Bém návrhem na snížení platů vytáhl do boje proti požadavkům odborářů na úhradu provozních nákladů. Podle primátora na to podnik nemá právo. Město si totiž prý objednalo stejný rozsah veřejné dopravy jako v roce 2008 a dopravní podnik tak dostal také stejně peněz.
V roce 2008 podniku podle Béma stačilo 7,15 miliardy korun a letos požaduje asi o dvě miliardy více. "Najednou dopravní podnik přichází na konci roku s požadavkem o dofinancování na částku asi devíti miliard. Něco tady nehraje," řekl Bém.
Dopravní podnik má ale na věc jiný názor. Podle něj si Praha na rok 2009 objednala rozsah služeb veřejné dopravy za 9,1 miliardy korun.
Rozzlobení odboráři se proto chtějí městu postavit. V pondělí se šéfové všech odborových organizací pražského dopravního podniku shodli na tom, že začnou připravovat stávku. Ve čtvrtek oznámili, že ji jsou schopni kdykoliv spustit. Z neoficiálních webových stránek zaměstnanců podniku vyplývá, že ke stávce dojde pravděpodobně v úterý. - čtěte Prahu čeká kolaps
Propouštět, zdražit či méně jezditPřečtěte si plány, jak zachránit pražský Dopravní podnik |
Primátor Bém označil sice stávku za legitimní, ale neodpovědné jednání a vydírání. Chce vědět, kde se vzala ztráta.
Podle primátora si ROPID (organizace, která organizuje městskou dopravu) objednal 166 milionů kilometrů, tedy stejně jako loni. Tuto částku prý dopravní podnik od magistrátu také dostal. Bém se tak podivuje nad tím, kde se vzala dvoumiliardová ztráta.
Šéf dopravního podniku Dvořák je ochoten akceptovat snížení platů manažerů, ale ne u zaměstnanců. Sám by situaci raději řešil propuštěním 500 lidí. Další schůzka mezi primátorem a ředitelem dopravního podniku se uskuteční v neděli večer. Odbory na stávce zatím trvají.