Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvMladá dívka na řetízkovém kolotoči, děti hrající si ve sněhu, ale také osamocený důchodce, lidé v rouškách a zdravotnice v respirátoru a dalších ochranných pomůckách.
Kontrastem záběrů nyní zakázaných či omezených volnočasových aktivit a lidí bojujících s epidemií koronaviru se úřad vlády a ministerstvo zdravotnictví rozhodlo propagovat očkování na koronavirus. Na konci třicetisekundového klipu se divák dozví, že Česko začalo očkovat zdravotníky a seniory. A že první vakcíny do země dorazily v sobotu 26. prosince.
To vše za přednesu prvních dvou slok Jitřní písně. Na ty pak navazuje dovětek přibližující hodnotu očkování. „Vakcinace je nejefektivnější způsob, jak dlouhodobě zastavit šíření epidemie u nás i ve světě. Očkování pomohlo už v minulosti ke snížení či dokonce vymýcení řady nemocí (například pravých neštovic, dětské obrny, záškrtu),“ dodává pak úřad vlády na svých webových stránkách.
Spot v těchto dnech vysílají tři celoplošné televizní stanice – Česká televize, Nova a Prima. Jde o první výstup iniciativy kolem Asociace Public Relations Agentur (APRA) a Asociace komunikačních agentur (AKA), které vládě nabídla zdarma své služby.
„Spot byl vytvořen za nestandardně krátkou dobu a v současné době si už Úřad vlády sám koordinuje, kdy a kde a v jakém rozsahu bude zveřejněn,“ popsala mluvčí iniciativy Pavla Mudrochová.
V tomto okamžiku tak jde jen o první vlaštovku, na začátku ledna pořádá iniciativa takzvaný hackaton, během kterého vytvoří návrh komunikační strategie zahrnující reklamu, PR, digitální řešení i spolupráci s influencery. „Výsledný návrh kampaně pak předložíme státu, jestli jej přijmou,“ dodala Mudrochová.
Kontroverze kolem kampaně
Nejde o první snahu očkování propagovat. Na začátku měsíce publikovalo ministerstvo zdravotnictví v několika tištěných médiích reklamu, ve které vyvracelo časté mýty ohledně vakcinace.
Tu ale mnoho expertů kritizovalo. Nejvýraznější část inzerátu totiž tvořily výroky, které resort poté menším písmem vyvracel. „Titulky čtou lidé ponejvíce. Tyto dva si spojí a budou se domnívat, že to je inzerát proti očkování,“ vysvětlila tehdy vedoucí katedry Marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová.
V textu jsou pak zopakované dezinformace, které si podle ní lidé zapamatují i s tím, že byly podepsané ministerstvem zdravotnictví. Vizuální zpracování také není ideální. „Jehla lidi vystraší, vzbuzuje nepříjemné emoce. To je odradí od přečtení textu,“ dodala.
Kampaň poté zkritizoval i premiér Andrej Babiš, resort zdravotnictví se bránil, že kampaň spustil svépomocí za vlastní prostředky. Poté vypsal výběrové řízení na očkovací kampaň.
Ani tento krok se ale nesetkal s úspěchem. Poté, co APRA a AKA zaslaly resortu otevřený dopis, ve kterém výběrové řízení kritizovaly, resort jej zrušil a slíbil spolupráci právě s těmito asociacemi.