Jaký to je pocit, mít v soutěži čtyři písně a vědět, že v nejlepším případě může uspět jen jedna?
Snažím se to nerozlišovat. Všechny interprety, se kterými jsem na písních spolupracoval, mám rád. A je to jako mít čtyři děti – snažíte se žádné neupřednostňovat, nebylo by to fér. Všem pomáhám, co můžu.
Poslechněte si všechny písně z českého národního kola Eurovize. |
„Vaši“ zpěváci a zpěvačky nakonec nepostoupili. Ale kdyby ano, jaká by byla vaše další role?
Připravoval bych zvuk a písničku na živé vystoupení. Asi by se u mě taky cvičilo s živými vokály, jako loni s Mikolasem Josefem.
V Eurovizi jde všechno živě?
Nesmí tam být ani jeden vokální sample. Je to halfplayback, což znamená, že instrumentální složka je ve stopách a hraje z podkladů. Všechno ostatní se musí zpívat živě, aby se zamezilo tomu, že by měl někdo přednahraný hlavní zpěv. Takže i všechny doprovodné vokály musejí obstarat živí zpěváci.
To znamená, že neuslyšíme mix studiové nahrávky...
Ano, v hale bude jak místní zvukař, tak zvukař od každého interpreta. A je potřeba dosáhnout toho, aby byl zvuk podle představ delegace.
Může mít účast v národním kole nějaký dopad i pro ty, kteří do klání v Izraeli nepojedou?
Pro ně je to obrovská reklama po všech směrech. Když vezmu své „koně“, tak Jakub Ondra je asi nejznámější, má i úspěšné rádiové singly. Ostatní začínají. Nicméně teď jsou vidět, mluví se o nich, všimli si jich i zahraniční fanoušci. Je to výborný startovací výstřel a musí se potom pokračovat dál.
Je šance, že se někdo už díky národnímu kolu prosadí v cizině?
Záleží na tom, jak vytrvalí ti fanoušci budou. Třeba se ozve nějaký zahraniční label. Mě kontaktoval irský skladatel, který psal pro Eurovizi, s tím, že se mu líbí věci, které jsem skládal já. Stejně to může fungovat i s ostatními interprety. Vydavatelství potřebují nové maso. A pokud někdo umí slušně anglicky a je zajímavý, tak po Mikolasovi začíná být skoro jedno, jestli je Čech, Rumun, Bulhar či Němec.
Jaký vlastně máte vztah k Eurovizi?
Vždycky jsem ji bral s trochu povýšeným úsměvem jako takovou freak show. Spousta soutěžních písní je hudebně nezajímavá. Na druhou stranu je to nejlepší reklama, jaká se po Evropě může udělat.