Sjezdovky italské Marmolady pokryl čerstvý prašan

  0:04
Minulý týden padal v Dolomitech sníh, který pokryl nejenom nejvyšší štíty, ale také všechna lyžařská střediska. Jejich královnou je Marmolada. Po ledovci je možné ještě teď v dubnu sjíždět na lyžích či snowboardu metrovou vrstvou nadýchaného prašanu.
Marmolada: sjezdovka na ledovci

Marmolada: sjezdovka na ledovci | foto: Jakub Turek

Lyžařský okruh zvaný Skitour Marmolada začíná obvykle na parkovišti v sedle Fedaia (2057 m n. m.), kam míří motorizovaní lyžaři z okolních středisek. Kdo bydlí v rekreačním městečku Arabba (1602 m n. m.), dostane se sem za necelou hodinu systémem lanovek přes sedlo Padon (2370 m n. m.). Platí tu jednotná permanentka.

Koncem minulého týdne využíváme vydatného sněžení, a hned jak pomine akutní lavinové nebezpečí, jedeme lyžovat na Marmoladu. Královna Dolomit za to stojí.

Sedlo Fedaia je pro auta zatím uzavřené

Přijíždíme autem frekventovanou silnicí od Cavalese a Canazei. Hned na začátku musíme řešit oříšek, jak se na Marmoladu vůbec dostat. Průjezd sedlem Fedaia okolo stejnojmenného jezera je totiž stále ještě uzavřený. Zima tu ještě neskončila, ačkoliv dole v údolí již kvetou stromy a raší zelená tráva.

Zajíždíme tedy přes přehradní hráz na miniaturní parkovišťátko u chaty Seggiovia. Nasedáme na kuriózní lanovku a necháváme se vytáhnout k chatě pod marmoladským ledovcem Pian dei Fiacconi (2700 m n. m.).

Prastará lanovka má dvě místa ke stání, na dolní ani horní stanici nebrzdí, a tak je potřeba se ve vhodnou chvíli rozeběhnout a naskočit zezadu do kovové ohrádky. S lyžemi pomáhá veselá obsluha. To samé se opakuje i nahoře.

Lyžování v Marmoladě
Lanovka od jezera Fedaia k chatě Pian dei Fiacconi

Od lanovky sjedeme kousek po červené sjezdovce, ale po pár stech metrech z ní odbočíme na vyjetou cestu doprava pod skalami. Náročným traverzem v terénu se po dvou kilometrech dostaneme znovu na sedlo Fedaia, ale jsme již za uzavřenou silnicí.

Zde se napojujeme na červenou sjezdovku podél silnice směrem na městečko Sottoguda. Vražedné serpentiny znají především cyklisté, kteří tady pravidelně absolvují nejobtížnější stoupání profesionálního etapového závodu Giro di Italia. Nadšení amatéři si naopak v protisměru měří své osobní rychlostní rekordy. Na horském kole se tu po hladké silnici dá dosáhnout až osmdesát kilometrů za hodinu a silničáři na galuskách tu běžně jezdí stovkou.

Na lanovku se stojí čtvrt hodiny

Červená sjezdovka se zmírňuje, vjíždí do lesa a jako modrá nás pomalu dováží do osady Malga Ciapela (1446 m n. m.). Tady se obvykle čeká čtvrt hodiny na obří lanovku. Ani my se tomu nevyhneme a vystojíme si frontu. Na rozdíl od českých hor se v Dolomitech nepředbíhá ani nenadává, a tak nás to ani moc nemrzí.

Lyžování v Marmoladě
I v Dolomitech se občas tvoří fronty na lanovky

Dvakrát přestoupíme a obří kabiny velké jako autobusy zavěšené na laně nás na třikrát vyvážejí o dva kilometry výš. Během jízdy obdivujeme grandiózní ledovcovou scenérii. Skalní stěny pod námi se perou se sněhovými spoustami. Ledovec sice už sto let ustupuje a skály tedy vyhrávají, ale teď na jaře to není vidět a sníh je všude kolem nás.

Vystupujeme na druhém nejvyšším vrcholu marmoladského masívu Punta Rocca (3250 m n. m.).  Vítá nás tu pekelná zima kontrastující s teplým údolím. Rozdíl je dvacet stupňů Celsia. Dole bylo deset stupňů nad nulou, nahoře je deset pod nulou.

Lyžování v Marmoladě
Punta Rocca 3265 m n.m., výš se v Dolomitech lanovkou nedostanete

Prašanový zážitek přichází i na jaře

Jedeme pět kilometrů dlouhou červenou sjezdovkou nazpátek do sedla Fedaia. Sjezdovka je jako mlat, tvrdý podklad je však někdy sedřený do boulí a ty dělají slabším lyžařům potíže. Je vidět, že někteří na takovou obtížnost nemají dostatečně natrénováno, ale Marmolada je láká. Její věhlas přebíjí strach i nešikovnost.

Znovu sjíždíme do Malga Ciapela a necháváme se vyvézt na Marmoladu. Je už odpoledne, a proto míříme nazpátek k autu. Musíme tedy hned od začátku opustit upravené sjezdovky a vjet do terénu. Vydáváme se po stopách našich předjezdců, abychom se neztratili, ale zároveň hledáme panenský prašan.

Pětikilometrový sjezd prašanem po kolena je ohromující. Dvanáct set metrů převýšení nám trvá několik desítek minut. Musíme totiž často odpočívat. Nadmořská výška je znát a my jsme zpocení a udýchaní. Ledovec je bezpečný, laviny v poměrně mírném sklonu nehrozí a ledovcové trhliny jsou ucpané silnou vrstvou sněhu.

Lyžování v Marmoladě
Marmolada - sjezdovka na ledovci

Míjíme chatu Pian dei Fiacconi, ignorujeme sjezdovku pod kuriózní lanovkou a "pereme" to hlava nehlava hlubokým sněhem až k jezeru Fedaia. Na parkovišti sledujeme ostatní lyžaře, kteří přijíždějí s očima navrch hlavy stejně jako my a ještě dlouho se nemohou vzpamatovat z překrásného zážitku.

Praktické informace

Kolik času je potřeba

Okruh Skitour Marmolada průměrný lyžař absolvuje nejvíce třikrát za den. Rychleji to nestihne a zároveň mu nevystačí na víc síly.

Co je s sebou potřeba

Teple se oblečte. I kdyby bylo dole jakékoliv teplo, na ledovci bude zima. Nezapomeňte na přilbu. Sjezdovky nejsou nebezpečné, ale velký provoz a rozdílné kvality lyžařů na nich způsobují kolize. Na ledovec je vhodné použít vybavení do terénu (lavinový vyhledávač, lopatu a sondu). Experti jezdí na širokých, tak zvaných prašanových lyžích.

Jakou permanentku potřebujete

Celou oblast Dolomit pokrývá skipass Dolomiti Superski. Pokud chcete koupit o něco levnější oblastní jízdenku, Marmolada patří do skiareálu Arabba. Podrobnosti najdete na www.dolomitisuperski.com


Autor je šéfredaktorem portálu Horydoly.cz

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  8.5 23:25

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

Cestování pro zkušené. Na první pohled nehostinné Alžírsko umí ohromit

9. května 2024

Největší země afrického kontinentu oplývající ropou a plynem se dlouhodobě potýká s ekonomickými...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  8.5 23:25

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...