Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Legendární sporťák s motorem z náklaďáku a americký retrokřižník se loučí

  13:00
Jen málokterá americká auta dokázala zaujmout zmlsané Evropany tak, jako Chrysler PT Cruiser a Dodge Viper. Jeden za svůj úspěch vděčil originálnímu retro stylu, druhý neuvěřitelné síle, jakou produkoval jeho osmilitrový motor. Teď se oba modely loučí se svými fanoušky. A zdá se, že definitivně.

Dodge Viper | foto: Chrysler

Čtyři stovky majitelů "americké zmije" se 1.července potkaly na parkovišti před branami továrny Dodge v Detroitu. Přijely se podívat, jak poslední viper přetrhne pásku na konci výrobní linky.

Poslední vyrobený Dodge Viper

Netrpělivě na něj čekala hlavně texasanka D´Ann Rauhová, která si jej nakonec odvezla domů. Přítomným reportérům prozradila, že to bude už jedenačtyřicátý viper do sbírky, kterou se svým manželem Waynem vlastní. Na její přání automobilka vůz oděla do zlato-bronzové barvy a interiér vyfešákovala tolika barevnými kombinacemi kůže, kolik jich měla k dispozici. Poslední vyrobený viper se tak stal typickým produktem bezuzdné fantazie, které její majitelé při úpravách svých zmijí dávali tak často průchod.

S plynem citlivě

Historie viperu sahá do roku 1989, kdy se na výstavě v Detroitu představil první prototyp. Dvoumístný roadster si pro svůj pohon vybral osmilitrový desetiválec pocházející z náklaďáku, tehdejší dceřiná firma Lamborghini mu však naordinovala blok motoru i hlavy válců z hliníku. A také své zkušenosti, které pomohly udržet 400 koní a 660 Nm točivého momentu na silnici.

Postupem let rostl výkon i objem motoru. Od roku 1995 je k mání i karosářská varianta kupé. Druhá generace viperu přichází v roce 2002, to už desetiválec ukrývá stádo 506 koní, aby jej o pět let později rozšířil na konečných 612.

Mnoha majitelům však ani maximální rychlost přes 300 km/h a zrychlení z nuly na sto za 3,8 vteřiny nestačila. Příkladem může být český vlastník, kterého redakce iDNES kontaktovala. Muž, který si přál zůstat v anonymitě, přidal motoru kompresor, který jeho výkon zvýšil na 700 koní.

Dodge Viper

Z pohledu typického majitele zmije nic výjimečného - tenhle vůz jen málokdy zůstal v podobě, v jaké opustil továrnu. Nejčastěji získal snížený podvozek, silnější brzdy nebo hlasitější výfuky.

"Viper je jedním z mála současných aut, při jehož řízení musí šofér osvědčit své schopnosti," říká jeho český majitel. Nepochybně čistá pravda, zmije až do svého konce nepodlehla svodům stabilizačního či protiprokluzového systému, odolala i automatické převodovce. A přenést na silnici 760 Nm točivého momentu sériového modelu jen s pomocí zadní nápravy, to už vyžaduje jistou dávku řidičského umění.

Navzdory špatné finanční situaci Chrysleru, jehož je značka Dodge součástí, výrobní plán pro rok 2012 počítá s novým supersportovním modelem . A protože se americká automobilka nedávno propojila s italským Fiatem, fanoušci viperu doufají, že by nemusel zůstat jen minulostí. Tentokrát ovšem se supervizí z Maranella (Ferrari).

Křižník, který všichni opustili

Bez velkého rozruchu skončila minulý pátek také výroba nejznámějšího amerického auta s maskou velkého trucku. Chrysler PT Cruiser, který využil celosvětové renesance retro modelů na konci 90. let minulého století, slavil úspěch hlavně v prvních letech své výroby.

Chrysler PT Cruiser

"Tohle auto jsem si pořídil jen kvůli jeho designu" říká malíř George Ryšánek, který si pt cruiser koupil před osmi lety. Jízdní vlastnosti ani zpracování nebyly podle jeho majitele nic moc. A dvoulitrový benzinový motor byl navíc velmi žíznivý. "Dvakrát projel Prahu a už jsem musel k pumpě, spotřeba se pohybovala kolem dvanácti litrů," vzpomíná malíř. Podle svých slov měl ještě štěstí, že vlastnil model s manuální převodovkou. "Verze s automatem byla ke všemu navíc hodně líná."

Pro evropské poměry byl daleko vhodnější volbou 2,2 litrový turbodiesel od Mercedesu. Ten ale přišel na trh až v roce 2002, tři roky od křižníkovy premiéry.

Nejobdivovanější variantou pt cruiseru se stal čtyřmístný kabriolet s ochranným obloukem nad sedadly, který byl ve výrobě od roku 2004.

Celkem automobilka vyrobila 1,3 milionu pt cruiserů, z toho se 200 000 prodalo mimo Spojené státy. O tom, že s výrobou auta skončí, uvažoval Chrysler už loni. Nakonec však křižníku daroval ještě jeden rok.

Chrysler PT Cruiser

Zájem o vůz to ale nezvýšilo: Zatímco v dobách největší slávy prodával Chrysler 180 000 cruiserů ročně, letos si jej na celém světě pořídilo jen 7000 motoristů. Za uvadající poptávku si přitom automobilka podle fanoušků mohla sama. Vinu přičítají především nepovedené modernizaci v roce 2006 a také nedostatečnému zájmu o další inovace. "Kdyby do pt cruiseru továrna dále investovala, mohla dodnes prodávat sto tisíc aut ročně. Místo toho jej bez velkého zájmu nechala jen dožít," cituje agentura AFP správce fanklubové webové stránky ptcruizer.com Davida Katze.

Továrna v mexické Toluce, odkud až dosud pt cruiser vyjížděl, má štěstí na charismatické modely. Přes léto tu dělníci přestaví výrobní linky, aby se tu na podzim mohla rozjet výroba jiného miláčka davů, Fiatu 500.

Autoři:
  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

6. června 2024

Sílící čínský vliv západní automobilky znepokojuje, ale současně je pro ně tamní trh klíčový. EU se...

Na ČVUT vymýšlejí, jak do motorky nacpat palivový článek na vodík

6. června 2024

Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru, je cílem projektu Hydrocycle....

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...