14 z 20 pilotů se odmítlo závodu zúčastnit: jeli pouze ti, jejichž vozy měly gumy Bridgestone. Na michelinech nešlo vyloučit katastrofu.
Francouzské pneumatiky se rychle opotřebovávaly a letošní pravidla neumožňují výměnu.
„Jsem vzteklý. Vyhodili jsme oknem image, který si náš sport začal v Americe budovat,“ prohlásil šéf seriálu Bernie Ecclestone.
V Americe to může znamenat konec F1, spousta lidí po ní teď plivne. „S dětmi jsem přes 9 hodin jel na závody do Indianapolisu,“ líčil brunátný fanoušek Adolf Rose z Marylandu. „A jediné, co jsme viděli, byla banda prevítů.“
Britský deník The Sun v titulku napsal: „F1 ve Státech zemřela.“
Kredit podniku nemusí být poškozen jen za Atlantikem. Lidé na celém světě viděli u obrazovek místo dramatu blamáž. Jako byste se těšili na dostihy v Ascotu a místo nich byste sledovali závod zchromlých poníků.
Těžko odhadovat konkrétní následky černé neděle. Zůstanou v klidu sponzoři? A jak situaci využije sdružení automobilek GPWC? To hrozí, že od roku 2008 spustí vlastní seriál, konkurenci F1. Nynější krize může pozici organizace posílit.
Lidé v F1 ke všemu připomínají hejno hádavých vran. Jejich svět nikdy nebyl jednotný, byl nazýván klubem piraní. Teď se sebevražedně obviňují, kdo malér zavinil.
Může za to Michelin, jehož pneumatiky by prý vydržely 10 ze 73 kol? „Jistě,“ říká Max Mosley, prezident automobilové federace FIA. Na středečním mimořádném zasedání FIA může být Michelin potrestán.
Jenže ani FIA není bez viny. Zavrhla kompromis, jenž by umožnil důstojný závod. Kromě Ferrari bylo dalších 9 týmů pro zbudování šikany, jež by zpomalila nebezpečný úsek. FIA to nepovolila. „Mohlo závodit všech 20 aut, ale Max řekl, že se šikanou se nepojede,“ tvrdil Paul Stoddart, šéf Minardi. „Ať mi vysvětlí proč. V každém jiném sportu by taková fraška vedla k prezidentově rezignaci.“
Stoddartův kolega Ron Dennis z Mclarenu výmluvně prohodil: „V Americe proběhla přesná ukázka, jak F1 řeší své problémy.“
Pokud budou bossové šampionátu postupovat takto dál, udělají ze seriálu rychlých vozů sebezničující kamikaze.
Problém F1 je černý a kulatý Je to kulaté, černé a z gumy, vysoké tak do půlky stehen průměrně vzrostlého člověka. Nevelký předmět stojí za velkým problémem formule 1. Kolem pneumatik s nápisem Michelin vypukl po neděli skandál. Jeho počátek však vznikl dlouho předtím, než v Americe vyjelo ostudně na trať pouhých 6 vozů z 20. Před sezonou bylo mimo jiné schváleno nové pravidlo, že na kvalifikaci a závod musí na voze vydržet jediná sada pneumatik. Kontroverzní rozhodnutí bylo paradoxně vedeno zájmem o větší bezpečnost závodů. Zjednodušeně řečeno: jeho „vynálezci“ se domnívali, že nemožnost měnit gumy povede piloty k šetrnější čili opatrnější jízdě. „Auta budou pomalejší, a to je určitě krok správným směrem,“ myslel si dokonce i obhájce titulu Michael Schumacher. Jenže pravidlo se kuriózně postavilo proti bezpečnosti. Pneumatiky totiž nebyly schopny snést drastické zatížení celého závodu. Zejména u Michelinu nastaly komplikace, které vyvrcholily nyní v USA. Důvodem k obavám – jež nakonec nepustily na start všech 7 stájí „obouvaných“ Michelinem – nebyly jen havárie Ralfa Schumachera a Ricarda Zonty v trénincích. Starosti dělalo i opotřebení hlavně levé zadní pneumatiky formulí u 6 týmů. Způsobovalo to zatížení při jízdě v klopené zatáčce na okruhu v Indy. Přes horečná jednání se frašce nepodařilo zabránit, jely jen vozy se smlouvou u Bridgestone. Ten je teď nejspíš ve výhodě: od roku 2008 má vstoupit v platnost další pravidlo, tentokrát o jednotném dodavateli pneumatik. Není těžké hádat, kdo ze dvou konkurentů má nyní větší renomé. |