Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

NÁZOR: Recepty, jak vrátit na české silnice slušnost

  12:39
O tom, jestli bude na silnicích bezpečno, rozhodují řidiči. Mohli bychom si přát spoustu nového asfaltu a chytřejší bodový systém, ale chceme-li méně mrtvých na silnicích, musíme mít lepší řidiče.

Autoškola v Liberci | foto: iDNES.cz

Aby se kdokoli stal lepším řidičem, musí chtít, musí být motivován (pozitivně i negativně), ale musí mít také možnost někde se řízení naučit. A k tomu slouží autoškoly.

MF DNES v posledních dnech přišla s několika příběhy, jak si někdo udělal řidičák, aniž musel dostatečně prokázat, že umí řídit.

Jako drtivá většina řidičů patří mezi slušné, tak věřím, že většina autoškol i zkušebních komisařů odvádí svou práci profesionálně a poctivě. Ale evidentně jsou i opačné příklady, kterým je jedno, zda pustí do provozu nebezpečné řidiče.

A co je nejhorší, často uchazeč o řidičák, i když sám chce, nemá možnost absolvovat kvalitní výcvik.

Autoškoly pod kontrolou

Ošidit výcvik či zkoušky je pro autoškolu ekonomicky výhodnější, ušetří se čas i pohonné hmoty, zvládne se více studentů, riziko kontroly a postihu je přitom nízké. Koneckonců podvádějí vysoké školy, tak proč by nemohly autoškoly?

A tady je problém: poctiví autoškoláci či zkušební komisaři jsou vlastně nadšenci. Díky za ně. A díky za rodiče, kteří si řidičské dovednosti svých potomků kontrolují a potřebné věci je doučí pod svým dohledem.

Ale co s tím? Řešení jsou různá. Existují dokonce modely, kdy je státu jedno, jakou člověk absolvoval autoškolu, či dokonce, zda ji vůbec absolvoval.

Ale má důkladný a přísný systém testování a zkoušek, který ověří, že řídit umí. A tím to nekončí. Systém sleduje všechny přestupky řidiče a dokáže mu řidičák zase odebrat, většinou dřív, než někoho zabije.

Česko potřebuje takové řešení pro autoškoly, které vychází z našich podmínek a možností, které bude rychlé a levné. Levné pro stát i pro řidiče.

A hlavně, které bude účinné. Co nám chybí, jsou jednoduché kontrolní mechanismy a následné důsledné sankce pro autoškoly. Osobně bych navrhoval například toto – o každé cvičné i zkušební jízdě se musí vést záznam.

Vede jej autoškola, ale vede si jej také každý žák autoškoly ve své žákovské knížce, která mu zůstává. Tím se zabrání, aby někdo švindloval a zapisoval mrtvé kilometry. Zapisoval by se také čas, odkdy dokdy konkrétní žák jel. Tím se pozná, zda absolvoval třeba noční jízdy.

Policie by při kontrolách měla zastavovat také vozidla autoškoly a sledovat, zda se evidence skutečně vede.

A každé vozidlo dnes může mít GPS systém, který zaznamenává, kde auto který den jezdilo. Že nejezdí jen jeden okruh ve městě, ale jezdí po různých typech komunikací, aby žáci dokázali zvládnout co nejvíc situací.

Toto není nic objevného, takto podobně funguje mnoho firem se služebními vozidly. A možná se dočkáme jednoduchého digitálního tachografu, ke kterému bude mít každý žák svou kartu, kterou použije během jízdy – kontroly počtu jízd a najetých kilometrů tak budou ještě snadnější.

Ano, znamenalo by to ekonomickou zátěž slušných autoškol kvůli těm neslušným. Ale nastavil by se jasný standard.

Tím však kontrola nemůže končit. Dobrý a ohleduplný řidič se stejně pozná až v reálném provozu. Je třeba získat co nejdříve co nejvíce informací o chování řidiče a mít nástroje k následné nápravě, či dokonce k jeho vyloučení z provozu.

V zahraničí k tomu slouží automatické kamery a radary a centrální evidence přestupků. Když přestupky dělá čerstvý řidič, musí se vrátit do autoškoly. Říká se tomu řidičák na zkoušku. U nás čekáme, až se vyboduje. Do té doby nezkušený řidič nejspíš někoho zabije.

V zahraničí mají pojišťovny k těmto evidencím přestupků přístup a neukázněnému řidiči razantně zvýší pojistné.

Dokonce i zaměstnavatelé se o přestupcích svých řidičů dozvědí. U nás se cena pojistky může zvednout, až když se řidič vybourá. Do té doby slušný i rizikový řidič platí na korunu stejné pojistné.

Proč čekáme, až problémový šofér někoho zabije?

V zahraničí musí problémoví řidiči absolvovat extra psychologické vyšetření a část z nich na základě výsledků přijde doživotně o řidičák. U nás absolvují "školeníčko", které se agresivitou konkrétního řidiče vůbec nezabývá – a stát pak každému, kdo je absolvoval, musí, opakuji, musí odečíst tři body.

O řidičák tak tady nepřijde nikdo. Když v zahraničí řidič přijde o řidičák a jezdí dál, sešrotují mu vozidlo. To je totiž pro tento typ lidí jediné účinné řešení. U nás jízda bez řidičáku ani není trestným činem a opět čekáme, až řidič někoho zabije.

A hlavně: když řidiče u nás vyfotí kamera, může se vymluvit na osobu blízkou. Tudíž mnoho problémových řidičů body ani nezíská a postih je čeká zase až v případě, kdy někomu ublíží.

V tom je náš nedostatek – problém špatného řidiče řešíme, až když se něco stane. Potom voláme po tvrdém trestu. Ale život či zdraví oběti již nevrátíme a stojí to spoustu peněz celou společnost.

V době krize chceme šetřit. Bereme maminkám mateřskou, porodné, zvyšujeme DPH za plínky a jídlo. Stát tak ušetří řádově pár miliard. Silniční nehodovost nás každoročně stojí přes padesát miliard korun, a tak se zde dají snadno ušetřit desítky miliard. Ale vyžaduje to větší námahu.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

USA uvalily nové sankce na stovky subjektů. V Rusku, Číně i na Slovensku

2. května 2024  6:49

Spojené státy americké uvalily nové sankce na stovky osob a právnických subjektů. Souvisejí hlavně...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23

Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě

2. května 2024  5:42

Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...