Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

SWAT 4 CZ - ""policie, ruce vzhůru!""

  12:02aktualizováno  25. července 11:28
Ačkoliv to se sérií SWAT vypadalo už mnohokrát bledě, nakonec jsme se jejího čtvrtého dílu tak trochu v nepatřičné tichosti dočkali. Vyplatil se dlouhý vývoj nebo je hra až příliš přenošená? Více v recenzi.
84

SWAT 4

Platforma: PC
Výrobce: Irrational Games

Herní karta

SWAT 4 Série SWAT nemá zrovna nejlehčí osud – zažila spoustu držkopádů, dokázala se zvednout, ale také málem skončila. Vzhledem k tomu, že nyní čtete recenzi na její čtvrtý díl, jenž je západními novináři považován za velice povedený, může se zatím pyšnit šťastným koncem, byť tomu ještě před nedávnem nic nenasvědčovalo.

Ale hezky po pořádku: asi jen kovaní znalci si ještě vzpomenou na ve většině médiích do pekel strhaný první díl, který se v žánrové kolonce honosil adventurní škatulkou. Ve skutečnosti však šlo jen o nepovedený a roztahaný interaktivní film, jež se však tenkrát těšily nepochopitelné oblibě, tudíž se vývoj povedlo tak nějak zaplatit. Vlna interaktivity ale opadla stejně rychle jako se vzedmula a vzhledem k tomu, že vrchnost společnosti Sierra lačnila po dalším dílu se čtyřmi písmeny SWAT v názvu, bylo třeba najít jiný, v roce 1998 prodejný žánr. Volba padla na taktickou strategii a jak se řeklo, tak se také stalo, ovšem trhák se v žádném případě nekonal. S trochou potřebného optimismu by se tento počin dal označit z kritického hlediska za průměrný a ani u hráčů neslavil větší úspěchy. Osud SWAT se tak zdál být víceméně zpečetěn, ale Sierra mu dala ještě, doSWAT 4 pomyslné třetice šanci. A světe div se, třetí díl, který svým zaměřením spadal do 3D taktických akcí, se povedl na celé čáře. Nedlouho po vydání se začalo pracovat na pokračování s podtitulem Urban Justice. Vývoj však provázely komplikace a Sierra vývoj mnoha hráči očekávaného titulu nekompromisně zrušila. Naštěstí ale našla šikovné studio Irrational Games, které se postaralo o čtvrtý díl, který se právě v těchto dnech dostává do obchodů.

Čtvrtý díl patří, ostatně jako jeho předchůdce, do žánru 3D taktických akcí, který je momentálně zřejmě nejvíce zastoupen profláklou značkou Rainbow Six.

Stejně jako ve všech předchozích dílech, bez ohledu na žánrová ohraničení, se stanete strážci veřejného pořádku a blaha narušovaného padouchy nejrůznějšího kalibru. A nebudete se zaobírat ničím jiným, než drcením organizovaného zločinu, ostatně vybírání pokut za špatné parkování by se asi nestalo oblíbeným hráčským artiklem. Čtvrtý díl patří, ostatně jako jeho předchůdce, do žánru 3D taktických akcí, který je momentálně zřejmě nejvíce zastoupen profláklou značkou Rainbow Six. Pokud jste s touto nebo jakoukoliv jinou hrou ze stejného soudku měli co do činění, jistě vám nemusíme připomínat, že v nich rozhodně nejdeSWAT 4 o příběhové záležitosti nešetřící šokujícími odhaleními a nečekanými zvraty. I ve SWAT 4 byste něco podobného hledali naprosto marně. Autoři se vůbec nenamáhali s tvorbou jakékoliv dějové linky, která by spojovala jednotlivé úseky do kompaktního celku a dodala mu tak větší familiérnost. Zajisté však nejde o chybu jako takovou, spíše zaběhnutý stereotyp, jehož stín je těžké nebo snad dokonce nepotřebné přestoupit.

Hlavní nabídku hry tvoří kariéra. Název modu by sice mohl evokovat spojitost mezi misemi, ale není tomu tak. Úrovní je třináct a jde o nesouvisející kusy snažící se co možná nejvěrněji podchytit práci speciálního policejního komanda a my můžeme říci, že se jim to poměrně úspěšně daří. Rád bych vyzdvihl především vynikající atmosféru, která je i v uniformním a trochu neosobním prostředí hodně vysoko. O pocit sounáležitosti s týmem SWAT se před každou misí stará řada odborníků, jež mají za úkol seznámit vás s vyvstalou situací – popíší nepřátele, rukojmí, prostředí, ale pro ilustraci poskytnou iSWAT 4 časovou osu událostí. Pro někoho může být důležitá i mapa, v některých misích pouze načrtnutý plán, na němž však nevidíte ani vlastní pozici, natož, abyste na jeho základě cokoliv plánovali. Povětšinou tak poslouží jen k hrubé orientaci. Co se týče náplně úrovní, nekoná se zde žádné překvapení, ať už pozitivní nebo negativní. Úkoly se totiž svým zaměřením řadí ke klasice – povětšinou tak jde o pacifikaci zločinců, záchranu rukojmích, zajištění nebezpečného arzenálu apod. Pokaždé je pak třeba splnit hned několik hlavních cílů, a nakonec stejně poznáte, že je třeba vždy všechny zloduchy buď spoutat nebo rovnou zabít.

Ve hře najdete i volbu obtížnosti, ale trochu jinak implementovanou než je obvyklé. Nenastavíte si jí totiž na počátku kariéry, nýbrž před každou z misí zvlášť. Poměrně zajímavé a příjemné řešení, zvláště vezmeme-li v potaz, že se v průběhu akce nedá pauzovat a vyšší obtížnost tak mnohdy může vést k frustraci, jelikož už nesmíte střílet libovolně, ale teroristy je třeba pouze zatknout prostřednictvímSWAT 4 nejrůznějších klidu donucovacích prostředků. Někdy stačí zařvat: „policie, ruce vzhůru!“, jindy už musíte použít třeba slzný plyn nebo elektrošoker. A vězte, že padouši si podobné servítky jako vy brát nebudou, což je ve spojení s nejvyšší obtížností, kdy je třeba se obejít bez byť jediného zabití, hodně drsná záležitost, jíž do úspěšného konce dotáhnou jen ti nejlepší. Ostatní to mohou aspoň zkusit a kdyžtak se uchýlit k jednoduššímu stupni. K postupu do další úrovně je totiž třeba mít vždy určitý počet bodů ze sta, které samozřejmě při zabíjení a „nepolicejním“ postupu hodně rychle ztrácíte.

Před samotným výsadkem je ještě třeba vybavit sebe a čtyři parťáky, aby na akci měli patřičné nádobíčko. Coby primární zbraň poslouží několik druhů automatických a poloautomatických pušek s různými typy střelby. Za sekundární se pak může skrývat všelicos – třeba obyčejná pistole, elektrošoker atd. Komando samozřejmě potřebuje i zvláštní udělátka, jež podporují jeho účinnost. SWAT 4 Například drát s kamerkou na konci, který podstrčíte pod dveřmi a zjistíte, co se za nimi děje (ne)pěkného. Mnohokrát dozajista využijete i brokovnici s gumovými náboji. Chybět nesmí ani několik druhů granátů, za všechny jmenujme kouřové či oslepující. K otevírání zamčených dveří pak využijete kleští nebo silné výbušniny. V případě, že narazíte na rukojmí, vyplatí se ho nekompromisně spoutat želízky, jelikož jinak by mohlo napáchat nepěknou škodu. Někdy se ale rukojmí nechtějí nechat spoutat, pročež je i jim čas od času třeba ukázat vaši autoritu.

Ovládací rozhraní snad ani nemohlo být jednodušší – stiskem pravého myšítka si vyvoláte kontextové menu se všemi proveditelnými příkazy. Stačí si jeden vybrat najet na něj a parťáci se už postarají o jeho vykonání.

Na rozdíl od série Rainbow Six se v tomto případě netěšte na žádné plánování akce, zde probíhá všechno spontánně. K ruce dostanete dva dvoučlenné týmy, které můžete ovládat buď zároveň nebo každý zvlášť a vymýšlet tak vypečené taktiky. Ovládací rozhraní snad ani nemohlo být jednodušší – stiskem pravého myšítka si vyvoláte kontextové menu se všemi proveditelnými příkazy. Stačí si jeden vybrat najet na něj a parťáci se už postarají o jeho vykonání. Na mezerníku je ale vždy rovnou nastavena aktuálně nejpravděpodobnější akce. Interface by se takSWAT 4 dal označit za bezchybný, přesto je však v mnoha případech hodně těžké zkoordinovat postup obou týmů. Často se něco pokazí a až s časem získáte potřebný cvik. Poté už budete vystřihávat kooperaci na jedničku, že se gangsteři nebudou stačit divit. V případě sestřelení jednoho z vašich podřízených se vlastně nic neděje, až na to, že o daného muže do konce mise přijdete, jelikož je klasifikován jako zraněný. Teoreticky tak úroveň můžete absolvovat sami a někdy se to i povede. Ovšem jakmile padnete i vy, jste nekompromisně odkázáni na začátek, stejně, jako když se vám povede rozstřílet rukojmí.

Umělá inteligence patří k největším přednostem hry – padouši se vám častokrát i vzdají, ale hned jak se k nim otočíte zády, vrazí vám do nich nůž nebo aspoň kulku. Samozřejmě ne vždycky. Právě náhodné rozmístění a konání nepřátel je pro SWAT 4 charakteristické. Protivníci se snad nikdy nenachází na těch samých místech, navíc se po úrovních, jež se odehrávají výhradně v interiérech,SWAT 4 dokáží zcela volně a bez omezení pohybovat. Občas sice mají nějaký ten zásek, ale celkový dojem z AI je potírá jako plácačka mušky.

Singleplayer není nikterak dlouhý a pár misí navíc by mu rozhodně neuškodilo. Na druhou stranu si v Irrational Games dali značnou práci s multiplayerem a je to pořádně znát! Kooperativní modus jsme si v tomto žánru přáli již několik let, nyní je konečně tady a jde o skvělou zábavu. Tu ostatně zprostředkují i ostatní mody jako je ochrana VIP, zneškodňování bomby nebo klasický team deathmatch, v němž si smíte zahrát i za teroristy.

Grafikou SWAT 4 ke špičce určitě nepatří a vzhledem k menším prostorách, v nichž se odehrává, nám přijde, že z kvalitního enginu Unreal 2.0 mohli tvůrci vymačkat mnohem více. Naopak na zvuk a dynamickou hudbu si nemáme nejmenší důvod stěžovat. Povedl se i český překlad (titulky), ve kterém je sice pár chyb k nalezení, avšak nikterak fatálních.

Irrational Games

Irrational Games by se s přehledem dali označit za jedno z nejtalentovanějších studií dnešní doby a co nás může těšit ještě více, dosud nepřišli o nezávislý status a mohou si tak do velké míry vybírat, do jakého projektu se pustí. Herní business poprvé ohromili, když se většinovou mírou podíleli na vývoji opěvovaného System Shocku 2, který sklízel výhradně devadesátková nebo dokonce stovková hodnocení. Potvrzení tvůrčí kvality IG jsme se dočkali v roce 2002, kdy vyvrhli originální komiksové RPG křížené se strategií a akcí pojmenované Freedom Force. Tento měsíc dokonce vychází i jeho tak trochu datadiskové pokračování s podtitulem vs. the Third Reich, jež sice v herní mechanice nezměnilo vůbec nic a hraje se pořád stejně. Stejně dobře! Spolupráce se Sierrou pak přinesla své ovoce v podobě Tribes: Vengeance, což je bezesporu jedna z nejlepších multiplayerových her dneška, avšak stejně jako její předchůdci se nedokázala prosadit v populárnější konkurenci. Sierra se před nedávnem navíc rozhodla zastavit tomuto titulu podporu, čímž Tribes zasadila další hřebík do rakve. Škoda, hra to byla a je vynikající. SWAT 4 jsme si proprali v recenzi a myslím, že v tomto případě bychom se mohli dočkat i pokračování, jelikož hra má zaděláno na poměrně slušný úspěch. V kancelářích IG se v současné době pilně pracuje na projektu Bioshock, o němž se mluví coby o nepřímém pokračovateli kultovních System Shocků. Na E3 se snad dozvíme víc. Ale jedno je jisté, Irrational Games mají zářivou budoucnost, tedy pokud je neodkoupí nějaký mainstreamový moloch typu EA.

SWAT 4 tak je jednou z nejlepších 3D taktických her, na jaké dnes můžete narazit. Svého předchůdce logicky hravě překoná a i konkurenci, jíž v současné době tvoří především Rainbow Six: Raven Shield, zdatně sekunduje. Nabízí totiž trochu jiný pohled na věc: žádné plánování, nýbrž improvizaci až na místě, a to v poměrně realistické a uvěřitelné míře. Kariéra vás pobaví zhruba deset hodin, pak přichází na řadu multiplayer a pro šikuly třeba i editor. Příznivcům „chytřejších“ akcí tak tuto hru nemůžeme než vřele doporučit.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

84 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 2497 čtenářů

Témata: Interaktivní, nůž
  • Nejčtenější

Herní krásky, které berou dech. A jeden krasavec k tomu

Ač se puritáni a politicky hyperkorektní lidé snaží bojovat proti sexy postávám na každém kroku,...

IKEA otvírá pobočku v Robloxu, zaměstnancům nabízí 340 korun za hodinu

Švédská společnost IKEA chce oslovit i mladé zákazníky a tak se jim snaží přiblížit skrz populární...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vyděrač už dva roky každý den zabíjí jedno NPC, chce pokračování Skyrimu

Od vydání zatím posledního dílu série The Elder Scrolls už uplynulo víc než dvanáct let a...

Taková břečka dostala zelenou? Hráči si ohledně novinky neberou servítky

Minulý týden PlayStation odhalil nové informace ohledně chystaných her a jedna z nich vyčnívá v ne...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hlavní hrdinkou nové hry od autorů šokující Agony bude posedlá nymfomanka

Polské studio Madmind oznámilo nepřímé pokračování své hororové hry Succubus. Ve hře s výmluvným...

Nebyl to jen Warcraft a Diablo. Připomínáme nejvýznamnější hry od Blizzardu

Dlouhé roky bylo jméno Blizzard Entertainement vnímáno jako synonymum úspěchu, v posledních letech...

Vydání The Last of Us 2 na PC je jen otázkou času, hra je už údajně hotová

Majitelé PC se nemusejí bát, že by se snad v budoucnosti nedočkali fantastického pokračování...

IKEA otvírá pobočku v Robloxu, zaměstnancům nabízí 340 korun za hodinu

Švédská společnost IKEA chce oslovit i mladé zákazníky a tak se jim snaží přiblížit skrz populární...

Hloupnou hráči? Studie ukázala, že strategie zajímají stále méně lidí

Analytická společnost Quantic Foundry zveřejnila výsledky průzkumu hráčské motivace. Ukázalo se, že...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...