Připravuje se projekt na pražském Výstavišti. Umístění obřích pláten v Průmyslovém paláci se však příliš nezamlouvá nejen primátorovi Prahy, ale ani Muchovým dědicům. Restaurátoři nyní upozorňují, že obrazy jsou malovány temperou, a nikoli olejem, jak pražští radní počítali, a instalace na Výstavišti by jim uškodila.
Neaktuální se ukázaly být také plány na přechodné umístění epopeje ve Valdštejnská jízdárně, o kterou nedávno opětovně projevila zájem Národní galerie.
Kam s Muchovým cyklem obrazů? |
STÁVAJÍCÍ OBJEKTY, O NICHŽ SE UVAŽOVALO MÍSTA, NA NICHŽ SE PRO EPOPEJ MĚL POSTAVIT NOVÝ OBJEKT |
Po válce, kterou secesní obrazy přečkaly ukryty ve sklepeních, se jich ujal Moravský Krumlov, protože vlastník, město Praha, pro ně nenašel vhodné prostory.
Malíř si přitom sám nakreslil budovu, do které chtěl epopej umístit. Stavba podle jeho návrhu by přitom podle asistentky primátora Aleny Bechtoldové byla pro město o třicet milionů levnější variantou než komplikovaná rekonstrukce Průmyslového paláce.
Dědicové Alfonse Muchy se brání
Praha nepůjčí slavnou Slovanskou epopej Alfonse Muchy na výstavu do Francie. Dědicové výtvarníka totiž zpochybnili právo metropole obrazy vystavovat. John a Geraldina Muchovi, dědicové světově proslulého výtvarníka Alfonse Muchy, nechtějí v žádném případě dopustit, aby se slavný cyklus dvaceti obrazů s názvem Slovanská epopej stěhoval z Moravského Krumlova do Průmyslového paláce. O tom rozhodli loni v listopadu pražští radní.
Muchovi potomci jsou však nyní přesvědčeni, že metropole, které Alfons Mucha obrazy odkázal, je nesmí vystavovat.
"Majitelem autorských práv k pozůstalosti Alfonse Muchy je nadace Mucha Trust se sídlem v Lichtenštejnsku," píší ve svém stanovisku zaslaném pražským radním právní zástupci Muchových. Podle nich z toho vyplývá, že hlavní město sice vlastní Slovanskou epopej, nesmí ji však vystavovat bez svolení nadace.
Pražské radní tato nová skutečnost vystrašila a zrušili svůj původní záměr prezentovat letos vzácný cyklus obrazů ve Francii. "Domníváme se sice, že výklad zákona právníky Muchových není správný, vyvézt obrazy do zahraničí by však bylo za tohoto stavu riskantní," upozorňuje radní Igor Němec. Nevyloučil ani možnost, že už by se pak do České republiky nemusely vrátit.
"Do Krumlova jsou obrazy zapůjčeny Galerií hlavního města. Objekt, v němž jsou umístěny, je však ve špatném stavu, což neblaze působí na Muchovy obrazy," tvrdí radní Němec. Jeho kolegové proto vybrali Průmyslový palác jako jedinou vhodnou možnost pro přestěhování Slovanské epopeje. Má se tak stát v příštím roce. Do úpravy paláce vloží město na 83 milionů korun.
"Secesní budova Průmyslového paláce koresponduje s Muchovým tvůrčím obdobím," říká Němec.
Dědicové Alfonse Muchy však považují přestěhování velkých pláten do Průmyslového paláce i způsob jejich rozmístění za nevhodný. Jejich kritika se téměř shoduje s výhradami ředitele Galerie hlavního města Prahy Jaroslava Fatky. "Zavěšení obrazů v prostoru nepovažuji za šťastné. Optimální rozhodně také není, pokud se pod expozicí budou konat jiné akce, které s uměním nemají nic společného," řekl už dříve Jaroslav Fatka.
Spor mezi hlavním městem a Muchovými dědici o právo vystavovat Slovanskou epopej může skončit až u soudu. Když město najde pro obrazy jiné prostory, může si je podle právníků Muchových vystavovat, jak chce. "Nemáme jinou variantu než Průmyslový palác. Stále ale věříme v dohodu," reagoval radní Němec.
Slovanská epopej, 1928, barevná litografie. |
Slovanská epopej - studie. Bratrská škola v Ivančicích - Kolébka Bible Kralické. |
Muchovy obrazy nabývají gigantických rozměrů. |
Alfons Mucha: Alegorie zednářství (část pohřebního panneau) |
Alfons Mucha: Příjezd maharádži |