Škodovka se ve Frankfurtu prezentuje celou modelovou řadou. Hlavní lákadlem je však designová studie Roomster, která sice v této podobě do výroby nepůjde, ale ukazuje, jakým směrem by se v budoucnu měla výroba mladoboleslavské automobilky ubírat. Koncept je dlouhý 4055 mm, což mu propůjčuje dostatečnou obratnost v městském prostředí. Šířka 1843 mm a výška 1669 mm spolu s velkým rozvorem 2710 mm a originálním vnitřním uspořádáním zase zaručují prostorný interiér.
V oblasti designu se Škoda vydala po nových cestách. Karoserie vozu je kombinací křivek a velkých prosklených ploch, které zaručují výborné prosvětlení interiéru. Celý automobil pak nabízí několik vskutku netradičních prvků, jako jsou například zadní dveře celé ze skla, podélná střešní okna nebo zadní boční posuvné dveře umístěné pouze na jedné straně vozu.
Premiéra proskleného, prostorného a poněkud nekonvenčního auta je pro celou značku zřejmě hodně důležitá. Proto Škoda neváhá v německých podkladech tvrdit, že čtyřmetrový roomster shora vypadá jako startující raketa a silueta střechy připomíná letící šíp. Někteří kritici na stánku sice podotkli, že "kvůli jedné prosklené dodávce je to trochu moc humbuku," ale šéfům z Mladé Boleslavi to optimismus nekalí. "Chceme změnit náš usedlejší design, budoucnost Škodovky, třeba naší příští fabie, půjde tímhle směrem. Já jsem byl ze začátku trochu skeptický, ale tohle je správná cesta. My chceme vyrábět auta, do nichž se vejde máma, táta, dvě děti a bagáž na čtrnáct dní v Chorvatsku," popisuje vizi značky šéf Vratislav Kulhánek. Fabia roku 2006, kdy vystřídá tu dnešní, asi nebude úplně stejná jako roomster, ale jisté je, že bude naprosto odlišná od té současné. A roomster by mohl být jednou z jejích variant. "Určitě použijeme věci, jako jsou posuvná zadní sedadla, a spoustu prostoru," tvrdí Kulhánek. |
Pětisedadlový roomster disponuje neobyčejně prostorným interiérem, a to jak v přední, tak v zadní části vozu. Pod přístrojovou deskou není žádná středová konzola a na podlaze není ani středový tunel, díky čemuž vzniká neobyčejně velký prostor pro cestující na předních sedadlech. Toto řešení také umožňuje volný průchod k zadním sedadlům. Přední sedadla lze otočit o 180 stupňů.
Nejdůležitější inovace se však nachází v prostoru zadních sedadel. Ta je možné podélně posouvat o neuvěřitelných 750 mm. V přední pozici tvoří klasické uspořádání s obvyklým zavazadlovým prostorem. Jejich posunem dozadu vznikne prostor pro nohy cestujících, který zastíní jakoukoli reprezentační limuzínu. Zadní sedadla se dají i sklopit, čímž se roomster promění v malou dodávku.
Škodovka, stejně jako celý koncern VW, se zoufale snaží přidat ke svým značkám, jež stavějí na chladné solidnosti a dobrém zpracování, chybějící emoce. Nové heslo Škody "Simply clever" - "prostě dobrá", jak ho překládá sám Kulhánek, má nové city vybudit. Volkswagen se snaží jejich absenci doplnit zase heslem "Z lásky k autu" a sportovními řadami, jako je Roadster Concept R. Mladé Boleslavi má zase pomoci právě model Roomster a auta, která z něj vzejdou. "My víme, že můžeme být vnímáni jako trochu studení, chceme to změnit," říká šéf automobilky Škoda.
"Nemusíte hned skákat nadšením, ale musíte si říct: v tom autu to je," dodává. S tím vším souvisí třeba i změna reklamní strategie a první série reklam s novým image Škody, kampaň "Já na to mám". Podle Kulhánka se díky ní prodalo 6500 nových fabií. Studie Roomster, která se má podle plánů automobilky představit na podzim i v Česku, má zákazníky připravit hlavně na to, co mohou od Škodovky v hodně blízké budoucnosti očekávat. Automobilka sama čeká, že bude nově vnímána jako značka "milá a přítulná", jak doufá její šéf. A hlavně jí dovolí prodávat 600 000 aut ročně, tedy o 25 procent víc než teď.