Míříte do Paříže? Nezapomeňte ekoplaketu, pořídíte ji on-line

aktualizováno 
Auta, která vjedou do Paříže, musí být označena speciální nálepkou - ekoplaketou. Ta ukazuje, jak moc dané auto znečišťuje ovzduší. A od dubna se toto opatření vztahuje i na vozy ze zahraničí. Bez ekoplakety hrozí ve francouzské metropoli vysoká pokuta. Nálepku lze objednat on-line.

Pařížská emisní známka Crit’Air | foto: Crit’Air

Pařížští policisté hodlají cizince pokutovat stejně přísně jako Pařížany. Za chybějící ekoplaketu hrozí pokuta od 68 do 135 eur (1 840 až 3 650 korun) podle kategorie vozidla.

Letos v květnu se ve Francii koná mistrovství světa v hokeji a skupina, ve které bude hrát český tým, má mít sídlo právě v Paříži, mnoho fanoušků tak zřejmě zvažuje cestu do francouzské metropole. Jak ekoplaketu před cestou získat?

Co je ekoplaketa

Ekoplakety jsou speciální nálepky, díky kterým můžete ve velkoměstech vjet svým autem do nízkoemisní zóny. Kromě Paříže, kde je tamní radnice zavedla v červenci 2016, platí například v Berlíně. Od 1. ledna hrozí za absenci ekoplakety řidičům v Paříži pokuta 68 eur, pro nákladní auta a autobusy je to 135 eur.
Bez nálepky smějí vozy a motorky po městě jezdit jen o víkendech a v pracovní dny pouze v noci od 20:00 do 8:00 příštího dne. V případě většího znečištění ovzduší či smogu ve městě bude dočasně zakázáno jezdit těm vozidlům, která ovzduší znečišťují nejvíce.

Od letošního února to jde zařídit on-line. Na nákup známky až na místě řidiči spoléhat nesmí, pro cizince zde taková možnost není. „Ministerstvo životního prostředí, energetiky a moře připravilo nový on-line formulář pro vydávání emisních plaket pro zahraniční motoristy. Doba vydání a doručení známky je zpravidla do 30 dní,“ uvádí ÚAMK.

Formulář pro získání ekoplakety najdou řidiči mířící do Paříže zde. Do žádosti je třeba vyplnit registrační značku auta, datum první registrace vozu, kategorii vozidla (soukromé osobní vozidlo, firemní osobní vozidlo, motocykl, moped, nákladní vozidlo, autobus, karavan), a především palivo (diesel = nafta, petrol = benzin, GPL = LPG, natural gas = CNG, hydrogen = vodík). Dále po vás bude formulář žádat i zemi registrace, VIN kód, značku vozu a jeho typ. A naskenovaný velký technický průkaz - soubor musí být k žádosti přiložen pouze ve formátu jpg či png a nesmí přesáhnout velikost 200 kB.

Pak už stačí jen zadat adresu, kam má být známka zaslána. Cena ekoplakety je 4,80 eura (cca 129 korun) a zaplatíte ji ihned po zažádání platební kartou. Poté, co ve Francii ověří údaje o vozu a přijmou platbu, odešlou přidělenou ekoplaketu na vaši adresu. Stav žádosti nebo cestu zásilky s plaketou můžete sledovat zde.

Platí už napořád, nebo dokud jde přečíst

Paříž označuje auta a motorky šesti typy ekoplaket. Zelenou získávají elektrická auta a jiné dopravní prostředky bez emisí, tmavě šedé nálepky s pětkou ve středu naopak označují naftová auta, které vypouštějí nejvíce škodlivin. Zde najdete šablonu, která vám pomůže zjistit typ emisní plakety pro vaše auto. „Do připraveného formuláře je třeba zadat typ vozidla, druh paliva a emisní normu Euro 1-6,“ radí ÚAMK.

Ekoplaketa se v autech lepí podobně jako dálniční známka na vnitřní stranu čelního skla do pravého spodního rohu. Motorky se označují na přední straně vidlice. Policie toleruje pouze nálepku, e-mail potvrzující objednání vám rozhodně stačit nebude.

Plaketa už autu zůstane, tedy platí po celou dobu životnosti auta či motorky, případně do té doby, dokud bude čitelná. Jen pro přesnost: německá emisní plaketa není v Paříži akceptována.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz