Do škol míří nový předmět, žáci mají pracovat i s 3D tiskárnou

Do škol míří nový předmět, žáci mají pracovat i s 3D tiskárnou | foto:  Michal Šula, MAFRA

Školáci dostanou pilky i 3D tiskárny. Narychlo se připravuje nový předmět

  • 315
Přes padesát škol by mělo už po letních prázdninách začít zkoušet novinku. Jejich žákům v rozvrhu přibude předmět technika. „Chceme to spustit od podzimu. Do pilotního programu bude zařazeno až šedesát škol, které k tomu mají potřebné zázemí,“ říká ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Do škol nechce vrátit jen výuku manuální zručnosti, kterou si rodiče a prarodiče dnešních žáků spojují s předměty jako dílny či pozemky. Děti se mají vedle kladiva či pilky učit pracovat i s moderními technologiemi, jako jsou lasery pro opracování nejrůznějších materiálů či 3D tiskárny.

Zavedení nového učiva prosazoval už jako předseda Asociace malých a středních podnikatelů. Jako čerstvý ministr ještě přišlápl pedál. Má v tom podporu premiéra Andreje Babiše. Ten se už před časem vyjádřil v tom smyslu, že by děti měly mít techniku povinně jednu hodinu týdně.

Pojetí nového předmětu, o jehož zavedení Havlíček usiluje, vychází ze studie, kterou připravil Jiří Dostál z katedry technické a informační výchovy Univerzity Palackého v Olomouci. Ten považuje začlenění technického učiva k ostatním předmětům, například k fyzice, tak jak je tomu nyní, za mylné.

„Věda vytváří představy o tom, jak svět funguje, v technice tyto ideje vyústí v použitelný předmět,“ vysvětluje, proč je nutné techniku oddělit. Počítá přitom s tím, že by se učila i na gymnáziích, jejichž studenty má ve větší míře směrovat na technické obory vysokých škol. Pokud jde o plošné zavedení nového předmětu, je ministr Havlíček velmi optimistický. Představuje si jej ideálně už v roce 2022.

Nic tomu podle něj nebrání. „Design tohoto předmětu prošel oponentními řízeními, pracuje se na něm dva roky,“ říká Havlíček. „Předmět je nádherně popsán, nebude potřebovat vybavit školy speciální místností, je to spojení praktické výuky založené na výpočetní technice, aplikacích a samozřejmě internetu,“ těší se ministr průmyslu, že v horizontu pár let začnou ze škol vycházet technicky mnohem zdatnější absolventi.

Učebny nejsou problém

Nepřekonatelný problém podle něj není ani získat dost učitelů. „Tak jako jsme hledali učitele na angličtinu a informatiku a našli jsme je, tak najdeme učitele na techniku,“ říká Havlíček. Oslovení ředitelé škol však z nového předmětu příliš nadšení nejsou. Ne že by nepřáli dětem lepší technické vzdělání, nemyslí si ale, že to bude jednoduché.

Najít učitele, který by zvládl výuku techniky, je podle ředitele víceletého Gymnázia Nad Alejí v Praze Jiřího Bendy už nyní náročné a do budoucna to lepší nebude. S tím, že aprobovaní učitelé chybějí, ostatně souhlasí i Dostál. „Dílny nemáme, ale s tím bychom si nějak poradili,“ uvažuje dále Benda. Na rozdíl od škol, které mají stěží počítačovou učebnu, disponují i 3D tiskárnou.

Babiš plánuje pumpovat peníze do výzkumu. Technika má být povinný předmět

Největší problém? Kde vzít volnou hodinu, když je rozvrh už nyní na maximu. „Takový nápad se objeví každou chvíli, naposledy to byla branná výchova,“ dodává Benda s tím, že si další samostatný předmět nedovede představit, aniž by se něco jiného z učiva vyškrtlo.

Když Havlíček mluví o hotovém designu nového předmětu, odkazuje na podkladovou studii z listopadu loňského roku. Ta je však spíše zdůvodněním toho, proč techniku na školách učit, ne dokumentem, podle kterého by si učitelé mohli připravit jízdní řád pro školní rok.

„Společně s docentem Dostálem, který je autorem návrhu, s nímž byli premiér Babiš a ministr Havlíček seznámeni a podporují ho, intenzivně rozpracováváme konkrétní obsah výuky,“ říká Aneta Lednová, mluvčí ministerstva školství. Času na to úřad dostal pramálo. Hotovo má být podle ní na konci června. „Pak se setkáme s učiteli, kteří polytechnické vzdělávání již dnes úspěšně realizují v praxi, abychom po konzultaci s nimi obsah dopracovali,“ dodává Lednová.

„Navržené očekávané výstupy učení procházejí nyní ve spolupráci s učiteli ze škol precizací,“ potvrzuje pokračující práci na podobě nového předmětu Dostál. Školy podle něj dostanou v tom, co a jak učit, značnou volnost.

Má-li se pilotní projekt spustit podle plánu ministerstva průmyslu a obchodu už od září, budou mít učitelé na vybraných školách o prázdninách určitě napilno. Školy, které tak dobře vybaveny nejsou, budou u plošného zavádění předmětu potřebovat více času.

„Jedna věc je myšlenka, rozhodnutí, že se nové učivo zavede. Druhá je personální zajištění a třetí zajištění materiální. To musí být vyřešeno ještě předtím, než se myšlenka uvede do praxe,“ říká děkan Pedagogické fakulty Západočeské univerzity Miroslav Randa, která spolu s dalšími pěti vysokými školami připravuje učitele technické výchovy.

Bude nový předmět pro žáky přínosný?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 24. června 2019. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 1192
Ne
Ne 124

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video