Na vlny na dálnici upozorňují značky, doporučují také nižší rychlost. Málokdo se jimi ale řídí.

Na vlny na dálnici upozorňují značky, doporučují také nižší rychlost. Málokdo se jimi ale řídí. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Vlnící se D11 vede někdejší bažinou, průzkum vodu neodhalil

  • 107
Když si odborníci lámou hlavu s boulemi, které se dělají na zánovní dálnici D11 u Dobřenic, místostarosta obce se jim směje. Autostráda na Královéhradecku totiž vede někdejší bažinou, dříve tam byla soustava rybníků. Teď dělá spodní voda problémy, hydrogeologický průzkum ji přitom neodhalil.

Možná by přitom stačilo, kdyby projektanti před sedmi lety otevřeli dveře dobřenického obecního úřadu. Obec s 560 stálými obyvateli má ve svém znaku čápa v modrém poli, přestože nejbližší rybník leží vzdušnou čarou víc než čtyři kilometry daleko.

Jenže ještě na začátku 18. století měly i Dobřenice svou soustavu rybníků. Dálnice vede po jejich bývalém dně, kvůli spodní vodě bobtná podloží a silnice praská a vyžaduje opravy za desítky milionů. Možná je budou platit i daňoví poplatníci.

KDO BUDE PLATIT?

Opravy D11 začnou nejdříve na jaře, protože nerovnosti se stále monitorují a čeká se na zastavení pohybů spodní vody. Jisté je, že rekonstrukce vozovky si vyžádá desítky milionů korun. Vozovka se bude muset frézovat až na podloží.

Až nezávislý hydrogeologický průzkum odborníků z ČVUT určí, kdo za boule může. Pokud se viníka zjistit nepodaří, peníze na opravy nejspíš půjdou z kapes daňových poplatníků.

Spodní voda se přitom nachází jen půl metru pod povrchem dálnice. To svádí k domněnce, že se hydrogeologický průzkum před sedmi lety buď vůbec neprováděl, nebo byl velmi povrchní.

Otče, dnes už máme technologie

"Když se dálnice zaměřovala, vydal jsem se přímo na místo a jednoho inženýra jsem na spodní vodu upozorňoval," říká dobřenický místostarosta Vlastimil Málek.

Odpovědi se mu dostalo, avšak značně nestandardní: "Otče, dnes už jsou na to technologie," vzpomíná Málek na slova geologa.

Zatímco zdejší zemědělci se bažinám po staletí vyhýbali, projektanti dálnice si nedali říct.

"Se silnicí dokonce vymetli i bažiny. Dodnes je vidět tehdejší hráz rybníka, nad kterým dálnice vede," směje se Málek diletantské práci odborníků.

Nechce ale spekulovat, zda hydrogeologové svou práci zanedbali.

Skanska: Nic jsme nezanedbali

"Mapy a podklady z období posledních sta let by měly vždy sloužit jako výchozí podklady pro naši práci," říká však Zdeněk Zýma, vedoucí skupiny pražské společnosti G-servis.

"V případě průzkumu liniových staveb se dělají vrty, které přesně určí charakter podloží a určí, zda je v dosahu spodní voda," dodal.

Společnost Skanska, která dálnici mezi roky 2004 a 2006 budovala, vylučuje, že by cokoli zanedbala: "Hydrogeologický průzkum se prováděl ve fázi přípravy stavby," tvrdí její mluvčí Leoš Verner.

Teď to ale vypadá, jako by se příroda mstila. Silný pramen o intenzitě až 2,5 litru za vteřinu způsobil vlnění dopravní tepny. Na dvou místech jsou informační cedule, které doporučují snížit rychlost na 80 kilometrů v hodině.

Problematické místo na D11 u Dobřenic