Zatímco SpaceX již několik let vozí posádku na ISS a poté ji bezpečně dopraví zpět, Boeingu se nedaří projít závěrečnými testy. Zpoždění je to takové, že vesmírný „taxík“ Crew Dragon již přebral některé zakázky, které byly původně plánované pro Starliner.
SpaceX bere termíny na dopravu astronautů Boeingu, který nemá hotové testy![]() |
Předchozí pokus o první start s posádkou se uskutečnil na začátku května, ale musel být dvě hodiny odložen kvůli závadě na nosiči Atlas V společnosti United Launch Alliance (ULA). Ukázalo se, že byl problém s jedním z přetlakových ventilů kyslíku v horním stupni Centaur rakety Atlas V. Nosič tak musel z odpalovací rampy na výměnu ventilu, což se bez problému podařilo. Brzkému návratu a pokusu o start však zabránil další objevený problém.
Odborníci zjistili únik helia v jednom ze čtyř pohonných modulů lodi CST-100. Ten byl sice malý, ale musel být kvůli bezpečnosti vyšetřen. Tady již tak rychlá oprava nebyla možná kvůli tomu, že by po rozebrání a znousestavení stroje musely znovu proběhnout komplexní testy. Nakonec se po několika týdnech analýz a zkoušek inženýři Boeingu rozhodli, že závada není tak problematická, aby loď nemohla odletět.
Steve Stich, manažer programu komerční posádky NASA, podle serveru SpaceFlighNow uvedl, že i kdyby podezřelé gumové těsnění velikosti knoflíku košile v palivovém potrubí, které vede k jednomu konkrétnímu tryskovému motoru, za letu zcela selhalo (což by mělo za následek stokrát horší únik, než jaký byl dosud pozorován), Starliner by stále mohl bezpečně letět. Ostatně nemělo by to být poprvé, co takový malý únik neznamená stopku pro odlet vesmírné lodě.
Bohužel se nepovedl start ani v nynějším sobotním termínu, kdy se měla raketa Atlas V odlepit od země v 18:25 SELČ, na kdy byl naplánován start.
Na palubě byli veteráni amerického NASA a bývalí zkušební piloti amerického námořnictva – velitel Barry „Butch“ Wilmore a pilotka Sunita Williamsová. Kdyby vše šlo dobře, v neděli se měli připojit k Mezinárodní vesmírné stanici a v pondělí 10. června se vrátit na Zemi.
Osmapadesátiletá Williamsová má podle agentury Reuters zkušenostmi s řízením více než 30 různých typů letadel a od svého prvního letu v roce 2007 strávila 322 dní ve vesmíru. Jedenašedesátiletý Wilmore byl na orbitě 178 dní, poprvé se do vesmíru vydal v roce 2009.
Až se podaří Boeingu dostal v rámci testu lidi na ISS, získá šanci konkurovat společnosti SpaceX, která dosud pro americký vesmírný program zajišťovala veškeré starty astronautů z domácího území.
Mise, jejíž náklady za roky vývoje překročily stanovený rozpočet o více než miliardu dolarů, je předstupněm pro schválení kosmického plavidla pro pravidelné komerční lety. Astronauti během ní provedou důkladnou kontrolu plavidla a ujistí se, že řádně funguje při automatickém i ručním ovládání. V případě úspěchu se počítá s šestiměsíčními misemi na ISS, přičemž první s názvem Starliner-1 má k orbitální stanici zamířit příští rok.
Dlouho očekávaný testovací let s posádkou zpozdily nejprve potíže při dvou předchozích bezposádkových zkušebních letech a následně i pandemie covidu-19. První testovací let k ISS se uskutečnil v prosinci 2019, tehdy se však loď kvůli závadě musela předčasně vrátit na Zemi, aniž by orbitální stanice dosáhla.
20. prosince 2019 |
Aktualizace: Doplnili jsme informace o odložení letu