Sarajevo má zpět svůj symbol, nová lanovka dělá čáru za minulostí

  8:39aktualizováno  8:39
Téměř přesně po 26 letech od chvíle, kdy v obleženém Sarajevu bosenskosrbské jednotky zničily jeden ze symbolů města, se v pátek opět rozjela lanovka na horu Trebevič. Pro metropoli jde o historický mezník. Sarajevané ji vnímají jako symbol míru a očekává se, že se stane velkým magnetem pro turisty.

V bosenském Sarajevu po 26 letech obnovili slavnou lanovku na masiv Trebevič. | foto: Reuters

Svého času patřila sarajevská lanovka k největším v regionu. Dodnes je v Evropě díky své poloze unikátní. Během necelých deseti minut se lidé mohou lanovkou dostat z centra hlavního města do hor. Kvůli tomu, že Sarajevo leží v údolí a často se potýká s inverzí, ji dříve desetitisíce lidí pravidelně využívaly pro oblíbené sobotní pikniky na čerstvém horském vzduchu.

Dolní stanice stojí ve čtvrti Bistrik jen několik minut chůze od náměstí Baščaršija v historickém centru Sarajeva, horní leží o 575 metrů výše poblíž ruin někdejší olympijské bobové dráhy. Právě zimní olympiáda v roce 1984 lanovku proslavila po celém světě. Sportovci i diváci se díky ní dostali z města přímo ke sportovišti a na nejslavnější událost metropole odkazují i některé nové kabinky vyvedené v olympijských barvách.

Fotogalerie

Původní lanovku v roce 1959 vyprojektovala a sestrojila pro Sarajevo Transporta Chrudim. Šlo o prototyp se čtyřmístnými kabinkami a hodinovou kapacitou 400 osob. Před olympiádou se zařízení dočkalo renovace, ale modernizovaná lanovka vydržela jen osm let, než ji na začátku obléhání Sarajeva zničily bosenskosrbské jednotky. Horní stanice se pak spolu s bobovou dráhou a dalšími místy stala stanovištěm ostřelovačů.

Pro Sarajevo je lanovka především velkým symbolem, až dosud však byla spíš symbolem války. Právě při obsazování horní stanice padly jedny z prvních výstřelů bosenského konfliktu. Za jeho první oběť je označován šestadvacetiletý hlídač horní stanice Ramo Biber. Když 3. března 1992 ke stanici přišli vojáci se samopaly, snažil se utéct do lesa, ale doběhl jen ke druhému sloupu lanovky, kde ho později našli mrtvého. Radnice v Sarajevu loni rozhodla, že horní stanice ponese jeho jméno.

Filantrop měl sen o obnově lanovky, trvala dvacet let

I přes velkou oblibu veřejnosti se však lanovka po skončení konfliktu nedočkala obnovy. Chyběly peníze i politická vůle. Země je od války rozdělená na Republiku Srbskou a Federaci Bosny a Hercegoviny, v níž leží i Sarajevo. Horní stanice je jen několik stovek metrů od hranic obou entit. A právě neshody mezi politiky mohly za to, že obnova zůstala více než 20 let po skončení konfliktu na bodu mrazu. Z lanovky mezitím zůstalo jen torzo.

Za obnovu lanovky na Trebevič dlouhé roky bojoval americký podnikatel a filantrop holandského původu Edmond Offermann, jehož žena ze Sarajeva pochází. Svézt se s ní stihl ještě před válkou a stejně jako město ho uchvátila. „Když jsem v roce 1998 poprvé po válce navštívil Sarajevo, věděl jsem, že se lanovka musí vrátit,“ řekl Offermann agentuře Reuters.

O deset let později začal obnovu aktivně podporovat. V roce 2012 pomohl získat do Bosny snesenou lanovku ze Švýcarska, ale Sarajevo ji nebylo schopné využít a zařízení darovalo jinam. Nakonec se radnice rozhodla vybudovat novou lanovku za zhruba 10 milionů eur. Významnou část financí přispěli dárci, sám Offermann více než třetinu celkové sumy.

V posledním roce se v projektu výrazně angažoval hlavně starosta Sarajeva Abdullah Skaka, který stojí v čele radnice teprve od loňska. 34letý politik patří do nové generace, která je nadějí země na změny. Sám vyrůstal poblíž dolní stanice lanovky a její obnovu při slavnostním otevření označil za splnění dětského snu. „Pro Sarajevo je to velký den. Obnovili jsme poslední zničený symbol města. Dnes tak mažeme neviditelnou hranici,“ řekl Skaka.

„Lanovka zvláštním způsobem představuje multikulturní Sarajevo. Každému, kdo ji využije, se naskytne pohled na Staré město s unikátní kombinací osmanské a evropské civilizace. Můžete vidět radnici, Císařskou mešitu, katedrálu, starý pravoslavný kostel, sarajevskou synagogu a spoustu dalších památek, které vždy vzbuzují pozornost návštěvníků,“ vysvětlil serveru Klix.ba další příslušník mladé generace, 33letý ředitel Historického archivu Sarajeva Fuad Ohranović.

Otazník nad jízdenkou

Zatímco dosud ruiny lanovky představovaly symbol agrese, nyní se o ní hovoří jako o symbolu míru. I nadále se však nad projektem vznášejí otazníky. Není totiž jisté, zda bude dál platit současný ceník. Radnice nastavila cenu zpáteční jízdenky pro zahraniční turisty na deset eur (v přepočtu asi 250 korun), tuzemští výletníci vydají necelou třetinu, jen tři eura (asi 76 korun).

„Nechci, aby byla lanovka jen pro elitu. Patří všem obyvatelům Sarajeva. Odlišná cena pro občany Bosny a Hercegoviny je v souladu s platební silou. Cena pro turisty je výrazně nižší než u podobných objektů v Evropě,“ komentoval představení ceníku Abdullah Skaka.

Rozdílné ceny však kritizoval bosenský úřad Ombudsmana na ochranu spotřebitelů. Ten považuje rozdílné ceny za diskriminaci a porušení spotřebitelského zákona.

„Lanovka je veřejnou dopravou. Zákon požaduje, aby byla služba poskytována všem spotřebitelům za stejných podmínek. To nevylučuje slevy pro děti či seniory. Avšak odlišné ceny pro domácí obyvatele a cizince jsou v rozporu se zákonem,“ upozornil tento týden úřad.

Lanovka na Trebevič je dlouhá přes dva kilometry. Má 33 kabin, v každé z nich je deset míst. Zatímco staré lanovce cesta trvala téměř 12 minut, nové zařízení ji zvládne za 7 minut a 15 vteřin. Za hodinu může lanovka přepravit až 1 200 lidí. Ročně se počítá s 300 tisíci turisty, zhruba 20 procent z nich mají být cizinci.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Podvodníci rozehráli obří „letadlo“, z lidí vylákali 398 milionů korun

Obžaloba viní tři podnikatele, že zmanipulovali téměř šest tisíc lidí a...

Společnost Rhinoceros nabízela rychlé zbohatnutí. Její zakladatelé díky dovedné manipulaci omámili vidinou snadno...

Mladík na ulici vyzval na souboj osmdesátníka. Netušil, že to je judista

Ilustrační snímek

Nepořádek, který dělal na ulici v České Lípě při pojídání kebabu mladý muž, rozčílil kolemjdoucího osmdesátiletého...

Koupila dům, plánovala drobné opravy. Místo nich jí statik doporučil demolici

Rodinný dům, který paní Komárková zakoupila. (2017)

Alena Komárková koupila dům v hodnotě přes jeden a půl milionu korun. Plánovala drobné opravy a spokojený život na...

Jana Masaryka patrně zabili britští agenti, napsal bývalý Havlův poradce

Jan Masaryk

V roce 1948 zemřel za podivných okolností československý ministr zahraničí Jan Masaryk. Většina odborníků se přiklání k...

Další z rubriky

Souboj koncertů na venezuelské hranici. Mohl by vynést sto milionů dolarů

Lidé se scházejí na koncert Venezuela Aid Live na kolumbijské straně...

Boj o moc ve Venezuele se v pátek změnil na hudební klání. Do blízkosti venezuelsko-kolumbijské hranice se sjely...

Čech odsouzený za pašování migrantů chce zvrátit rozsudek, nemá na právníka

Jiří Sagan

Český řidič Jiří Sagan, který byl ve Francii odsouzen ke dvěma letům ve vězení za pašování migrantů, chce podat...

Petříček jednal v USA s Pompeem, odmítl zavedení cel na evropská auta

Tomáš Petříček s americkým ministrem zahraničí Mikem Pompeem.

Ministr zahraničí Tomáš Petříček z ČSSD jednal v pátek se šéfem americké diplomacie Mikem Pompeem. Hovořili spolu o...

Najdete na iDNES.cz