Míříte do Paříže? Nezapomeňte ekoplaketu, pořídíte ji on-line

aktualizováno 
Auta, která vjedou do Paříže, musí být označena speciální nálepkou - ekoplaketou. Ta ukazuje, jak moc dané auto znečišťuje ovzduší. A od dubna se toto opatření vztahuje i na vozy ze zahraničí. Bez ekoplakety hrozí ve francouzské metropoli vysoká pokuta. Nálepku lze objednat on-line.

Pařížská emisní známka Crit’Air | foto: Crit’Air

Pařížští policisté hodlají cizince pokutovat stejně přísně jako Pařížany. Za chybějící ekoplaketu hrozí pokuta od 68 do 135 eur (1 840 až 3 650 korun) podle kategorie vozidla.

Letos v květnu se ve Francii koná mistrovství světa v hokeji a skupina, ve které bude hrát český tým, má mít sídlo právě v Paříži, mnoho fanoušků tak zřejmě zvažuje cestu do francouzské metropole. Jak ekoplaketu před cestou získat?

Co je ekoplaketa

Ekoplakety jsou speciální nálepky, díky kterým můžete ve velkoměstech vjet svým autem do nízkoemisní zóny. Kromě Paříže, kde je tamní radnice zavedla v červenci 2016, platí například v Berlíně. Od 1. ledna hrozí za absenci ekoplakety řidičům v Paříži pokuta 68 eur, pro nákladní auta a autobusy je to 135 eur.
Bez nálepky smějí vozy a motorky po městě jezdit jen o víkendech a v pracovní dny pouze v noci od 20:00 do 8:00 příštího dne. V případě většího znečištění ovzduší či smogu ve městě bude dočasně zakázáno jezdit těm vozidlům, která ovzduší znečišťují nejvíce.

Od letošního února to jde zařídit on-line. Na nákup známky až na místě řidiči spoléhat nesmí, pro cizince zde taková možnost není. „Ministerstvo životního prostředí, energetiky a moře připravilo nový on-line formulář pro vydávání emisních plaket pro zahraniční motoristy. Doba vydání a doručení známky je zpravidla do 30 dní,“ uvádí ÚAMK.

Formulář pro získání ekoplakety najdou řidiči mířící do Paříže zde. Do žádosti je třeba vyplnit registrační značku auta, datum první registrace vozu, kategorii vozidla (soukromé osobní vozidlo, firemní osobní vozidlo, motocykl, moped, nákladní vozidlo, autobus, karavan), a především palivo (diesel = nafta, petrol = benzin, GPL = LPG, natural gas = CNG, hydrogen = vodík). Dále po vás bude formulář žádat i zemi registrace, VIN kód, značku vozu a jeho typ. A naskenovaný velký technický průkaz - soubor musí být k žádosti přiložen pouze ve formátu jpg či png a nesmí přesáhnout velikost 200 kB.

Pak už stačí jen zadat adresu, kam má být známka zaslána. Cena ekoplakety je 4,80 eura (cca 129 korun) a zaplatíte ji ihned po zažádání platební kartou. Poté, co ve Francii ověří údaje o vozu a přijmou platbu, odešlou přidělenou ekoplaketu na vaši adresu. Stav žádosti nebo cestu zásilky s plaketou můžete sledovat zde.

Platí už napořád, nebo dokud jde přečíst

Paříž označuje auta a motorky šesti typy ekoplaket. Zelenou získávají elektrická auta a jiné dopravní prostředky bez emisí, tmavě šedé nálepky s pětkou ve středu naopak označují naftová auta, které vypouštějí nejvíce škodlivin. Zde najdete šablonu, která vám pomůže zjistit typ emisní plakety pro vaše auto. „Do připraveného formuláře je třeba zadat typ vozidla, druh paliva a emisní normu Euro 1-6,“ radí ÚAMK.

Ekoplaketa se v autech lepí podobně jako dálniční známka na vnitřní stranu čelního skla do pravého spodního rohu. Motorky se označují na přední straně vidlice. Policie toleruje pouze nálepku, e-mail potvrzující objednání vám rozhodně stačit nebude.

Plaketa už autu zůstane, tedy platí po celou dobu životnosti auta či motorky, případně do té doby, dokud bude čitelná. Jen pro přesnost: německá emisní plaketa není v Paříži akceptována.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz