INFOGRAFIKA: REKORDNÍ LET - ZDE
Ultralehký letoun GlobalFlyer Virgin Atlantic odstartoval z letiště v kansaském městě Salina v 01:47 středoevropského času.
Délka letu, který spolufinancuje britský podnikatel Richard Branson, se odhaduje na 66 hodin. Jednomotorové letadlo je naloženo palivem o čtyřnásobku své hmotnosti. Mělo by vydržet na 80 hodin letu, uvádí server BBC.
Během letu se Fosset hodlá podle CNN živit mléčnými koktejly.
"Připouštím, že jsme trochu nervózní. V tomto případě snad oprávněně," řekl Fossett před startem novinářům. GlobalFlyer nebyl ještě nikdy testován s plným nákladem paliva a nenadálá turbulence či technický výpadek mohou znamenat katastrofu.
Aktuální poloha Fossetova letadla - ZDE |
Trasa letu, který se několik týdnů odkládal kvůli nepříznivému počasí, se podle BBC na poslední chvíli změnila.
Stroj tak poletí přes sever Afriky místo přes Evropu, kvůli posunu vzdušných proudů k jihu. Přeletí nad portugalským ostrovem Porto Santo a Casablankou.
Původně měl rychlostí kolem 460 kilometrů v hodině zdolat trasu: Chicago, Toronto, Londýn, Paříž, Káhira, Bahrajn, Kalkata, Šanghaj, Tokio, Honolulu a Los Angeles.
"Je to úchvatný okamžik," řekl Fossett, který má za sebou několik rekordních cest kolem Země, například v roce 2002 v koši horkovzdušného balonu. - více zde
Úspěch GlobalFlyeru je do značné míry závislý na směru a síle větru, zejména na "jetstreamu", mohutném proudění ve velkých výškách. Než tam Fossett vystoupá, prožije několik napínavých hodin, protože právě kontakt s tímto prouděním je pro úspěch letu nezbytný.
Aby případný rekord mohla uznat Mezinárodní letecká federace (FAI), musí Fossett se svým strojem vzlétnout a přistát na stejném letišti. Navíc musí přetnout všechny poledníky a urazit nejméně 36 788 kilometrů, což je délka obratníku Raka.
Optimální letová výška GlobalFlyeru je 13 tisíc metrů, nad 15 tisíc již hrozí nebezpečí, že palivo zamrzne.