Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. dubna 2020 Dušan

K letounům Ruslan máme přístup jen díky NATO, říká někdejší šéf letectva

  14:12aktualizováno  14:12
Je to poprvé v historii, co Česká republika využila strategickou leteckou přepravu z programu SALIS pro dodávku materiálu ve stavu nouze kvůli koronaviru. Další dva lety obřích strojů Ruslan do Číny a zpět budou následovat. Takovou možnost máme jen díky NATO a potvrzuje se, že ji armáda umí využít, upozorňuje v rozhovoru někdejší šéf letectva Jiří Verner.

Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v Mošnově | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Je to poprvé, co jsme využili strategické letouny takovým způsobem?
Nepamatuji si, že by strategické stroje byly někdy použity k dopravě takového materiálu v případě nouze nebo krizového stavu. Taková situace tady ale nebyla určitě od války. Potvrzuje se, že členství v NATO není jen zárukou v otázkách obrany a bezpečnosti, ale také při řešení krizových situací, jakou je šíření nového koronaviru.

Ukrajinské a předtím ruské letouny An-124 jsme ale v minulosti využili mnohokrát, přitom velkokapacitní stroje v Evropě mají i další spojenci. Evropa vždy mluvila o tom, že pokud se chce stát velmocí, tak bez strategických leteckých kapacit to prostě nikdy fungovat nemůže. Jediným členem v rámci NATO, který disponuje skutečnou strategickou leteckou přepravou, jsou Spojené státy a na ně se všichni ostatní spoléhají. 

Jiří Verner

Odcházející velitel vzdušných sil Jiří Verner

Generálmajor Jiří Verner je někdejší elitní stíhací pilot. Jako jeden z prvních prošel přeškolením na stroje JAS-39 Gripen. Během služby v armádě nalétal přes 2 100 letových hodin v různých proudových strojích.

Byl velitelem 21. základny taktického letectva v Čáslavi, působil v mezinárodním štábu velitelství NATO v Bruselu a poté také jako velitel Vzdušných sil AČR. Později se stal poradcem náčelníka Generálního štábu.

Od roku 2003 se uvažovalo o vybudování nějakého programu, který by takové kapacity evropským spojencům zajistil. Vznikl program s letouny C-17 Globemaster, ale nějak to nezafungovalo. Nehledě na to, že stroje Globemaster jsou zkrátka pro skutečnou strategickou přepravu malé.

Není využití ukrajinských letounů jen takové suplování chybějících vlastních kapacit?Podobné přepravní kapacity z principu většina zemí nikdy mít nemůže a nebude. Takže proto Aliance záměrně volí v této i v řadě jiných schopností mnohonárodní kooperativní řešení, v tomto případě zastřešené alianční agenturou NSPA. 

Program SALIS fungoval a funguje na komerční bází a země včetně Česka, které se ho účastní, si zkrátka strategickou přepravu mohou pronajmout. Za sebe, jako někdejšího velitele vzdušných sil nebo ředitele společného operačního centra, můžu říci, že to zafungovalo vždy a nikdy jsme neměli žádný velký problém.

Česká republika má pouze taktické stroje CASA, tedy jestli počítám správně – každý z nich maximálně zhruba 6 tun na vzdálenost 4 tisíc kilometrů.
Ano. Pro stroje strategické přepravy bychom našli uplatnění jen maximálně několikrát do roka. Ukrajinská společnost je schopná velice rychle a seriózně takové kapacity poskytnout. I v tomto případě naše armáda standardně požádala a podařilo se jí to. Je to skvělá práce pro obě strany, že jsou v krizové situaci schopné se rychle dohodnout.

Proč není lepší letět pro materiál několika vlastními letouny?
Máme dva dopravní letouny Airbus, ale ty jsou určeny primárně pro přepravu osob. Prostory zkrátka nejsou uzpůsobeny pro přepravu materiálu, ta je velmi omezená. Bavíme se v řádu maximálně desítek tun, pokud využijeme i prostor pro cestující. Krizově se dá využít, ale efektivita se ztrácí. 

Program SALIS

The Strategic Air Lift International Solution - SALIS je program pro zajištění unikátních leteckých transportních kapacit pro nadměrný náklad. V současné době je v programu devítka členských zemí NATO - Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko, které si na komerční bázi pronajímají letové hodiny obřích transportních letounů ukrajinské společnosti Antonov Logistics Salis.

Program řídí alianční agentura NSPA. Podle platné smlouvy z prosince 2018 je spojencům k dispozici až pět letounů An-124 Ruslan. Přístup mají také k dalším velkokapacitním letounům  Il-76 nebo ke stroji An-225 Mrija. V roce 2019 v programu SALIS spojenci využili 1 900 letových hodin.

V tomto případě přepravy velké zásilky zdravotnického materiálu z Číny nešlo ani tak o tuny, ale o objem, který ani do několika strojů Airbus zkrátka nikdo nenatlačí. Je to jednoznačně velká časová úspora, jeden let místo deseti. A cenově se využití ruslanu v rámci celého roku pohybuje v řádu desítek milionů korun.

Asi je i logisticky lepší mít zrovna takový ostře sledovaný a očekávaný náklad pohromadě?
Samozřejmě, jedno letadlo přistane na vojenském letišti v Pardubicích, najednou se vyloží a je k dispozici k další distribuci. Podařilo se to naplánovat v několika dnech a zajistit potřebný chybějící zdravotní materiál pro první vlnu náporu. Potvrzuje se, že armáda je díky členství v Alianci a účasti v takových programech NATO v krizové situaci získat rychle adekvátní nástroje a pomoc.

Autor: natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Míříme ke katastrofě. Mrtvých ve Švédsku přibývá, klid dostává trhliny

Copak se celý svět zbláznil? Nebo snad jenom my děláme něco špatně? Tuto otázku si uprostřed pandemie koronaviru kladou...

Právníci podali trestní oznámení na Babiše, Vojtěcha, Hamáčka i Prymulu

Brněnští právníci David a Vendula Zahumenští podali trestní oznámení na premiéra Andreje Babiše, ministra zdravotnictví...

Promoření odložme. Máme jiný recept a Prymula není proti, říká expert

Zdravotnický expert Pavel Hroboň míní, že řízené promoření zdravých obyvatel Česka by mohlo mít dalekosáhlé následky....

Otevřou hobbymarkety, cyklisté mohou jet bez roušky. „Promořování“ nebude

Lidé si budou moci jít od čtvrtka nakoupit do hobbymarketů, stavebnin, železářství a do prodejen jízdních kol. Všechny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslanci prodloužili nouzový stav v Česku, ale jen do konce dubna

Poslanci prodloužili nouzový stav v České republice do konce dubna. Vláda usilovala o to, aby byl nouzový stav...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Nákaza zasáhla letadlovou loď Roosevelt. Námořníci jsou evakuováni

Americkou letadlovou loď USS Theodore Roosevelt zasáhla nákaza koronavirem. První členové posádky se pravděpodobně...

Námořnictvo zbavilo velení kapitána letadlové lodi. Kvůli nákaze žádal o pomoc

Americké námořnictvo zbavilo velení kapitána letadlové lodi USS Theodore Roosevelt Bretta Croziera, který dopisem žádal...

Rusko může zneužít pandemie k testování naší obrany, varoval šéf NATO

Státy NATO chtějí zrychlit a rozšířit pomoc mezi spojenci v boji proti šíření koronaviru. Jednat o tom budou ve čtvrtek...

Spojenci posílají pomoc nejmladšímu členu NATO. O podporu žádá i Kolumbie

Koordinace pomoci v boji proti šíření nového koronaviru prostřednictvím NATO rychle zesiluje. Hned několik zemí...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Bruce Willis je v karanténě s exmanželkou Demi Moore. Dceři oholil hlavu

Bruce Willis (65) a Demi Moore (57) se rozvedli před dvaceti lety. Vycházejí spolu ovšem tak dobře, že tráví karanténu...

Obchody zůstanou na pomlázku zavřené. Řetězce nevyužily stavu nouze

O Velikonočním pondělí zůstanou supermarkety zavřené a budou se tak držet zákona, který platí v běžných dobách. V...

Páté zvláštní poselství za 68 let vlády. Alžběta II. promluvila o koronaviru

Britská královna Alžběta II. (93) v neděli promluvila k veřejnosti. V předtočené nahrávce zdůraznila nutnost sebekázně...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...