Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když se obři dají na atletiku: BMW X6 M a BMW X5 M

Rozpohybovat víc než dvoutunové auto není snadné, 555 koní osmiválců to ale umí tak, až budou kusy ze všech čtyř poháněných kol lítat. Mastodonti od BMW prošli posilovnou a vyráží závodit. Do terénu ale asi ne...
BMW X6 M a X5 M

BMW X6 M a X5 M | foto: BMW

Jedny z původních zásad psaných v deskách s velkým M na titulce zní: žádné sportovní BMW nebude mít pohon všech kol, turbodmychadlo a nebude terénní. Trh se na "pravěké" zásady nikoho neptá, a tak šly desky na dno šuplíku. Novinky z "eMkového" chovu BMW všechna tahle pravidla porušily všech bodech naráz.

Poslední skrupule zřejmě padly, když se Porsche ve jménu zisků rozhodlo obětovat poslední velké tabu a do svého cayennu, který sám o sobě dodnes způsobuje pravověrným fanouškům pálení žáhy, namontovali ekonomický diesel. O Porsche TDI čtěte ZDE

Když oni, tak my taky, řekl si zřejmě šéf BMW Norbert Reithofer a povolil zboření další tradice. U Mercedesu i Porsche dobře vědí, že řada z těch nejbohatších potřebuje ke stovkám koní a newtonmetrů ještě děsit řidiče malých aut obrovskými maskami a xenonovými výbojkami, umístěnými co nejvýše, a že krize se netýká všech.  

Dohnat a předehnat

BMW X5 a zejména jeho sportovnější klon X6 byly dosud považovány za jedny z nejsportovnějších velkých SUV. Zejména se čtyřsestpadesátikoňovým osmiválcem 4,4 l biturbo dokáží na silnici neuvěřitelné věci a zřejmě nejlépe dokáží své dvě tuny poskládat i do zatáček. To vše ale nestačí; Mercedes-Benz M 63 AMG má 510 koní a Porsche Cayenne Turbo S dokonce 550.

Motor pro BMW X6 M a X5 M

A tak byl cíl dán předem; dohnat a předehnat, výkonově tedy dvě nová M o fous překonávají Cayennu Turbo S, nabízejí totiž 555 koní (408 kW) výkonu. Točivým momentem sice trochu zaostávají (680 proti 750 Nm), avšak zrychlení 0–100 km/h je o desetinku rychlejší (4,7 proti 4,8 s). Pomohly k tomu rozsáhlé úpravy sotva rok staré pohonné jednotky 50i, jež vystřelily její výkony o více než 100 kilowattů vzhůru.

Standardní šestistupňový automat Steptronic byl také posílen a nyní se jeho projev blíží sekvenční převodovce při současných úsporách paliva (13,9 l/100 km je mezi konkurencí zdaleka nejlepší hodnota).

O chlup lepší je pohotovostní hmotnost, v otázce maximální rychlosti naopak BMW rezignovalo. Ačkoliv teoreticky by obě velká M dokázala hodně přes 300 km/h, standardní elektronický omezovač na 250 km/h lze za tučný příplatek jen posunout na 275, nikoliv zcela deaktivovat jako u M5/M6. Cayenne Turbo S umí vždy 280...

Obrázek není k dispozici

Dnes už je těžké porazit konkurenci najednou o desítky koní a stovky newtonmetrů, jako to svého času uměly mercedesy AMG, takže to BMW bude muset zkusit jinak. Zatímco hlavní konkurenti se ani příliš nesnaží jezdit rychle jinde než po dálnici, na beztak dobře dimenzovaných podvozcích BMW se ještě zapracovalo a výsledkem by měla být nová meta, kam až lze zajít při sportování s dvouapůltunovým autem.

Detailně přepracovaný podvozek se ztuženým uložením ramen, sníženým pérováním a hydraulickými aktivními stabilizátory dokáže lépe odolávat extrémním bočním zrychlením.

Elektronický pohon všech kol xDrive byl vyladěn a nyní předává více síly na zadní nápravu. Největší novinkou je ovšem standardní montáž aktivního zadního diferenciálu DPC i do starší X5, zatímco dosud byl výsadou jen sportovnější X6.

Nechybí "dávkový" spínač různých jízdních režimům MDM, možnost úplné deaktivace všech asistentů a také Launch Control, zajišťující maximální akceleraci bez ohledu na životnost poháněcí soustavy. Dvacetipalcová kola jsou mezi konkurencí pomalu nejmenší, ale Bavorští většinou vědí, co dělají.

Na trh přijedou současně X5 M a X6 M, vybavené očekávanými sportovními doplňky v interiéru a exteriéru. Čtyři výfuky jsou povinností, zaujme ovšem výlučný design nárazníků a kol a také hrb na kapotě.

Obě mají přesně stejnou pohotovostní hmotnost i parametry a proti svým vzorům přijíždějí poněkud chuději nastrojeny, aby zdůraznily svůj silničnější charakter. V autosalonech se objeví letos na podzim, cenou se výrobce zatím nepochlubil, ale zřejmě bude o chlup nižší než u mercedesu a výrazně vstřícnější proti Porsche Cayenne Turbo S.

Jak jim stačit za třetinu ceny

Jak se dá stačit všem těmto monstrům za třetinu ceny? Recept je jednoduchý – sehnat mírně ojetý Dodge RAM SRT-10, který se na úplný závěr kariéry v roce 2006 prodával za směšných 28 000 $. Desetiválec 8,3 l z Dodge Viper také nabízí 500 koní a stydět se nemusí ani za točivý moment 712 Nm.

Obrázek není k dispozici

Zrychlení 0–96 km/h trvá jen o desetinu vteřiny déle než zmíněnému Cayennu Turbo S, maximálka 249 km/h je zase o pouhý kilometr v hodině za BMW. A co je na tom všem zvláštní? Mluvíme o pick-upu, který mj. dovede odtáhnout přívěs těžký 3 400 kg a jako završení všeho nabízí ručně řazenou šestistupňovou převodovku a k tomu porci adrenalinu, o jaké si řidiči BMW i mercedesu mohou nechat jen zdát...

Autoři:
  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Zemřel otec bájných draků, jejich premiéry na brněnském okruhu se nedožil

8. června 2024

Ve věku 90 let zemřel Otto Buchberger. Nadšenec, který v šedesátých letech s vlastnoručně stavěnými...

Kolem Mladé Boleslavi testuje Škodovka nový elektrický model Elroq

7. června 2024  16:02

Škoda finišuje s vývojem nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp testuje na českých silnicích, při...

Obstála dětská opalovací kosmetika Lirene na horkém sluníčku?
Obstála dětská opalovací kosmetika Lirene na horkém sluníčku?

Jaké jsou zkušenosti našich testerů a jejich dětí s dětskou opalovací kosmetikou Lirene? Ochránil pokročilý systém fotostabilních organických a...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Modelka Huntington-Whiteleyová se vyfotila nahá. Přestaňte, jste matka, píší jí

Britská modelka a herečka Rosie Huntington-Whiteleyová (37) zveřejnila na Instagramu fotku, na které leží zcela nahá na...