Toto opatření se týká všech osobních a užitkových vozů a to i registrovaných v zahraničí, zdůraznila radnice francouzské metropole. Cizinci jsou ovšem podle zjištění iDNES.cz do dubna „omluveni“.
„Je to naléhavé, znečištění ovzduší zabíjí,“ řekl při setkání s novináři odborník na dopravu Christophe Najdovski z pařížské radnice. Podobná praxe podle něj platí již léta v Berlíně a v mnoha dalších evropských městech, kde přispěla k výraznému snížení nebezpečných emisí. Některé výzkumy jsou ovšem k efektu takových opatření skeptičtější. Například Drážďany dokonce po několika letech emisní zónu v centru města zrušily.
Míru znečišťování vozidlem rozlišuje v Paříži šest známek (v Německu mají tři) od zelené pro elektrická a další auta bez emisí po auta s naftovými motory, které vypouštějí do ovzduší nejvíce škodlivin.
Samolepicí známka zvaná Crit’Air se prodává za 4,2 eura (114 korun). Auta bez tohoto označení smějí jezdit po Paříži jen o víkendech a v pracovní dny od 20:00 do 8:00. Pokuty jsou od 68 do 135 eur (1 840 až 3 650 korun) podle kategorie vozidla. Systém začali v Paříži spouštět už v průběhu loňského roku, nejprve ve zkušebním provozu bez pokut, poté se sníženými taxami (podrobnosti čtěte zde).
„Pokuty momentálně hrozí jen autům s francouzskou registrační značkou, viněty jsou momentálně dostupné jen pro Francouze, pro cizince budou k mání zhruba od března a od dubna je bude policie vyžadovat,“ upřesňuje pro iDNES.cz Petr Vomáčka z ÚAMK. Na rozdíl od Německa, kde je k vydání viněty potřeba předložit technický průkaz vozu (velký technický průkaz), stačí objednávka on-line (e-shop je ZDE). Přímo ve Francii podle Vomáčky prodají viněty Crit’Air už nyní.
„Pokud je nyní budou po českému řidiči vyžadovat, měl by okamžitě kontaktovat český konzulát a řešit to stížností. A nehádat se s policistou,“ radí Vomáčka. Zástupce ÚAMK připomíná, že právě v letos na jaře (5. až 21. května) se v Paříži koná mistrovství světa v hokeji a skupina, ve které bude hrát český tým, má mít sídlo právě v Paříži. Dá se čekat, že českému týmu pojede fandit mnoho fanoušků vlastním vozem.
Starostka nesnáší auta
Starostka Paříže Anne Hidalgová udělala z boje proti znečišťování ovzduší jednu ze svých priorit. Prosadila již řadu opatření, například v metropoli nesmějí jezdit osobní auta vyrobená před 1. lednem 1997 a silnice podél řeky Seiny se přeměnily v pěší zóny. Ale starostka chce jít mnohem dál, její ambicí je vyhnat auta z města úplně, naposledy prohlásila, že „auta jsou archaismus“.
Po Paříži jezdí podle úřadů denně kolem 600 tisíc vozidel, včetně 100 tisíc dodávek a kamionů, a na 100 tisíc motocyklů.
Systém emisních známek už několik let funguje v Německu, na podobném opatření se pracuje i v některých českých městech a seriózně o nich uvažuje i Praha.