Škromachovým návrhem se zabývají právníci, do legislativního procesu by ho mohl podat počátkem příštího roku. Senátor považuje za extrémní situaci, kdy cyklisté mohou ve správním řízení přijít o řidičské oprávnění. Podle Škromacha by měla být prevence zaměřená především na řidiče motorových vozidel.
„Pod vlivem alkoholu jsou mnohem nebezpečnější. Cyklista ohrožuje sám sebe a pro ostatní je nebezpečný minimálně. Je to stejné jako s chodcem, který může v opilosti vstoupit do vozovky,“ obhajuje svůj návrh senátor za Hodonínsko.
Požádal proto právníky, aby posoudili všechny možnosti k vypracování konečného návrhu na změnu legislativy. „Spočívala by v tom, že by byl alkohol u cyklisty, bruslaře nebo jezdce na koni brán v potaz pouze tehdy, pokud by se stal účastníkem dopravní nehody. V takovém případě by byl u něj alkohol přitěžující okolností,“ uvedl senátor.
Na kolo bez piva?Když mohou toto procento alkoholu mít v některých evropských zemích i řidiči, tak proč to proboha u nás nemohou mít ani cyklisté? pozastavuje se v bloggu cyklista Tomáš Flaška. |
„Konkrétně na jižní Moravě se setkáváme s tím, že lidé vyjedou na vinařské cyklistické stezky, kde si dají pohárek vína, a policisté jim pak měří alkohol, i když se nic nestane. Donesly se ke mně i případy, kdy se parta kamarádů staví na pivo do hospody, a sotva sednou na kolo, už na ně čekají policisté,“ řekl.
Vyškovský senátor za ČSSD Ivo Bárek Škromacha chápe, nicméně by podle něj neměl pít nikdo, kdo jede po silnici. Podle Bárka není ideální, pokud někdo jede na košt vína na kole, ale vlastně nemůže pít. „Mělo by se to v tomto případě nějak ošetřit. Na druhé straně by ale neměl požít alkohol nikdo, kdo jede po normální silnici mezi ostatními vozidly a může způsobit nehodu,“ řekl ČTK Bárek.
Toxikolog: Na stezkách by se měla určitá hladina tolerovat
Podle toxikologa pražské Nemocnice Na Bulovce Jaroslava Zikmunda je stíhání cyklistů při rekreačním ježdění nesmysl. „Je nutné rozlišit, kde se cyklista pohybuje. Na silnici, kde je hustý provoz, ohrožuje hlavně sebe. Je nutné k tomu přistupovat individuálně,“ řekl pro iDNES.cz Zikmund. Mělo by se podle něj uvažovat o zrušení nulové tolerance po vzoru některých okolních zemí.
„V Německu došli k tomu, že na cyklostezkách a mimo silnice je cyklista neschopen ovládat bezpečně kolo až při 1,6 promile. Na silnicích ale samozřejmě nemá co dělat. Při normální rekreační nenáročné jízdě nevidím důvod, proč po jednom pivu někoho pokutovat,“ vysvětlil Zikmund.
Problém vidí také v některých případech, kdy strážníci kontrolují cyklisty ihned po nasednutí na kolo. Aby byla dechová zkouška průkazná, měl by kontrolovaný dýchat až po půlhodině čekání, ne okamžitě po konzumaci. Podle Zikmunda to často neví ani strážníci, ani cyklisté. „Jsem proto zastáncem nějaké určené hladiny, která se bude tolerovat,“ dodal.
Souhlasí s ním i Michal Šindelář, který je předsedou cyklistického sdružení Brno na kole. Ten tvrdí, že když policisté uplatňují nulovou toleranci alkoholu, porovnávají dvě neporovnatelné situace řidičů aut a řidičů jízdních kol. „Alkohol u cyklistů by se měl posuzovat podle společenské nebezpečnosti. Na kole by lidé s půl promile nebo jedním promile v krvi jezdit klidně mohli, jsou nebezpečení pouze sobě, ale svému okolí jen minimálně,“ řekl pro iDNES.cz Šindelář.