Pošta pustila na pobočky politickou reklamu, shlíží z ní Fischer

  15:09aktualizováno  16:11
Kampaň před prezidentskými volbami pronikla i na pobočky České pošty. Ta vůbec poprvé svolila k předvolební politické reklamě. Zatím jí využívá jen Jan Fischer. Jeho plakáty visí od začátku října na dvou třetinách poboček v celé zemi.

Plakáty Jana Fischera na pobočce pošty v Praze 1 | foto:  Petr Topič, MAFRA

"Je to první reklama, která může mít nějaký politický kontext," řekl iDNES.cz mluvčí podniku Ivo Mravinac.

Plakáty kandidáta na prezidentský úřad Jana Fischera visí na necelých dvou tisících z 3 400 poboček. V Praze je na dvaceti místech Fischerův plakát ve formátu A1 (594 krát 841 mm), což je větší vypodobnění než na ostatních pobočkách.

Česká pošta si s politikou ve své novodobé historii zavdala už jednou. Tehdy to ovšem nebyla předvolební kampaň. V roce 2010 se na pobočkách objevila reklama na knihu rozhovorů s Petrem Nečasem, který se ještě téhož roku stal českým premiérem. "Tehdy to nebylo tak napřímo jako nyní. Šlo o reklamu na produkt spojený s politicky exponovanou osobou," tvrdí Mravinac.

Reklamní plochu na pobočkách pro Českou poštu čtvrtým rokem prodává firma Media Master. Podle jejího ředitele Ivana Hyžáka je Česká pošta na politickou reklamu citlivá a dosud odmítala, aby její prostor firma prodávala stranám nebo lidem s politickými ambicemi. Výjimku udělala až nyní, a i tak chtěla předem vidět podobu kampaně.

Oslovili více kandidátů, reagovali jen dva

Přesto s jejím rozhodnutím někteří návštěvníci poboček nesouhlasí. "Je to státní podnik! Tak proč Fischera, proč ne třeba pan Zeman? Nebo Schwarzenberg?," napsal do redakce jeden ze čtenářů, jimž se přístup pošty nelíbí.

"Domníváme se, že tato kampaň neodporuje ani zákonům, ani etickým principům. Je to stejné, jako když visí politická reklama ve vozech či prostorách státního dopravce nebo státního či polostátního podniku," vysvětlil Mravinac.

Reklamu hájí také tím, že Media Master oslovil více kandidátů. "Nabídku jsme odeslali všem prezidentským kandidátům, na které jsme se dokázali nakontaktovat. Zareagovali dva. V této chvíli máme jednu objednávku, která už běží, a další je rozpracovaná," doplnil Hyžák.

Mluvčí Fischerovy kampaně Jana Víšková řekla, že tato forma reklamy stojí měsíčně 1 milion a 450 tisíc korun.  Plakáty na poštovních pobočkách budou do 15. prosince. Celkem tak Fischera vyjdou na 3 miliony a 625 tisíc korun.

"Hledali jsme takové marketingové kanály, které budou nové, blíže k občanům, případně ne tolik využívané pro politickou prezentaci. Obdobně jako plochy České pošty jsme poptávali plochy u ČSA, u autobusových dopravců nebo zástupců sítí multikin," uvedla Víšková.

Z reklamy má pošta miliony korun ročně

Česká pošta za prodej veškeré reklamy inkasuje ročně v řádech jednotek milionů korun. "Výnosy z reklamy nepřesáhnou ročně 10 milionů korun. Zájem o reklamní plochy není nijak překotný," informoval Mravinac. O reklamu v prostorách České pošty mají zájem třeba supermarkety, jež mají své provozovny poblíž poštovních poboček.

Peníze jsou součástí tržeb České pošty. Kromě reklamy si podnik přivydělává například také prodejem individuálních poštovních známek (více o známkách na míru čtěte zde).

Podle srpnových informací podniku činily celkové tržby za letošní první pololetí 10,033 miliardy korun. Po odečtení nákladů hospodaření podniku skončilo kladně, ziskem 460 milionů korun.

Mají být ve státních firmách politické reklamy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 6. listopadu 2012. Anketa je uzavřena.

NE 586
ANO 101

  • Nejčtenější

Skončíte s rozdrceným tělem a roztříštěnými kostmi, hrozí čínský prezident

Čínský prezident Si Ťin-pching na návštěvě Nepálu pohrozil, že kdokoliv se pokusí rozdělit Čínu, skončí s "rozdrceným...

Syrská armáda se přesouvá k severním hranicím, aby odrazila turecký útok

Jednotky syrských vládních vojsk se přesouvají na Kurdy ovládaný sever země, kde mají "čelit turecké agresi vůči...

Zeman nastoupil v doprovodu dcery do nemocnice, zůstane tam do neděle

Prezident Miloš Zeman přijel v doprovodu ochranky a své dcery Kateřiny na interní kliniku Ústřední vojenské nemocnice v...

Johnson neprosadil dohodu s EU. Pak si řekl i neřekl o odklad brexitu

Dolní komora britského parlamentu na sobotním mimořádném zasedání neschválila návrh dohody o brexitu. Vláda premiéra...

Pusťte mě ven, volal mrtvý muž z hrobu. Pozůstalí se jen smáli

Pohřeb irského vojáka Shaye Bradleyho byl v mnoha ohledech velmi neobvyklý. Po umístění rakve se z hrobu začal ozývat...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Koučem hokejistek v Americe. Klení povoleno, vztahy přísně zakázány

Kluka z Ostravy očaroval New York, kde natrefil na pozoruhodnou práci. Ivo Mocek koučuje tým Metropolitan Riveters v...

  • Další z rubriky

Po Rathovi nastoupili do vězení i manželé Kottovi. Odsedět si mají 6 let

Manželé Petr a Kateřina Kottovi v pondělí nastoupili do vězení v Ruzyni, kde si bude každý z nich odpykávat šest let za...

Letní teploty ještě nekončí, tento týden bude až 23 stupňů

Velmi teplý ráz počasí z posledních dnů bude pokračovat i tento týden. Teploty při nízké oblačnosti překročí dvacítku,...

Nejčastější jména dětí jsou Eliška a Jakub, narodili se i Šanel či Loki

Nejčastější jména, která rodiče dávají svým dětem, jsou nadále Eliška a Jakub. Vyplývá to z údajů Českého statistického...

Redaktoři ČT nesmí být očividně nositeli politických postojů, řekl Zaorálek

Ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD řekl, že za spory o výroční zprávy České televize se ve skutečnosti skrývá něco...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz