Loňský tragický požár v Českém Švýcarku ukázal, jak důležitou roli hraje hašení ohně ze vzduchu. Právě vrtulníky či letouny z Itálie byly nepostradatelnými pomocníky, kteří s rozsáhlým a devastujícím ohněm v národním parku bojovaly. Náročnost zásahu v terénu opět prověřil čtvrteční požár u Pravčické brány. Oheň se naštěstí rychle podařilo dostat pod kontrolu.
V pátek na hradeckém letišti společnost DSA, která v kraji zajišťuje i leteckou záchranou službu, ukázala, jak náročné takové hašení je. Do cvičení likvidace požáru se zapojila i téměř dvacítka hasičů z Liberce a Nymburka.
Může být plněný z hydrantů nebo cisterny
Krátce po 13. hodině již před hangáry na hradeckém letišti stojí připravený jednomotorový vrtulník AS 350 B3e. Takový stroj je schopný v podvěsu odnést stejně nákladu, kolik sám váží, tedy až 1 300 kilogramů. K pátečnímu výcviku posloužil vak JUTA HAS VAK 1000, který pojme až 1 000 litrů vody.
Několik stovek metrů od vrtulníku stojí zaparkovaná dvě hasičská auta, od nich se táhnou hadice, které již pečlivě plní nachystané vaky. „Ty tedy bude zapojovat,“ říkají si mezi sebou pokyny hasiči. Mezitím se ze země zvedá vrtulník a pomalu se přibližuje k několika již naplněným vakům.
Ředitel společnosti JUTA, která vaky vyrábí, Radek Lanč pro iDNES.cz popsal, že na rozdíl od policejních bambi vaků nemusí být plněn například z přehrady či v závěsu pod vrtulníkem z hadice.
V Českém Švýcarsku u Pravčické brány hořel les. Policie zadržela jednoho člověka |
„Když bambi vak položíte, tak se překlopí. Proto musí být v závěsu ve vzduchu. Náš vak ale nemá žádnou vnitřní konstrukci a je samonosný, a to díky dvojité napěněné stěně. Může stát kdekoliv na místě,“ vysvětluje rozdíl s tím, že může být plněný z hydrantů nebo cisterny.
Lanč současně zdůraznil, že se nejedná o konkurenci bambi vaků.„Je to bezpečnější a příjemnější i pro hasiče, protože nestojí pod vakem. Další věcí je, že si mohou napustit několik vaků dopředu a vrtulníky je mohou pouze nabírat,“ doplňuje.
Dokážeme se trefit na metr, říká pilot
Mezitím se pilot Daniel Tuček s vrtulníkem šteluje nad hasiči a nabírá první vak. Pro několik hasičů, kteří vaky k letounu poutají, to není zrovna příjemná chvíle. Stroj nad nimi víří prach a posekanou trávu, která léta v daný moment všude.
Poté, co je všechno na svém místě, pilot vyráží na cestu. Jednou obletí letiště a letí hasit. Cílem je zasáhnout dýmovnici, která hoří nedaleko hasičských vozů. Pilotovi nedělá problém z výšky několika metrů se trefit přesně na cíl.
Zapálil jsem České Švýcarsko. Policii se údajně přiznal žhář z národního parku |
„Na to jsme školení. Piloti, kteří mají na hašení oprávnění, jsou trénovaní, aby zásah vedli přesně,“ vypráví pilot Tuček s tím, že jde o výhodu vrtulníků ve srovnání s letadly, která se trefují z velké výšky. „My se dokážeme trefit na metr,“ říká spokojeně.
Tuček současně uvádí, že z pohledu pilota dolů pod vrtulník nevidí. „Při čekání na vak dolů nevidím, možná něco v zrcátkách. Oči mi dělá kolega, který je dole a naviguje mě do vysílačky,“ říká Tuček z DSA s tím, že u daného vaku nemusí být v letounu druhý pilot, jelikož obsluhu zvládne jeden.
Pilot mimo jiné vysvětluje, že při hašení velkých požárů je nutné trefovat okraje, aby se požár nešířil. „Poté se hasí jedno místo, zbytek se nechává vyhořet. Jeden vrtulník ale nic nezmůže, možná tak při požáru nějakého domu,“ podotýká s tím, že někdy je nutné při nebezpečí cestou vak odhodit.