Buď si vypěstujete virtuální prales, nebo skončíte na poušti! I tak s vámi bude prostřednictvím displeje komunikovat hybridní Honda Insight. Cože, říkáte si? Je to tak. Honda Insight řidiče nutí jezdit ekologicky.
No, spíš mu s tím hodně výrazně radí. A má na to tři způsoby. Nejlepším vodítkem pro řidiče je displej nad volantem, kde se ukazuje rychlost. A jak jsem zjistil na mezinárodních testech, je zatraceně přísný.
Stačí jen trochu neplynule přidat a na zelené podsvícení displeje značící úspornou jízdu rychle zapomeňte. Displej se v tu chvíli probarvuje do modra. Kupodivu to ale podvědomě funguje, takže ubírám a tak mám hned lepší pocit, když zase vidím zelenou.
Vypěstuj si zahrádku
Může se hoditNové i ojeté automobily Honda můžete koupit na www.automodul.cz |
Poslední a nejjednodušší možností, jak šetřit benzin, je zelené (jak jinak) tlačítko ECON umístěné vlevo od volantu. Po jeho stisknutí se změní nastavení podvozku, automatické převodovky a celého hybridního systému. Motor pak pracuje v nejúspornějším rozmezí otáček.
Tak za kolik, pane řidiči?
Honda Insight má podle výrobce jezdit v průměru za 4,4 litru benzinu na sto kilometrů. Realita? Záleží na řidiči. Když jsem neřešil zelenou barvu na displeji, tlačítko ECON ani úbytek či přírůstek kytiček, jezdil jsem za sedm litrů.
Jenže ono to člověku nedá. Jakmile totiž vidíte, že jde jet úsporně, úsporně také jedete. Když jsem byl k tomu počítačem "donucen", průměrná spotřeba ukázala 4,7 litru. Někteří kolegové večer hlásili i o deci méně než čtyři litry. Při rozumném ježdění v běžném provozu se tak dá dlouhodobě jezdit odhadem za pět a půl litru.
Poloviční hybrid
Honda Insight je sice hybridní auto, ale není plně hybridní jako například Toyota Prius. Čistě na elektřinu totiž jet neumí. Elektromotor jen zvyšuje výkon klasického čtyřválcového benzinového agregátu o objemu 1,3 litru.
Celý systém má pak výkon 72 kW (98 koní). Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,6 sekundy. To není moc, ale vlastně rodinná Honda Insight prostě není závoďák. Proto moc nechápu, proč je na automatické převodovce také možnost zařazení stupně S - sport. Ale budiž, třeba se někdo bude chtít v rámci možností na dálnici urvat a spotřebu vem čert.
Aerodynamický design
Design hondy odpovídá požadavkům na co nejmenší odpor vzduchu, i proto si je tak podobná s novou Toyotou Prius. Ovšem má to jednu nevýhodu - svažitá střecha na zadních sedadlech způsobuje, že člověk vysoký 175 centimetrů se dotýká střechy. Kdo je vyšší, musí dopředu.
To je ale v podstatě jediná, i když zásadní, nevýhoda interiéru. Řidič i spolujezdec mají místa dost, místa na odkládání všech méně či více zbytečných předmětů je také dostatek. A to jak mezi sedadly, tak třeba v kapsách dveří.
Dobrý je ale prostor pro zavazadla - 408 litru (po sklopení sedadel 1 017 l) a pětidveřová karoserie umožňují odvézt zavazadla na týdenní dovolenou.
Honda Insight se u nás začne prodávat v červnu. Cena by se měla pohybovat pod půl milionem korun. Ve výbavě bude například šest airbagů, stabilizační systém a klimatizace.
Honda Insight v číslech | |
Benzinový motor | 1.3 SOHC i-VTEC |
výkon spal. motoru | 65 kW |
výkon el. motoru | 10 kW |
délka/šířka/výška/rozvor v mm | 4395/1695/1425/2550 |
objem kufru | 408 l |
objem nádrže | 40 l |
prům. spotřeba | 4,4 l/100 km |
max. rychlost | 186 km/h |
zrychlení (0-100 km/h) | 12,6 s |