SŽDC plýtvala a nevýhodně koupila majetek od drah, zjistil NKÚ

  10:25aktualizováno  10:25
Nejvyšší kontrolní úřad při prověřování hospodaření Správy železniční dopravní cesty za roky 2009 až 2011 odhalil výrazné plýtvání penězi. SŽDC utrácela zbytečně mnoho za pronájem a nákup aut, právní služby nebo ostrahu objektů. Nevýhodně také odkoupila majetek od Českých drah.
Za nákupy a údržbu aut utrácela správa železnic miliony navíc.

Za nákupy a údržbu aut utrácela správa železnic miliony navíc. | foto: Koláž - iDNES.cz

NKÚ spočítal, že průměrné roční náklady na opravu a udržování jednoho automobilu byly u ředitelství SŽDC v kontrolovaném období téměř 80 tisíc korun, což je o 241 procent víc než u jiných kontrolovaných složek firmy.

Správa železnic se brání, že rozdíl v ceně údržby je daný tím, že provoz a údržba vozidel vyšší střední třídy určených pro nejvyšší představitele je nákladnější. "Náklady na opravy a provoz takového automobilu bývají podstatně větší než u běžných služebních vozidel," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Ředitelství si také některé vozy pronajímalo, v letech 2009 až 2011 za to zaplatilo tři miliony korun. I u těchto pronájmů kontroloři narazili na zbytečné utrácení. Nájemné se například odvíjelo od počtu dnů. SŽDC tak zaplatila za 436 dnů pronájmu jednoho auta 830 tisíc korun, přestože vůz skutečně jezdil jen 146 dnů.

Využití dalších dvou aut kontroloři prověřit nemohli, protože příslušné doklady prý někdo z ředitelství "neúmyslně skartoval".

Ředitelství SŽDC pak čtyři pronajímané vozy odkoupilo za 2,3 milionu korun. Za jejich předchozí pronájem přitom už zaplatilo 1,9 milionu. Výhodnost tohoto kroku je podle kontrolorů pochybná. Například jeden z těchto vozů byl dva roky starý a měl najeto 113 tisíc kilometrů. Ředitelství za jeho předchozí pronájem zaplatilo 786 tisíc korun, odkoupilo ho pak za 595 tisíc. Ceníková cena tohoto auta přitom byla 905 tisíc korun.

Drahé pronájmy vozidel vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Tesař tím, že v pronájmu jsou zahrnuty i další služby, například pojištění a údržba, které si jinak majitel auta hradí sám.

Správa železnic platila právníkům skoro pět tisíc na hodinu

Kontroloři také zjistili, že stát prostřednictvím SŽDC v roce 2008 zaplatil téměř 12 miliard korun za odkup majetku Českých drah. Tento majetek přitom dráhy získaly o pět let dříve bezplatně.

Dalších 41 miliard vyplatil stát v letech 2005 až 2011 na splacení závazků, které na SŽDC přešly z bývalé státní organizace ČD. K jejich úhradě přitom měly podle zákona sloužit výnosy z hospodaření s majetkem bývalých ČD. Ty na to ale byly příliš malé.

SŽDC se brání tím, že jako státní organizace nerozhoduje o převodu majetku. O nákupu prý rozhodla vláda v roce 2008 a cena vycházela z tržní ceny stanovené na základě znaleckého posudku.

Podle NKÚ se ředitelství správy železnic chovalo nehospodárně i při uzavírání smluv na poskytování právních služeb. Na základě rámcové smlouvy jich v kontrolovaném období podepsalo dvacet šest. Jedenáct z nich přitom ředitelství uzavřelo bez řádného odůvodnění s uchazečem, který nabídl nejvyšší cenu, tedy 4 800 korun na hodinu. Tento uchazeč tak inkasoval téměř 17,4 milionu korun, což představovalo 75 procent všech peněz vyplacených na základě této rámcové smlouvy.

Hodinové sazby pro právní zástupce se podle SŽDC lišily u jednotlivých kauz. Vysoké částky pro některé právníky ředitelství vysvětluje nutným zohledněním úzké specializace na danou problematiku v některých případech.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otroku, pošli výplatu. České studentky si našly na internetu novou obživu

ilustrační snímek

Bohatí cizinci začali díky sociálním sítím využívat nečekaných služeb českých vysokoškolaček. Nejde přitom o žádnou...

Kdyby každý plul jako Greta, zničí přírodu víc než letadla, tvrdí mořeplavec

Rudolf Krautschneider

Švédská aktivistka Greta Thunbergová se vydává z Velké Británie do New Yorku na jachtě, aby ostatním demonstrovala...

Slováci se baví. Trapas tiskové mluvčí vyústil ve zrušení celého odboru

SLOVÁCI SE BAVÍ: Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své...

Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své zaměstnankyně Barbory Palovičové z minulého měsíce. Tisková...

Do Španělska uprchlíky nepovezeme, vzkázali aktivisté z lodi Open Arms

Loď se 147 africkými migranty čekala v mezinárodních vodách asi 50 kilometrů od...

Humanitární loď Open Arms, která se 107 migranty na palubě kotví přes dva týdny u italského ostrova Lampedusa, odmítla...

Veřejná omluva. Čeští turisté podstoupili na Bali očistnou ceremonii

ČEŠI ZNEUCTILI CHRÁM: Český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Obyvatele ostrova Bali pobouřilo video, které dokládá, že český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Další z rubriky

Lesníci na Šumavě střílejí víc jelenů, chrání tak nově vysazené stromky

Kvůli ochraně přirozené i umělé obnovy lesa snižují správci Vojenských lesů i národního parku Šumava stavy zvěře. V...

NÚKIB o útoku na českou diplomacii senátorům nic neřekl, hájí se ředitel

Šéf Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost Dušan Navrátil.

Ředitel Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost Dušan Navrátil na jednání předsednictva Bezpečnostní...

Stavba D35 zničí silnice v okolí, cena oprav se odhaduje na dvě miliardy

Začátek stavby další etapy dálnice D35 z Časů do Ostrova

Chystaná stavba dvou úseků dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova bude znamenat obrovskou zátěž pro silnice i pro...

Najdete na iDNES.cz