Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Ženy za volantem: jezdí kratší cesty a auto tolik nevyužívají

Spousta mužů za volantem by řidičky z mapy českých cest nejraději vymazala, prý zdržují a jejich chování se nedá předvídat. Průzkumy ale ukazují opak: ženy jezdí bezpečněji než muži, nemají tendence k agresivní jízdě a citlivěji vnímají všechna rizika. Studie Centra dopravního výzkumu navíc ukázala, že ženy jezdí kratší vzdálenosti a méně auta využívají.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak se chovají ženy v dopravě? Centrum dopravního výzkumu se zaměřilo na rozdíly mezi muži a ženami v silničním provozu, protože gender (rozdíl mezi pohlavími, pozn. redakce) významně ovlivňuje chování účastníků silničního provozu. Muži a ženy zkrátka reagují na různé komplikace na cestách jinak.

Odborníci poukazují na to, že ženy patří z větší části mezi skupinu obyvatel, která je v dopravě znevýhodněná. Do této skupiny se neřadí jen lidé se sníženou pohyblivostí nebo se zdravotním omezením, ale také starší lidé a pak ohrožení materiální chudobou nebo právě lidé pečující o děti či jiné závislé členy domácnosti.

Méně sedají do auta, jezdí kratší cesty

Přestože se v Evropě rozdíly mezi pohlavími postupně snižují, stále jsou to ženy, které péčí o domácnost a rodinu stráví výrazně více času než muži. A nejde jen o péči o děti, ale také o starší členy rodiny, kterých přibývá, a příbuzné závislé na pomoci druhých.

Ženy tak musí během dne skloubit povinnosti spojené s prací i chodem domácnosti. Často „řeší rovnici o několika neznámých“ a pendlují mezi prací, domovem, školou a kroužky a nacházejí se v časové tísni. A paradoxně mají v rodinách méně snadný přístup k autům, píše Centrum dopravního výzkumu.

„Absolvují denně více cest, ale na kratší vzdálenosti. Kromě svých povinností doprovázejí děti i starší členy rodiny. Nevyužívají však automobil v takové míře jako muži a místo toho více jezdí veřejnou dopravou či chodí pěšky,“ popsal tento trend dopravní psycholog z CDV Petr Zámečník.

Ženy se vyhýbají nebezpečí na silnici i chodníku

Odborníci z Centra dopravního výzkumu potvrdili, že mezi oběma pohlavími jsou na silnicích obří rozdíly jak ve vnímání rizik, tak v bezpečí. Ženy se výrazně méně účastní dopravních nehod. V rámci zemí Evropské unie v dopravních nehodách zemře 3,5 krát více mužů než žen. Je to logické, muži jezdí autem více než ženy, najezdí více kilometrů, a jsou tedy vystaveni riziku nehody častěji.

„Na druhou stranu je dokázáno, že ženy v dopravě méně riskují, dopravní regulace vnímají pozitivněji než muži a také je více dodržují,“ dodává Pavel Řezáč, ředitel Divize dopravních technologií a lidského faktoru Centra dopravního výzkumu. „Nicméně, pokud se ženy účastní dopravní nehody, mají vyšší pravděpodobnost vážného zranění“.

Ženy více dají na své pocity. Kromě dopravní bezpečnosti na ně má vliv i jejich osobní bezpečnost – reálná i vnímaná, která má na jejich dopravní chování významnější dopad než u mužů. Průzkumy ukazují, že více než polovina žen v Evropské unii se alespoň občas vyhýbá některým rizikovým situacím či místům. A nemusí to být jen za volantem, ale i v roli chodce – jde například o podchody a zastávky v nočních hodinách.

Doprava je moc neláká

I v dopravním sektoru jsou mezi muži a ženami velké rozdíly. Ačkoliv byl v roce 2018 podíl všech pracujících žen v Evropské unii 46 procent, v dopravním sektoru a logistice jich pracuje pouze 22 procent. V České republice bylo ve stejné době v oblasti dopravy a skladování zaměstnáno 26,5 procenta žen oproti 73,5 procenta mužů.

Takto nízký podíl žen snižuje možnost perspektivy jejich profesního uplatnění. Je proto důležité se i v dopravním sektoru zaměřit na eliminaci genderového znevýhodnění. To znamená přibírat více žen a umožnit jim kariérní postup, uvádí zpráva Centra dopravního výzkumu.

Volba dopravního módu dle pohlaví v rámci Evropské unie (Eurostat)
EU 27MužiŽeny
Auta51,7 %57,5 %45,8 %
Veřejná doprava20,6 %18,0 %23,1 %
Chůze14,7 %10,2 %18,8 %
Cyklisté8,7 %8,3 %9,1 %
Motocyklisté1,8 %3,3 %0,5 %
Ostatní2,7 %2,7 %2,7 %

Příčiny nízkého zastoupení žen v dopravním sektoru do značné míry souvisí s již nastavenými pracovními podmínkami a také s různými genderovými stereotypy. Velký význam proto mají kampaně a iniciativy zaměřené na vzdělávání a přilákání dívek a žen do pracovních pozic v dopravním sektoru. Ruku v ruce s tím je potřeba vytvořit takové podmínky, které by ženy motivovaly v těchto pozicích zůstat, píše CVD.

Centrum dopravního výzkumu

  • pokrývá klíčové potřeby rozvoje dopravy v České republice na celostátní, regionální i místní úrovni
  • zabývá se klasickými obory, jako jsou bezpečnost silničního provozu, technologie výstavby, údržby, oprav a rekonstrukcí dopravní infrastruktury včetně geotechnických aspektů a diagnostiky dopravních staveb, dopady dopravy a její infrastruktury na životní prostředí
  • ale i ekonomikou dopravy, multimodální dopravou, dopravní psychologií, vzděláváním v dopravě, modelováním dopravní poptávky, systémy hospodaření, geografickými informačními systémy, odbavovacími a parkovacími systémy, telematickými řídicími systémy
  • v Centru dopravního výzkumu, veřejné výzkumné instituci, která je převážně technicky orientovaná, pracuje přibližně 43 procent počet žen. Jsou významně zastoupeny také ve vedení instituce i středním managementu.

Zdroj: CDV

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

Škodováci poznají nového šéfa v dubnu, tomu dnešnímu se z Boleslavi nechce

Thomas Schäfer, který vede Škodu Auto od srpna 2020, má namířeno výš. Kromě toho, že bude vládnout značce Volkswagen,...

Do elektroaut lidi netlačíme, ukazujeme jejich výhody i nevýhody, říká šéf Škody

Premium Byl to velmi dobrý rok ojetin a servisu, hodnotí loňskou bilanci českého zastoupení Škody Auto jeho šéf Jiří Maláček....

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily první tři videootázky, se kterými se budou adepti řidičského...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...