Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Opel Meriva: povedená almara

Meriva je jedním z nejúspěšnějších modelů Opelu. Prodalo se jí milion kusů, excelovala i v žebříčcích spolehlivosti. Právě teď se chystá do prodeje nová generace, která je ještě povedenější.
Opel Meriva

Opel Meriva | foto: Opel

Unikátní dveře, které se otvírají proti sobě, takže se výborně nastupuje na zadní sedadla, to je hlavní marketingový trhák nové rodinné merivy. Druhá generace populárního malého MPV je velmi žhavou novinkou a v těchto dnech probíhá v Hamburku premiérové představení auta pro evropské novináře a MF DNES a iDNES.cz u toho nechyběl.

Opel Meriva

Systém almara funguje

Dveře jsou velký trhák, ale neslouží jen k samoúčelnému upoutání pozornosti zákazníků - opravdu fungují. Nastupování je mnohem pohodlnější: není třeba se vůbec ohýbat, kroutit, sedat "zadkem napřed". Prostě přijdete a uvnitř se posadíte, nastupujete v nejvyšším bodě auta, takže se do docela vysokého auta nemusíte nijak výrazně ohýbat. Nejistým pomůže i velké madlo. Výborně se také upevňuje třeba dětská sedačka.

Může se hodit

Spolehlivé a funkční automobily Opel Meriva si můžete prohlédnout
na online obřím portálu www.automodul.cz

Dveře se dají aretovat ve čtyřech polohách a otvírají se téměř do pravého úhlu. Pro jistotu se při rychlostech nad 4 km/h automaticky zamykají. To kvůli bezpečnosti. Po špatných zkušenostech s vypadáváním pasažérů v zatáčkách byly dveře otvírané proti směru jízdy (anglicky se jim říká suicide doors, sebevražedné dveře) v Německu zakázané od roku 1961 až dosud, kdy se Opelu po náročných testech podařilo úřady přesvědčit, že jejich řešení je bezpečné.

Opel Meriva

Je zajímavé, že automobilka si děla vlastní průzkum mezi zákazníky, z něhož vyplynulo, že do dvou dnů si na jiný styl nastupování lidé zvyknou. Nám to trvalo asi šest nástupů a výstupů, je to opravdu pohodlné.

Všechno je větší

I když necháme dveře (jimž u Opelu říkají FlexDoors) stranou, také zbytek auta je hodně povedený. Meriva narostla ve všech směrech - oproti předchozí generaci je o 24 cm delší, čímž se velmi přiblížila první generaci o třídu větší Zafiry. Přední mcphersonovskou a zadní nápravu s torzní příčkou si konstruktéři také vypůjčili ze zafiry. Přímé konkurenty meriva překonává rozměry, nejblíže je jí o sedm cm kratší roomster. Z velkorysých rozměrů těží posádka i řidič.

Z malého auta je bachratější, delší a širší. Při délce 4288 mm má o 15 mm delší rozvor. Výhody vyšší karoserie vozu MPV merivě zůstaly, hlavně vnitřní prostornost, vyšší posaz šoféra, který sedí napřímo s nohama spuštěnýma dolů, a maximální variabilita zadních sedadel. Sedáky jsou vynikající, pevné a tuhé, a to přední i zadní i v základní výbavě.

Opel Meriva

Všude také najdete spoustu šikovných odkládacích prostor. Jedna výhrada ovšem zůstává - už z nové astry a insignie známe "přetlačítkovanou" přístrojovou desku. Řidič opelu si tak připadá skoro jako pilot boeingu, zvlášť po setmění. Někdo to možná rád, my se přikláníme k jednoduchosti.

Na řadičku, která je na vyvýšeném místě, navazují dvě mohutné kovové ližiny, pod nimi je pevná podlouhlá vanička. Mezi ližiny se vejde třeba kabelka. Uchytit mezi ně půjde buď malou mělkou vaničku s přihrádkami, nebo velký box s loketní opěrkou. Vaničku můžete umístit do dvou různých výšek a stejně jako box ji můžete posouvat ve velkém rozsahu. Když je třeba, může box posloužit také mezi zadními sedadly a když překáží, schová se do kufru. Ten má 400 litrů objemu, sklopení zadních sedadel zvětší kufr na 920 litrů, až po strop narvete do merivy 1500 litrů.

Meriva zachovává oceňovaná zadní flexibilní sedadla, která lze různě sklápět, polohovat a posouvat. Kromě posuvu v podélném směru se může dvoučlenná posádka také přisunout více ke středu, získá tak další místo na ramena. Podélně je lze posunout o 190 mm (140 mm dopředu a 50 mm dozadu), do středu je přisunete o pět centimetrů. Zadní cestující navíc sedí výš než řidič, mají tak lepší výhled vpřed. Sklopit sedadlo zvládnete jednou rukou a poutka na zadní straně je umožňují sklápět a zpátky vyklápět přímo z kufru.

Připlatit můžete třeba za sklopné stolky pro zadní sedadla. Líbit se bude také obrovská prosklená střecha a v příplatcích nechybí ani šuplík v zadním nárazníku ukrývající nosič na dvě kola.

Jistá jízda i řízení

Auto působí velmi "festovně". I proto, že řidiče obklopuje masivní palubní deska. Díky širšímu rozchodu kol (o čtyři cm vpředu a čtyři a půl vzadu proti předchůdci) je nová meriva hodně jistá a stabilní, v obloucích se nenaklání a je téměř necitlivá na boční vítr. Fešácká příplatková sedmnáctipalcová kola na testovaném autě způsobila nižší komfort jízdy, od kol se na nerovnostech ozývaly rázy. Pochvala směřuje k řízení, namísto dřívějšího čistě elektrického posilovače použili konstruktéři elektrohydraulický a na výsledku je to znát. Řízení je příjemně tuhé, ne houbovitě měkké jako hlavně u francouzské konkurence.

Opel Meriva

Turbo v hlavní roli

Z motorů jsme mohli v praxi vyzkoušet pouze jeden, benzinovou 1.4 s turbodmychadlem. Její výkon 88 kilowattů je dostatečný a díky turbu velmi plynulý, trochu ovšem vadí pouze pětistupňová převodovka - takže při 120 už motor točí 2 800 otáček. Šestka by jednoznačně pomohla i spotřebě - jezdili jsme za průměrných 7,5 litru. Maximální rychlost leží někde u dvoustovky (podle tachometru), přičemž ani při tak vysokých rychlostech auto nemá problémy se stabilitou. Paleta motorů bude ovšem širší - základní 1.4 se 74 kW nebude přeplňovaná, další dvě "čtrnáctky" ano (88 a 103 kW). Milovníkům nafty nabídne Opel dva motory - 1.3 a 1.7 CDTi, a to vždy buď v běžné, nebo v ekologické variantě se sníženou spotřebou.

Za kolik?

Nová meriva se v Česku začne prodávat v červenci, cenu zatím tuzemské zastoupení Opelu vyjednává s centrálou. Odhad je kolem 330 tisíc korun, protože auto pokukuje už o třídu výše než konkurence. Během léta budou k mání pouze benzinové verze, naftové přijdou do prodeje na podzim. V příštím roce přibude také auto s originálním pohonem na LPG.

Opel Meriva v číslech
délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4 288/1 812/1 615/2 644
objem kufru (l) 400 - 1500
základní motor 1.4i, 74 kW

základní cena

329 000 Kč (odhad)

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Vůně benzinu místo tiramisu. U jezera servírovali automobilové lahůdky

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...