ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pohyb po městě se liší dle pohlaví. Muži častěji jezdí autem, ženy MHD

  • 50
Muži a ženy se po městě pohybují odlišnými způsoby. Zatímco největší část žen většinou využívá MHD při cestách na nákup a za pochůzkami, které souvisí s péčí o domácnost, muži častěji jezdí delší vzdálenost do práce autem. Ženy jsou také častěji terčem sexuálního napadení a obecně se v MHD často cítí méně bezpečně.

Jak ukazuje mimo jiné průzkum ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu (CDV) , největší rozdíly mezi ženami a muži existují u cest do práce a u služebních cest. Právě ty konají především muži. Pro největší část z nich je typická cesta z práce domů autem s občasnou odbočkou do posilovny nebo do baru. 

Více mužů také vlastní řidičské oprávnění a automobil. To souvisí mimo jiné s tím, že muži častěji vydělávají více peněz, tudíž je pro ně výhodnější tyto delší cesty podnikat. Oproti tomu pro největší část žen je typičtější řetězení cest za využití MHD, kdy se během jedné cesty snaží zařídit více věcí spojených zejména s péčí o rodinu.

„V každodenním životě ženy víc chodí pěšky a jezdí MHD, v porovnání s muži méně využívají auta,“ potvrzuje například urbanistka a architektka Milota Sidorová, která se zabývá odlišným využívám infrastruktury muži a ženami.

„Ženy absolvují denně více cest, ale na kratší vzdálenosti. Kromě svých povinností doprovázejí děti i starší členy rodiny. Nevyužívají však automobil v takové míře jako muži a místo toho více jezdí veřejnou dopravou či chodí pěšky,“ potvrzuje tento trend také dopravní psycholog Petr Zámečník z CDV.

Ženy se v noci bojí. Mám kvůli nim přejít na druhý chodník? diví se muži

Nejspecifičtější je v tomto skupina žen mezi 30 a 49 lety, které zastávají mnohdy neoceněnou péči o rodinu. Třiadvacet procent z nich uvádí, že zajišťují doprovod dětí, a to oproti 3 procentům mužů.

27. ledna 2021

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Využívání automobilů se však mezi ženami v posledních desetiletích zvyšuje, právě kvůli nárokům na kvalitní mobilitu při kombinaci práce a péče. Nejvíce řidiček je právě ve zmíněné věkové skupině 30 až 49 let, ve které řídí 60 procent žen. 

Přestože nejčastějším dopravním prostředkem českých žen a mužů zůstává podle studie CDV auto, které denně aktivně řídí 30 procent dotazovaných, z toho 38 procent mužů a 21 procent žen, alespoň jednou denně nebo několikrát za týden pak 31 procent žen a 29 procent mužů využije MHD. Ženy častěji chodí pěšky, a to 84 procent z nich oproti 72 procentům mužů.

Obecně podle výzkumů napříč zeměmi platí, že velká část žen, zvlášť těch s nízkými příjmy, nemá přístup k automobilu nebo neřídí, takže jsou pro ně služby MHD klíčové.

Existuje samozřejmě mnoho výjimek, toto rozdělení mezi muži a ženami však zůstává ve společnosti nejběžnější.

Krádežím se nevyhne ani jedno pohlaví

Liší se také incidenty, kterým čelí muži a ženy při používají MHD. Zatímco krádeže postihují obě pohlaví stejně a nejrozšířenějším incidentem je slovní napadení, další nepříjemnosti jsou již v závislosti na genderu různé.

Muži se častěji dostávají do potyček, kdežto ženy jsou více terčem sexuálního obtěžování, zejména pak ty mladší. Tyto incidenty jsou celosvětově nedostatečně ohlašovány, kvůli čemuž dochází k jejich podhodnocování. I proto v některých zemích existují mobilní aplikace či portály, které umožňují zaznamenat místo napadení do mapy. Jednotlivá města tak mohou oblasti, kde je více sexuálních napadení než jinde, prověřit a upravit tak, aby byla bezpečnější.

Ženy za volantem: jezdí kratší cesty a auto tolik nevyužívají

Obecně největší strach mají o osobní bezpečnost ženy, děti, starší lidé a fyzicky hendikepovaní jedinci. Tyto obavy často ovlivňují využívání MHD – aby se dotyční vyhnuli napadení či konfliktu, často nejedou v čase a na trasách, které vnímají jako méně bezpečné. To podle mnoha studií omezuje jejich mobilitu a nezávislé využívání veřejné dopravy.

Pocit bezpečí při čekání na veřejnou dopravu po setmění

  • Mezi ženami od 18 do 29 let se 77 procent necítí bezpečně, 28 ano. Oproti tomu 69 procent mužů se bezpečně cítí, po setmění se bojí jen 29 procent z nich.
  • Ve věkové skupině mezi 30 a 49 lety se necítí bezpečně 65 procent žen, oproti tomu tento problém neřeší 69 procent mužů.
  • Mezi dalšími věkovými skupinami zůstává rozložení poměrně podobné. Mezi muži nad 60 let se pak pocit ohrožení mírně zvyšuje, ve věkové skupině nad 71 let se již na ulicích necítí bezpečně 37 procent mužů.

Zdroj: Dopravní chování žen a mužů

Zahraniční výzkumy také ukazují, že ženy ze strachu často v těchto případech raději zvolí k přepravě auto nebo taxislužbu, než aby šly pěšky či využily hromadnou dopravu. Svou roli hraje také nižší přítomnost žen oproti mužům například v parcích či otevřených plochách.

„V některých zemích, kde je sexuální napadení žen časté právě ve spojích MHD, zavedli například části vozů jen pro ženy,“ konstatuje Sidorová. Jedná se například o Japonsko. „Na to zareagovaly i nabídky taxislužeb, kde se vyvíjí takzvané pink taxi, které řídí ženy,“ dodává.

Jak dále podotýká, bezpečí zastávek může zlepšit jejich samotný design. „Základem je osvětlení, jasné vstupy a výstupy z a do prostoru zastávky, možnost úniku v případě napadení.“ Dobrým nástrojem jsou podle ní i tabule s příjezdy spojů, které pomáhají lidem rozhodnout se, zda na spoj počkají nebo využijí jiný způsob dopravy.

Pocity bezpečí napříč EU

  • Podle průzkumu z roku 2014 mezi ženami v Evropské unii se 53 procent z nich alespoň občas vyhýbá některým situacím nebo místům, protože mají strach z fyzického nebo sexuálního útoku. 
  • 40 procent žen se vyhýbá veřejným prostorům, pokud v nich nejsou přítomni další lidé
  • 37 procent žen se záměrně vyhýbá určitým ulicím či oblastem ze strachu z fyzického či sexuálního napadení. 
  • Ze stejného důvodu neopouští bez doprovodu domov 14 procent žen.

Zdroj: Agentura Evropské unie pro základní práva


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video