"Nechávám si vypracovat forenzní audit pochybných smluv. Jde o smlouvy na SMS jízdenky i nejrůznější IT projekty nebo na obrazovky v metru. Auditoři musí prověřit jednotlivá řízení i výhodnost smluv a zjistit, zda se tímto způsobem z Dopravního podniku nevyvádějí peníze," říká primátor Bohuslav Svoboda.
Dopravní podnik je sice městskou firmou, řídí se ale pravidly akciových společností. Často je tak v poskytování informací málo sdílný. Vedení podniku zatím vždycky argumentovalo tím, že by při povinnosti zveřejňovat informace mohlo narazit.
"Budeme usilovat o to, aby dopravce zveřejňoval smlouvy na internetu či aby se v budoucnu zapojil do projektu rodného listu zakázek," popisuje plány Svoboda. To znamená, že by veřejnost mohla nahlédnout do veškeré dokumentace a zjistit, kdo zakázku zadal, jak je zpracovávána i jaká smlouva byla uzavřena.
Kancelář Šachta&Partners se objevuje u mnoha zakázek
V posledních měsících se zjistilo, že téměř u všech velkých zakázek Dopravního podniku figurují advokáti z kanceláře Šachta&Partners a pár dalších firem.
Smlouvy k prověřeníAsset bloom zvelebí vestibul metra, nad ním chce postavit kanceláře. |
Na seznamu auditorů se tak objevila například firma Peskim, která pro dopravce připravovala některá výběrová řízení. Firmu totiž založili právě advokáti ze společnosti Šachta&Partners a dnes s ní úzce spolupracují.
"Pro Dopravní podnik jsme pracovali asi v deseti případech, kdy jsme třeba organizovali výběrová řízení na dodavatele zakázky opravy trakčních kabelů či instalace invertoru," reagovala jednatelka Peskimu Jana Šádková. Firma podle ní poskytuje ale také například vedení účetnictví či další služby.
"Peskim námi nebyl nijak preferován, připravoval zhruba stejné množství výběrových řízení jako ostatní společnosti, které si najímáme," uvedla Aneta Řehková z tiskového oddělení Dopravního podniku.
Jedním z jednatelů Peskimu je navíc bratr právníka Davida Michala z Šachta&Partners, a co je zvláštní, Jana Šádková z Peskimu zasedá i ve společnosti Bitmedia. Té dopravce platil licenční poplatky za obrazovky ve stanicích metra (více čtěte zde).
"Když vystupuji v orgánech společností, je to zpravidla na žádost mých klientů. Má účast v nich v žádném případě nesouvisí se službami pro Dopravní podnik. Ke střetu zájmů dle mého nikdy nemohlo dojít," řekla k tomu Šádková.