Pražská veřejná doprava se jako jedna z prvních v Česku mohla pochlubit nabídkou SMS jízdenek. Pražané službu začali využívat ve velkém, denně se jich prodá asi třicet tisíc a odhaduje se, že roční obrat z jízdenek je zhruba 280 milionů korun.
MF DNES nyní získala dokumenty, ze kterých vyplývá, že to zdaleka není skvělý byznys jen pro pražský Dopravní podnik, ale zejména pro firmu Crowsnest, která SMS jízdenky zajišťuje. Podle smlouvy, kterou má redakce k dispozici, získala firma tuto zakázku za nápadně nadstandardních podmínek a hlavně na pěkně dlouho - na dvacet let. Dopravní podnik dohodu v podstatě nemůže jednostranně vypovědět.
Desetiletá smlouva, která běží od roku 2008, se totiž poté automaticky prodlouží až do roku 2028. K tomu postačí, když jedna ze stran bude chtít dál spolupracovat. To podle oslovených právníků znamená, že pokud například společnost Crowsnest nebude chtít přijít o výdělek, dopravce s tím nic nezmůže.
"Stačí, aby jedna strana měla zájem, a automaticky se smlouva prodlouží. Příklad situace: Dopravní podnik už nebude chtít dál pokračovat, ale bude to chtít Crowsnest. Tím pádem smlouva platí dál," říká právník Jan Černý. Podivnou smlouvu si už nechává prověřit i město.
Čtvrtinová provize je podle odborníků nestandardní
Bývalý generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák, který zakázku podepsal, na ní však nic zvláštního nevidí. "To je otázkou dohody obou smluvních stran. Cena se průběžně upravuje, klesala. Tento projekt nám zvýšil výnosy, a navíc si tuto službu cestující oblíbili," říká.
Dlouhodobá smlouva však skrývá ještě jedno tajemství: výši odměn. Dopravní podnik firmě nechává 25,6 procenta z ceny prodaných jízdenek. V úplných počátcích projektu, když se v roce 2007 zkoušel, mohl podle informací MF DNES podíl připadající zprostředkovateli dosahovat až 46 procent. Od května 2009 podnik nechával Crowsnestu 37 procent a podíl se postupně snižoval až na dnešní hodnotu.
Přesto je podle oslovených odborníků více než čtvrtinová provize nadstandardní. "Odměna pro poskytovatele se u obdobných služeb pohybuje kolem 10 až 15 procent," říká publicista Jan Lodl, který se zabývá službami placení pomocí SMS.
K délce smlouvy ani k výši odměn se společnost Crowsnest nechtěla příliš vyjadřovat s odkazem na smluvní pokutu. Společnost však říká, že podíl, jaký má z jízdenky v Praze, má i u jiných projektů. "Odměna je obvyklá i v jiných projektech SMS jízdenek a u SMS parkovného," říká Jana Jež, předsedkyně představenstva Crowsnestu, která smlouvu podepsala.
Zbývá dodat, že zakázku na SMS jízdenky dostala společnost bez klasického výběrového řízení, ale formou poptávky.