ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

„Ať se za vámi otáčejí.“ Reklama podle kritiků sexualizuje děti, H&M ji stáhla

  • 71
Vlnu nevole vyvolala reklama společnosti H&M na školní uniformy v Austrálii. Podle některých totiž sexualizuje mladé dívky. Společnost po negativních reakcích kontroverzní reklamu stáhla a omluvila se za ni.

Reklama zobrazovala žákyně základní školy, které na sobě měly školní uniformy, a slogan „V módě H&M Back to School se za vámi budou otáčet hlavy“.

To vyvolalo nemalou odezvu od uživatelů sociálních sítí. Jedna z prvních, kdo se proti reklamě ohradil, byla australská spisovatelka Melinda Tankard Reistová.

„Jaký záměr má tato sponzorovaná reklama na Facebooku? Malé školačky většinou nechtějí, aby za nimi někdo ‚otáčel hlavu‘. Velká část z těch, se kterými se ve školách setkávám, chce být ponechána v klidu, aby se mohla učit a bavit, a ne na svůj vzhled upozorňovat nežádoucím způsobem,“ napsala na sociální síti X.

Vyjádřila se k ní i Justine Robertsová, zakladatelka a výkonná ředitelka organizace Mumsnet, která spojuje rodiče. „Uživatelé Mumsnetu jsou již dlouho znepokojeni sexualizovanou kulturou, která se vkrádá do života dětí,“ uvedla.

„Proto jsme v roce 2010 zahájili kampaň Nechte dívky být dívkami,“ řekla pro BBC. Ta vyzývá prodejce k závazku, že nebudou prodávat výrobky, které si hrají s dětskou sexualitou, zdůrazňují ji nebo ji zneužívají.

„Je zklamáním, že prodejci i po 14 letech stále vytvářejí nevhodné reklamy, které předčasně sexualizují mladé dívky,“ dodala.

Nahá žena jako věc. Sexistickou reklamu mladí nechápou, starším vadí méně

Pohoršení nad kampaní vyjádřili i další lidé, kteří reklamu označovali za „strašidelnou“ nebo „znepokojivou“ a psali, že „H&M sexualizuje děti“. Někteří také zmiňovali vlastní příběhy, kdy je někdo „okukoval“ ve škole.

„Titulek použitý v reklamě je krajně nevhodný a necitlivý. Značky by měly upřednostňovat zodpovědnou reklamu, zejména pokud se týká dětí,“ napsal jeden z uživatelů sociální sítě X.

Společnost H&M po negativních reakcích kontroverzní reklamu stáhla a omluvila se. „Tuto reklamu jsme odstranili,“ uvedl mluvčí podle agentury Reuters. „Hluboce se omlouváme za urážku, kterou jsme způsobili, a budeme se zabývat tím, jak budeme kampaně prezentovat v budoucnu.“

„Jsme rádi, že společnost H&M uznala svou chybu a reklamu odstranila, ale ve skutečnosti neměla být vůbec vytvořena,“ řekla Robertsová.

Urazila by vás tato reklama H&M?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 30. ledna 2024. Anketa je uzavřena.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video