Celkem 53 procent respondentů, kteří se účastnili průzkumu ohledně úrovně českého vzdělání, si myslí, že je vysoká nebo velmi vysoká. Kritičtější názory zastává zejména starší generace, z níž pouze 42 procent tázaných ve věku 55 až 65 let považuje úroveň našeho školství za vysokou. Devět z deseti Čechů však tvrdí, že mladí lidé nemají dost praxe, než vstoupí na trh práce.
Téměř tři čtvrtiny respondentů odpověděly, že by teorie měla být více doplněna praxí. Ve školách by měli působit zkušení vyučující, případně další odborníci s praxí. Dvě pětiny dotázaných pak zdůraznily význam výuky cizích jazyků. Naopak výpočetní techniku a další moderní technologii považuje při výuce za důležitou jen necelá třetina dotázaných.
V současnosti k posílení praktické stránky vzdělávání na českých školách významně přispívá propojení škol a firem. „Průzkum však ukázal, že pouze 19 procent dotázaných zná nějakou konkrétní firmu, která přispívá ke zlepšení úrovně školství v ČR,“ říká Tomáš Macků, ředitel komunikace výzkumné agentury Ipsos, která výzkum zpracovala pro Byznys pro společnost.
Do výuky by se měly vrátit pozemky a dílny
Lidé si zlepšení praktického vzdělání představují následně. Lidé by u firem uvítali více možností praxí, stáží a brigád pro studenty. Celkem 57 procent uvedlo, že by firmy mohly podporovat vybrané obory, a jen o něco menší počet respondentů se přimlouvá, aby firmy spolupracovaly se školami na tvorbě výukových programů. Na dalším místě bylo přání, aby odborníci z firem na školách přímo vyučovali. Doporučení směřovala také k materiální podpoře výuky, případně k finanční podpoře studentů ze znevýhodněného prostředí formou stipendií.
Posílit praktické stránky vzdělávání na českých školách se snaží i Rada řemeslných cechů. Do praktické výuky na základních školách chtějí její členové opět zavést povinné dílny a pozemky. Tato opatření by měla podle předsedy Asociace malých a středních podniků Karla Havlíčka pomoci vyřešit aktuální nedostatek kvalifikované pracovní síly.
Svaz průmyslu a dopravy se chce zase spolu s vybranými středními školami pokusit o návrat do někdejší praxe učňovského školství. Týden ve škole, týden v továrně. Učni by se tak většinou navíc vzdělávali přímo u svého budoucího zaměstnavatele.
Češi často studují i při zaměstnání
Češi význam vzdělání nepodceňují. Často studují nebo absolvují různé kurzy i při zaměstnání. Jako motivaci uvádí, že si chtějí rozšít obzory, zvýšit kvalifikaci, případně najít lépe placenou práci. „Pracuji v IT, proto je pro mě nezbytné sledovat aktuální trendy a nové technologie. Samostudiem a absolvováním různých vzdělávacích kurzů udržuji nebo i zvyšuji svou cenu na trhu práce,“ uvedl jeden z respondentů.