídliště na Nových Sadech. O trati do této hustě obydlené čtvrti se mluví nejméně deset let, ale až nyní se zdá, že město bude mít na její stavbu také peníze.

Spoléhá se přitom na pomoc Evropské unie. Magistrát už podal žádost o dotaci z takzvaných švýcarsko-českých fondů, které by mohly na stavbu za 520 milionů přispět až 277 miliony korun. Pokud město uspěje, začne se stavět v roce 2012.

O zbytek nákladů se město podělí se soukromým investorem, který stojí za projektem takzvané Šantovky. Ta má vzniknout na území bývalých závodů Milo, přes něž má nová trať vést.

Právě v tom ale vidí řada Olomoučanů problém. Jak upozornili členové Hnutí Duha Olomouc nebo sdružení Za krásnou Olomouc, koleje zničí kus přírody v centru města, neboť povede v těsném sousedství biokoridoru na břehu Mlýnského potoka.

OLOMOUCKÝ ÚZEMNÍ PLÁN

Olomoučané měli první možnost promluvit do podoby nového územního plánu, který v příštích letech významně ovlivní vzhled města (například o budoucnosti Třídy Kosmonautů čtěte zde) do konce července, dokdy bylo možné na magistrát podávat připomínky a námitky ke konceptu.

Šanci něco změnit budou mít ale znovu v dalším kole, kdy se bude připravovat konkrétní návrh územního plánu.

Sama radnice odhaduje, že plán vstoupí v platnost nejdříve na podzim příštího roku.

"Nechceme trať zrušit, ale musíme chránit zachovalou rekreační zónu podél potoka. Trať může vést Rooseveltovou nebo Schweitzerovou ulicí," namítá Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

S oběma ulicemi počítal pro tramvaje i dosavadní územní plán. Marek Černý z magistrátu však tvrdí, že doba se změnila a budovat trať v těchto místech by bylo složité.

"Hygienické normy ohledně hluku jsou dnes tak přísné, že trať by tam snad musela vést ve skleněném tunelu," namítl.

Například olomoucký architekt Petr Daněk s tím ale nesouhlasí: "Dokud není projekt, je nesmysl argumentovat hlukem, který ještě nikdo nezkoumal. Navíc tramvaj se má stavět tam, kde žijí lidé, a ne zvířata."

Prozatím město počítá s tím, že trať na Nové Sady protne Šantovku, po pravém břehu Mlýnského potoka povede k vnitřnímu průtahu a podél Velkomoravské se napojí na Rooseveltovu ulici. Tam v první etapě skončí u křižovatky s Trnkovou. Až v dalších fázích bude zřejmě pokračovat na Zikovu, Schweitzerovu a skončí u křižovatky se Slavonínskou.

Autobusové nádraží u podchodu v Hodolanech? Urbanisté jsou pro

Odpor mají už nyní někteří Olomoučané i k plánům přestěhovat stávající autobusové nádraží ve Sladkovského ulici k železničnímu podchodu v Hodolanech.

"Současné nádraží se nedávno celé rekonstruovalo, navíc to nově navrhované by těsně sousedilo s vilovou čtvrtí. Jak by se tam asi autobusy dostávaly?" protestovala na veřejném projednávání konceptu územního plánu například Magdalena Krátká z Hodolan.

Urbanisté v tom však problém nevidí. Tvrdí, že nové nádraží by nemohlo vzniknout bez adekvátního dopravního napojení, pravděpodobně z Tovární ulice.

"Zásah do lokality bude minimální," ujišťuje architekt Jakub Kynčl. Za vzor si vzal například spojený dopravní terminál v Basileji nebo finském městě Jyväskylä.

Architekti se při představě nového vzhledu a fungování vlakového a autobusového nádraží inspirovali v Basileji, kde nádraží spojuje čtvrť rozdělenou tratí.

Architekti se při představách o novém spojeném vlakovém a autobusovém nádraží inspirovali i v Basileji, kde nádraží spojuje čtvrť rozdělenou tratí. Foto: Architekt. kancelář Knesl+Kynčl

"V Olomouci dnes musí lidé složitě přejíždět k autobusům tramvají, což není komfortní. Navíc je tu obrovský tlak od autobusových dopravců aby mohli zajíždět do prostoru před vlakovým nádražím, a ten není nafukovací," podotkl Marek Černý z magistrátu.

Pro další tramvaje bude třeba nové depo

Víc než pravděpodobné už je také to, že se přestěhuje vozovna olomouckého dopravního podniku ze Sokolské ulice do Holice. Nové depo je v územním plánu za tamními holobyty poblíž železniční tratě na Přerov. Z hlavního nádraží se tam soupravy dostanou po nových kolejích vedoucích pod hodolanským nadjezdem.

"Nové tramvaje, které chceme kupovat, se už do stávajícího depa nevejdou. Než bude nová vozovna, budou muset být odstavené například na točně v Neředíně," popsal náměstek olomouckého primátora Svatopluk Ščudlík, který má na starosti dopravu. Radnice už podle něj na novou vozovnu shání peníze.

  • Nejčtenější

Řidič odmítl zvážení náklaďáku, sto tisíc na pokutu vytáhl z batohu

9. května 2024  17:27

Že ani stotisícová pokuta za odmítnutí zvážení nákladního vozu nemusí být pro některé dostatečně...

Turisté se v Jeseníkách nejspíš nudí, žádají jen prodloužené víkendy

9. května 2024  5:41

Chaty jen na prodloužený víkend. I tak může vypadat letní pobyt v Jeseníkách. Celotýdenní rekreace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Starší řidič oběma koly přejel ženu na přechodu, utrpěla mnohočetná zranění

10. května 2024  13:45

Starší řidič ve čtvrtek v Jeseníku vážně zranil ženu, která šla se psem po přechodu. Šofér ji...

Nadváhu má téměř každý čtvrtý puberťák. Stigma opadá, obezita začíná být normou

9. května 2024

Premium Populace dál tloustne obřím tempem a vše začíná už v dětském věku. Téměř každý čtvrtý školák ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hokejová Olomouc oznámila třetí posilu. Vybírala si z mistrovského Třince

10. května 2024  13:41

Po Petru Fridrichovi z Vítkovic a Martinu Kohoutovi z Brna hlásí hokejová Olomouce další posilu do...

Olomoucko-americké námluvy. Blue Crow se nemusí spokojit s fotbalovou Sigmou

13. května 2024  12:28

Libor Špunda netají, že je milovníkem sportu. Kromě ligového basketbalového klubu BK Redstone...

Trakční vedení po nájezdu zlodějů poničilo lokomotivu, škoda je 700 tisíc

13. května 2024  10:13

Krádež byla podle policie hlavní příčinou sobotních problémů na páteřním železničním koridoru z...

Krkavec Čenda kraluje záchranné stanici, straší cyklisty a žertuje s pošťačkou

13. května 2024  5:49

Další díl seriálu Můj mazel zavede čtenáře do Pateřína k Ondřeji a Janě Csikovým. Králem tamní...

Vypršelo mi funkční období dočasného kouče, nezříká se odpovědnosti Saňák

12. května 2024  21:18

Po zimě ze Sigmy zněly nahlas touhy po evropských pohárech. V půli května však mají olomoučtí...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...