Odpůrci stavby poukazovali v kasační stížnosti například na domnělou systémovou podjatost úředníků magistrátu, a to s ohledem na vyjadřování pražských politiků.
„Stěžovatelé neprokázali, ani netvrdili, že by na úřední osoby byl činěn ze strany vedení města tlak, aby rozhodovaly v rozporu s odbornými (závaznými) stanovisky či na základě neúplné stavební dokumentace. Ani z obsahu spisu nic takového nevyplývá,“ stojí v rozsudku.
Další námitky se týkaly například umístění pilotové stěny u bytového domu v Kovařovicově ulici nebo údajného zahájení stavby před vydáním stavebního povolení. Výhrady proti pilotové stěně měli stěžovatelé podle rozsudku uplatnit ve stavebním řízení. K druhé námitce správní soud uvedl, že šlo o geologický průzkum, nikoliv stavbu samotnou.
Nechybovali jsme, věří dopravní podnik. Brání se zrušení zakázky na metro D |
Odpůrci stavby původně podali žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě, kde působí specializovaný senát pro nejvýznamnější projekty budované v režimu liniového zákona. NSS však už dříve dospěl k závěru, že metro mezi takové projekty nepatří. Žalobu tak projednával a zamítl správní úsek Městského soudu v Praze.
„Rozhodnutí soudu pochopitelně vítáme. Postupně se nám daří odbourat veškeré byrokratické překážky, které vstupují do cesty této v současné době největší dopravní investici za desítky miliard zahájené v minulém volebním období,“ okomentoval rozhodnutí NSS primátorův náměstek Zdeněk Hřib.
Podle ředitele DPP Witowského byl podnik od počátku přesvědčen o tom, že všechny legislativní procesy ke stavebnímu povolení byly v pořádku. „Mám radost, že to nyní potvrdil i Nejvyšší soud. Pominulo tak poslední riziko a my můžeme pokračovat ve výstavbě prvního úseku Pankrác - Olbrachtova a pevně věřím, že brzy i navazujícího druhého úseku,“ uvedl.
Modrá linka metra D má propojit Písnici s náměstím Míru a tím odlehčit dopravě na jihu hlavního města. Příprava stavby se potýkala s řadou problémů a sporů. Ve výstavbě je nyní kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, který je nejsložitější vzhledem ke stavbě přestupního uzlu na trase C. Dopravní podnik počítal s tím, že letos v říjnu plynule naváže stavbou druhého úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory.
Antimonopolní úřad však zrušil zadávací řízení na druhou část trasy. Rozkladem proti rozhodnutí, který podal pražský dopravní podnik, by se měl nyní zabývat předseda úřadu Petr Mlsna.