Magistrát, který promenády u řeky opravil za několik stovek milionů korun, přitom ještě loni v říjnu sliboval, že se klidové zóny pro Pražany co nejvíce rozšíří.
"Jsem z toho rozčarovaná. Měla to být oáza klidu a dopadlo to takhle... Byla bych mnohem radši, kdyby tam vůbec žádná parkovací místa nebyla," zlobí se starostka Prahy 2 Jana Černochová na nové parkoviště na Rašínově nábřeží.
Radnice však o náplavkách nemůže rozhodovat. Spravuje je Technická správa komunikací (TSK), která je pronajala firmě Parking Praha.
Konec bezpečné cyklotrasy
"Naší hlavní náplní je starat se o komunikace, jejich údržbu, nikoli o pronajímání kaváren a restaurací. Proto jsme se rozhodli, že náplavky pronajmeme," vysvětlil mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Částku, kterou společnost vybere, ale odmítl upřesnit.
Parkovací místa pár metrů od řeky byla součástí vítězného projektu. "Z náplavek ale rozhodně nebude jedno velké parkoviště," upozornil Mrázek.
Náplavky jako dobrý byznys
V místech, která magistrát za výrazné finanční podpory Evropské unie rozšiřoval na klidové zóny pro Pražany, se nakonec našlo i 160 míst pro auta. A zpoplatněna jsou i "přístavní místa" lodních a rejdařských společností.
Miliony korun vybraných za nájem však neplynou do městské kasy, jak by se dalo předpokládat, ale končí v soukromých rukou.
"V prosinci nám sdělili, že nebudeme platit poplatky za zábor pozemku, jako tomu bylo u Technické správy komunikací, ale běžné nájemné. A to zpětně i za prosinec," postěžoval si jeden z lodních dopravců, který si kvůli obavám z pomsty nepřeje být jmenován. Redakce však má jeho jméno k dispozici.
Tisíckrát víc na nájem
Lodníkům tak přes noc stoupl nájem stejného místa více než tisícinásobně. "Platili jsme jak kdo, dvacet až čtyřicet tisíc, najednou bez varování platíme šest set až sedm set tisíc za rok a nikde nemáme jistotu, že za rok to nebude ještě víc. Oni mohou de facto všechno," řekl lodník. Obrovskou částku vyvážil nový správce aspoň malým bonusem – vyváží odpadky a uklízí zdarma. "Jenomže tyto služby stály tak padesát tisíc ročně," podotkl lodník.
Pavel Uher ze společnosti Parking Praha, která má obě náplavky na starosti, se však námitkám lodních dopravců brání.
"Nevím, jestli jsme jim navýšili poplatky, vyměřili jsme jim zkrátka nájem, který jsme stanovili naším odborným výpočtem. Vychází z obecních cen, které platí například pro předzahrádky či zábory veřejných prostranství na Praze 1 a 2 a jsou dokonce na dolní hranici poplatku," oponuje Uher.
Na parník s metrem
Technická správa komunikací a Parking Praha totiž měří jiným metrem. "Předešlý správce nám účtoval jeden či dva metry čtvereční, tedy přesně prostor, na kterém parníky vyklopí svůj můstek pro nalodění a vylodění svých zákazníků, Parking Praha si přeměřil loď celou od přídě až po záď," vysvětlil lodník. A tak má vlastně rejdař v nájmu celý kus nábřeží, o který se loď opírá.
Zábor jednoho metru čtverečního na veřejném prostranství stojí na Praze 1 osmdesát korun za měsíc.
Lodní společnosti tak novému správci platí tolik, jako kdyby každá z nich provozovala na molu například celoročně restaurační zahrádku o velikosti tří volejbalových hřišť.
Nový hospodář na náplavkách se nezamlouvá ani majiteli památkově chráněné restaurace Vltava. Podnikatel Jan Soukup dokonce odmítl podepsat s novým správcem smlouvu, která mu v jeden den zvýšila nájem o tisíce.
"Taková cena je pro mě nepřijatelná, jako podnikatel bych skončil. Podal jsem podnět k prošetření i na brněnský úřad pro hospodářskou soutěž," uvedl Soukup.
Společnost Parking Praha je dceřinou společností firmy Navatyp, která v minulosti čelila několika podezřením, že dostává od radnice Prahy 1 jednu zvýhodněnou zakázku za druhou.
Parkoviště by mohla časem zmizet
Na náplavkách byla parkovací místa vždycky, brání se město. "Teď jen parkoviště dostalo režim," říká ředitel odboru dopravy na magistrátu Jan Heroudek.
Ale ještě v minulém roce se mluvilo o tom, že z náplavek budou skutečné klidové oázy. Proč tam tedy vůbec musí auta parkovat?
Technická správa komunikací, která náplavky pronajala, si do své soutěže podmínku o tom, že tam parkoviště nesmějí být, nezadala. To znamená, že pronajímatel šel do výběrového řízení s určitou ekonomickou rozvahou – peníze, které dá za nájem, se mu také musí vrátit.
Takže tam parkoviště bude navždy?
V budoucnosti by tam třeba být nemusela. Náplavky nyní určité peníze vydělají, díky tomu se klidové zóny ještě dovybaví.
Myslíte si, že město tímto pronájmem získá více peněz?
Předtím, než TSK náplavky pronajalo, byl příjem téměř nulový.
Parkovací místa nyní zasahují přímo do cyklotrasy. Co uděláte pro to, aby se tam cyklisté i řidiči aut vešli společně?
To záleží na tom, kudy cyklotrasa vede. Pokud je vedena místem s odlišným povrchem, než má zbytek náplavky, a nyní tam parkují auta, tak s tím bude potřeba něco udělat.
Stání u řeky
Na Františku, Praha 1Náplavka byla opravena v říjnu 2006 za 120 milionů
Počet placených stání: 44
Cena: 40 Kč za hodinu
Počet stání pro obsluhu lodí a cestovních kanceláří: 30
Rašínovo nábřeží, Praha 2
Náplavka byla opravena v červenci 2006 za 100 milionů Počet stání: 60
Cena: 30 Kč za hodinu
Počet stání pro obsluhu lodí a cestovních kanceláří: 24