Logo zpravodajského portálu iDNES.cz

Logo zpravodajského portálu iDNES.cz | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nejdůvěryhodnější je z online iDNES.cz a jinak veřejnoprávní zpravodajství

  • 151
Veřejnoprávní média si tradičně udržují punc největší důvěryhodnosti mezi Čechy, stejně vysoko je i regionální či lokální produkce. Ze sdělovacích prostředků poskytujících zpravodajství online nejvíce boduje portál iDNES.cz, ukázal nejnovější průzkum.

Ten podnikl ve čtyřiceti zemích světa včetně České republiky Institut Reuters z Oxfordské univerzity ve Velké Británii. Výsledky představil v každoročním žebříčku Digital News Report.

Kategorii „důvěra značce“ ovládla veřejnoprávní média, v nichž Český rozhlas vítězí nad Českou televizí. Té sice věří nejvíce lidí, 62 procent, ale zároveň médium má i hodně odpůrců, a to 19 procent. Při kombinaci počtu důvěřujících a nedůvěřujících tak vede rozhlas.

Ve stejném srovnání Institutu Reuters si vůbec nejlépe vedou regionální či lokální noviny, což je nicméně poněkud abstraktní pojem. Lze si pod ním představit například i pražský Deník Metro nebo občasníky městských radnic, které se rozdávají zdarma.

Z komerčních médií jsou za nejdůvěryhodnější označeny Hospodářské noviny a portál iDNES.cz, které mají po 56 procentech. Při započtení nedůvěry jsou Hospodářské noviny na tom lépe i dokonce než Česká televize.

Čtyřiapadesát procent lidí důvěřuje Seznam Zprávám, o jedno procento méně serveru Aktuálně.cz. Televize Prima se těší důvěře jednapadesáti procent diváků, Mladé frontě DNES věří polovina lidí, stejně jako serveru Novinky.cz. Předposlední je TV NOVA s 42 procenty procenty důvěry a 32 procenty nedůvěry. Na posledním místě mezi sledovanými médii je Blesk. Tomu nedůvěřuje dokonce 63 procent čtenářů.

Stoupá ochota platit za obsah

„Mediální trh v Česku zažívá v posledních letech významnou vlastnickou koncentraci, která směřuje k magnátům. Offline média, jako televize a tištěné noviny, se časem stávají méně důležitými. Klíčovým zařízením se stává chytrý telefon,“ shrnuje situaci na českém mediálním trhu Reuters Institut.

Průzkum: Většina Čechů během epidemie ocenila informace tuzemských médií

„Tendence klesající důvěry v média, zaznamenané v předchozích letech, se zastavily, i když celková hodnota důvěry je poměrně nízká. Veřejnoprávní a lokální média zůstávají nejdůvěryhodnější, zatímco soukromé televize a bulvární deníky jsou nejméně důvěryhodné,“ dodává.

Mediální analytik Václav Štětka, který výsledky Digital News Report komentoval na Twitteru, zároveň zmiňuje nové trendy, které z žebříčku vyplývají. „Ukazuje klesající důvěru médiím, ale i rostoucí ochotu platit za digitální obsah. V Česku průzkum potvrdil, že nejvyšší důvěře se těší veřejnoprávní média,“ napsal.

„Průzkum byl realizován na začátku roku metodou online šetření, je tedy reprezentativní pro populaci využívající internet (v ČR 88 % obyvatel 18+). Otázka na důvěru byla položena jen ve vztahu k vybraným 15 značkám. Střední hodnota zahrnuje i odpovědi neznám,“ shrnul Štětka.

Portál iDNES.cz je také lídrem na trhu placeného obsahu s vybranou a exkluzivní produkcí pod značkou iDNES Premium.

,

Video