Ten podnikl ve čtyřiceti zemích světa včetně České republiky Institut Reuters z Oxfordské univerzity ve Velké Británii. Výsledky představil v každoročním žebříčku Digital News Report.
Kategorii „důvěra značce“ ovládla veřejnoprávní média, v nichž Český rozhlas vítězí nad Českou televizí. Té sice věří nejvíce lidí, 62 procent, ale zároveň médium má i hodně odpůrců, a to 19 procent. Při kombinaci počtu důvěřujících a nedůvěřujících tak vede rozhlas.
Ve stejném srovnání Institutu Reuters si vůbec nejlépe vedou regionální či lokální noviny, což je nicméně poněkud abstraktní pojem. Lze si pod ním představit například i pražský Deník Metro nebo občasníky městských radnic, které se rozdávají zdarma.
Z komerčních médií jsou za nejdůvěryhodnější označeny Hospodářské noviny a portál iDNES.cz, které mají po 56 procentech. Při započtení nedůvěry jsou Hospodářské noviny na tom lépe i dokonce než Česká televize.
Čtyřiapadesát procent lidí důvěřuje Seznam Zprávám, o jedno procento méně serveru Aktuálně.cz. Televize Prima se těší důvěře jednapadesáti procent diváků, Mladé frontě DNES věří polovina lidí, stejně jako serveru Novinky.cz. Předposlední je TV NOVA s 42 procenty procenty důvěry a 32 procenty nedůvěry. Na posledním místě mezi sledovanými médii je Blesk. Tomu nedůvěřuje dokonce 63 procent čtenářů.
Stoupá ochota platit za obsah
„Mediální trh v Česku zažívá v posledních letech významnou vlastnickou koncentraci, která směřuje k magnátům. Offline média, jako televize a tištěné noviny, se časem stávají méně důležitými. Klíčovým zařízením se stává chytrý telefon,“ shrnuje situaci na českém mediálním trhu Reuters Institut.
Průzkum: Většina Čechů během epidemie ocenila informace tuzemských médií |
„Tendence klesající důvěry v média, zaznamenané v předchozích letech, se zastavily, i když celková hodnota důvěry je poměrně nízká. Veřejnoprávní a lokální média zůstávají nejdůvěryhodnější, zatímco soukromé televize a bulvární deníky jsou nejméně důvěryhodné,“ dodává.
Mediální analytik Václav Štětka, který výsledky Digital News Report komentoval na Twitteru, zároveň zmiňuje nové trendy, které z žebříčku vyplývají. „Ukazuje klesající důvěru médiím, ale i rostoucí ochotu platit za digitální obsah. V Česku průzkum potvrdil, že nejvyšší důvěře se těší veřejnoprávní média,“ napsal.
„Průzkum byl realizován na začátku roku metodou online šetření, je tedy reprezentativní pro populaci využívající internet (v ČR 88 % obyvatel 18+). Otázka na důvěru byla položena jen ve vztahu k vybraným 15 značkám. Střední hodnota zahrnuje i odpovědi neznám,“ shrnul Štětka.
Portál iDNES.cz je také lídrem na trhu placeného obsahu s vybranou a exkluzivní produkcí pod značkou iDNES Premium.