Pražský Dopravní podnik zadal zakázku na SMS jízdenky bez výběrového řízení čerstvě založené společnosti Crowsnest v roce 2007, krátce po nástupu bývalého šéfa Martina Dvořáka. Dopravní podnik nezkoumal levnější nabídky, podle jeho mluvčí Ilony Vysoudilové mu zůstane více než 75 procent ceny jízdenky. O podezřelých tendrech informují Hospodářské noviny.
Crowsnest uspěl i v Ostravě či Plzni. V západočeské metropoli tamní Dopravní podnik získává z jedné jízdenky jen 72 procent. Dopravní podniky z formálních důvodů v tendrech vyřazují i nadnárodní společnosti.
Podle lidí z oboru se zadání výběrového řízení v jednotlivých městech velmi podobají a dopředu je poznat, kdo zakázku nakonec získá. "Po několika zkušenostech z veřejných výběrových řízení jsme došli k závěru, že náročnost přípravy všech podkladů není úměrná našim šancím na jeho výhru," uvedla obchodní ředitelka ATS Praha Nikola Ikonomidu.
Konkurence Crowsnestu se snaží nabídkové ceny tlačit na minimum. "V rámci našich nabídek jsme dopravním podnikům a městům nabízeli výplatu z jedné SMS jízdenky mezi 84 a 86 procenty," řekl HN šéf firmy Airtoy Roman Jánský. Zvítězily ale nabídky Crowsnestu a účelově založených firem, které používají jeho technologii.
Právní kancelář Šachta & Partners zřejmě také pomáhala vydělat na předražených jízdenkách lobbistovi Ivu Rittigovi, figuruje i v transakcích matky bývalého šéfa pražského Dopravního podniku Dvořáka.