Kocoura Stepana list Washington Post ve svém čtvrtečním titulku označuje za nejznámější ukrajinskou kočku. Fotky a videa, v nichž pózuje se znuděným či otráveným výrazem, často vedle velké sklenice s vínem nebo koktejlem, na sítích sdílely i celebrity jako Britney Spearsová nebo Hailey Bieberová. Jeho majitelka začala dostávat nabídky na propagaci různých produktů a na podzim jej například vyfotila s kabelkou italské značky Valentino.
Po útoku na Charkov, kde Rusové ostřelují i civilní cíle, se však jeho účty odmlčely. Jeho fanoušci je neustále aktualizovali a v komentářích prosili o informace. „Začala jsem se na profil dívat každý den, abych zjistila, jestli jsou v pořádku,“ řekla listu 24letá studentka z Washingtonu Kalina Newmanová.
Situaci zaznamenala i Světová asociace influencerů a blogerů (World Influencers and Bloggers Association). Tato organizace, která vznikla v roce 2019 s cílem spojovat tvůrce obsahu na sociálních sítích z celého světa, loni vyhlásila Stepana jedním z nejvýznamnějších světových „petfluencerů“, neboli influencerů-mazlíčků. Nyní kocourovi, jeho majitelce Anně a jejím dvěma synům pomohla dostat se na bezpečné místo ve Francii.
„Nebylo to vůbec jednoduché, na každém úseku cesty jsme s nimi byli v kontaktu,“ uvedla mluvčí asociace Iryna Savčaková. Příspěvek na Stepanově instagramovém účtu předtím vylíčil, že Anně a její rodině včetně kocoura se z Charkova podařilo odjet asi po týdnu války. Vlakem se dostali do Lvova a následně k hranici Ukrajiny s Polskem, kterou asi po devítihodinovém čekání překročili.
Přežila obléhání Leningradu. Nyní jako 91letá nemůže uniknout z Charkova |
„Tam se jich ujala Světová asociace influencerů a blogerů,“ napsal WP. Organizace rodinu provedla Polskem a dál na západ a ve Francii jí pronajala byt, ve kterém může zůstat tak dlouho, jak to bude potřeba. „Osobně se o ně ve Francii staráme,“ uvedla Savčaková.
Když Anna ve středu oznámila, že Stepan je naživu a v bezpečí, následovala podle WP vlna úlevy a radostných reakcí. Středeční příspěvek na Instagramu už nasbíral přes 435 000 lajků. Podle amerického deníku epizoda ukazuje, jak se influenceři z regionů zmítaných konflikty, včetně těch zvířecích, mohou v případě potřeby opřít o své fanoušky, a jak se komunita fanoušků, která často pro tvůrce plní ekonomické funkce, může „ze dne na den proměnit v životně důležitou podporu“.