Poslechněte si celý rozhovor s novinářem Hejdukem v Kontextu:
Do soutěže se loni přihlásila sdružení kolem firmy PORR, Subterra a Strabag. PORR odevzdal nabídku s cenou 27,7 miliard, následovala Subterra s bezmála 30 miliardami a nakonec Strabag, který by úsek Olbrachtova - Nové Dvory postavil za 31 miliard. Toto září rozhodl Dopravní podnik (DPP), že ze soutěže vyřazuje PORR a výhra připadá druhé Subteře.
Adam Hejduk |
PORR se hájí, že chyby v harmonogramu opravil a takzvaně „podezřele nízkou cenu“ obhájil. Nápravu vyhodnotilo DPP jako nedostatečnou. Na celý rozhodovací proces platí tvrdé embargo na základě zákona o veřejných zakázkách a obrázek si můžeme utvořit jen na základě jedné strany.
„Chyby, a to jak mimořádně nízkou cenu, tak chyby v harmonogramu, měla Subterra i PORR. Dopravní podnik našel vady v obou a tím pádem označil za podezřele nízkou cenu i třicetimiliardovou nabídku, která je ještě o 5,5 miliardy jako vyšší, než je ten odhad,“ říká redaktor pražské redakce MF DNES Adam Hejduk, který se dění okolo stavby metra D podrobně věnuje.
Původní odhad nákladů DPP na stavbu činil 24,5 miliardy.
Proč chce Praha metro o dvě miliardy dražší? Tendr provází podivné okolnosti |
Další aspekt zakázky, která vyvolává pochybnosti, je požadavek na „sladění posudků“ Metroprojektu, který navrhl celou zakázku, a IDS, který se stará o stavební dozor. Potom, co údajně PORR napravil chyby, vysloužil si pozitivní verdikt od první zmíněné firmy. Podle zjištění Adama Hejduka a jeho kolegy z MF DNES Václava Janouše kontaktovalo DPP Metroprojekt s tím, aby sjednotil závěr s IDS, což firma odmítla jako ohrožení nezávislosti.
„I kdybychom odhlédli od toho, že mohl Dopravní podnik rozhodnout podle nějakého klíče, kdy mu prostě třeba větší počet posudků převážil ten jeden, který říkal, že je to v pořádku, tak tam stejně zůstává zvláštní stín výzvy k tomu slaďování. Ať to dopadne jakkoliv, tento prvek je v soutěži zvláštní,“ myslí si Hejduk.
„Zda něco bylo v nepořádku, nakonec bude muset říct Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, k němuž námitky v dalším týdnu pravděpodobně doputují. Od čtvrtka minulý týden, kdy dopravní podnik námitky zamítl, běží desetidenní lhůta,“ říká.
Sdružení PORR čarovalo s cenami v nabídce na metro D, vysvětlil v posudku DPP |
„Teď k tomu podle mého názoru rozhodně důvod není, byť k tomu spousta politiků Zdeňka Hřiba vyzývá. Z jediného prostého důvodu by ale neměl dělat žádná velká gesta nikdo - zatím se neprokázalo, že došlo k něčemu nezákonnému nebo že je něco špatně. Pořád jsme ještě v tvrdě konkurenčním boji o zakázku zcela v souladu s praxí, kdy firmy, které nevyhrály, se snaží bránit,“ domnívá se.
Jaké další nesrovnalosti byly v nabídkách? Co vůbec je „podezřele nízká cena“? Kdo je odpovědný za dění a problémy v Dopravním podniku? Proč předložené reference stavbyvedoucích a dalších pracovníků Subterry probouzí pochyby? Proč je mezi uchazeči lítý boj o zakázku a proč tolik záleží na tom ji získat? Poslechněte si podcast Kontext, kde se dozvíte víc!