Plakáty Jana Fischera na pobočce pošty v Praze 1

Plakáty Jana Fischera na pobočce pošty v Praze 1 | foto: Petr Topič, MAFRA

Pošta pustila na pobočky politickou reklamu, shlíží z ní Fischer

  • 175
Kampaň před prezidentskými volbami pronikla i na pobočky České pošty. Ta vůbec poprvé svolila k předvolební politické reklamě. Zatím jí využívá jen Jan Fischer. Jeho plakáty visí od začátku října na dvou třetinách poboček v celé zemi.

"Je to první reklama, která může mít nějaký politický kontext," řekl iDNES.cz mluvčí podniku Ivo Mravinac.

Plakáty kandidáta na prezidentský úřad Jana Fischera visí na necelých dvou tisících z 3 400 poboček. V Praze je na dvaceti místech Fischerův plakát ve formátu A1 (594 krát 841 mm), což je větší vypodobnění než na ostatních pobočkách.

Česká pošta si s politikou ve své novodobé historii zavdala už jednou. Tehdy to ovšem nebyla předvolební kampaň. V roce 2010 se na pobočkách objevila reklama na knihu rozhovorů s Petrem Nečasem, který se ještě téhož roku stal českým premiérem. "Tehdy to nebylo tak napřímo jako nyní. Šlo o reklamu na produkt spojený s politicky exponovanou osobou," tvrdí Mravinac.

Reklamní plochu na pobočkách pro Českou poštu čtvrtým rokem prodává firma Media Master. Podle jejího ředitele Ivana Hyžáka je Česká pošta na politickou reklamu citlivá a dosud odmítala, aby její prostor firma prodávala stranám nebo lidem s politickými ambicemi. Výjimku udělala až nyní, a i tak chtěla předem vidět podobu kampaně.

Oslovili více kandidátů, reagovali jen dva

Přesto s jejím rozhodnutím někteří návštěvníci poboček nesouhlasí. "Je to státní podnik! Tak proč Fischera, proč ne třeba pan Zeman? Nebo Schwarzenberg?," napsal do redakce jeden ze čtenářů, jimž se přístup pošty nelíbí.

"Domníváme se, že tato kampaň neodporuje ani zákonům, ani etickým principům. Je to stejné, jako když visí politická reklama ve vozech či prostorách státního dopravce nebo státního či polostátního podniku," vysvětlil Mravinac.

Reklamu hájí také tím, že Media Master oslovil více kandidátů. "Nabídku jsme odeslali všem prezidentským kandidátům, na které jsme se dokázali nakontaktovat. Zareagovali dva. V této chvíli máme jednu objednávku, která už běží, a další je rozpracovaná," doplnil Hyžák.

Mluvčí Fischerovy kampaně Jana Víšková řekla, že tato forma reklamy stojí měsíčně 1 milion a 450 tisíc korun.  Plakáty na poštovních pobočkách budou do 15. prosince. Celkem tak Fischera vyjdou na 3 miliony a 625 tisíc korun.

"Hledali jsme takové marketingové kanály, které budou nové, blíže k občanům, případně ne tolik využívané pro politickou prezentaci. Obdobně jako plochy České pošty jsme poptávali plochy u ČSA, u autobusových dopravců nebo zástupců sítí multikin," uvedla Víšková.

Z reklamy má pošta miliony korun ročně

Česká pošta za prodej veškeré reklamy inkasuje ročně v řádech jednotek milionů korun. "Výnosy z reklamy nepřesáhnou ročně 10 milionů korun. Zájem o reklamní plochy není nijak překotný," informoval Mravinac. O reklamu v prostorách České pošty mají zájem třeba supermarkety, jež mají své provozovny poblíž poštovních poboček.

Peníze jsou součástí tržeb České pošty. Kromě reklamy si podnik přivydělává například také prodejem individuálních poštovních známek (více o známkách na míru čtěte zde).

Podle srpnových informací podniku činily celkové tržby za letošní první pololetí 10,033 miliardy korun. Po odečtení nákladů hospodaření podniku skončilo kladně, ziskem 460 milionů korun.

Mají být ve státních firmách politické reklamy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 6. listopadu 2012. Anketa je uzavřena.

NE
NE 586
ANO
ANO 101

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video