"Nová pravidla možná změní přístup jezdců k celému závodnímu víkendu, také sám závod možná bude jiný," připustil i šampion Michael Schumacher před reportéry v Melbourne.
O co přesně jde? Jedno z pravidel nakazuje, že jeden motor musí vydržet dva závody. Pohony, s nimiž vozy nyní vyjedou do Velké ceny Austrálie, by tak měly absolvovat i další podnik v extrémně vlhké Malajsii. Pokud bude motor mezi závody vyměněn, musí jezdec příště počítat s pozicí na startu o deset míst horší, než vybojoval v kvalifikaci.
Jenže penalizace se nevztahuje na případ, když pilot Velkou cenu vůbec nedokončí. Pak může vyměnit motor, aniž bude potrestán. Pro tým může proto být výhodné zastavit jezdce kolo před cílem, když nejede na bodech. V klidu pak smí vyměnit motor za ten, který má za sebou 500 kilometrů.
Další změny? Zvykejte si, že už neuvidíte, jak chumel mechaniků závodí s časem při výměně pneumatik: dvě jejich sady musí autu vydržet celý víkend. Znamená to jednu dobře zvolenou směs pro závod a dost. "Dravci", kteří agresivním stylem opotřebovali gumy za 20 kol, se teď budou muset učit hospodařit.
Výměna pneumatik bude povolena pouze při zničení. Ale jak rozhodnout, kdy je guma zdevastovaná natolik, že může jít dolů? A jak zamezit, aby konkurence, které výměna povolena nebyla, necítila křivdu? Nebezpečí protestů a změn výsledků i několik dní po závodě rozhodně existuje.
Motoristická federace FIA si od omezení výměn pneumatik slibuje zatraktivnění jízdy pro diváky. Ze stejného důvodu snížila aerodynamický přítlak. V důsledku toho by auta na trati nemusela tolik "sedět".
Nový je konečně i způsob kvalifikace. Budou se sčítat časy ze dvou kol: jedno se pojede v sobotu, druhé až v neděli čtyři hodiny před závodem. To s sebou nese různé kontroverze. Koho bude například bavit sobotní kvalifikace, jež o ničem definitivně nerozhodne? "Z kvalifikace se může stát velká frustrace," míní Mark Weber, pilot Williamsu.
Michael Schumacher je smířlivější: "Než o nových pravidlech cokoliv řekneme, vyzkoušejme je."